4568
Sök

Polo TD 250% effektöknings projekt plus chassi, broms etc!!!

Polo Rs-d. En gammal diesel byggs om till mer potent diesel. Målet är effektökning med minst 250%. Projektet där www.dieselclubsweden.se är drivare. Vill du lära dig mer om diesel eller ha... Visa mer

292 419 Visningar
Uppdaterades senast 1 januari 2015
Man kan göra så, men det är inte rätt
369 Inlägg
21 april 2012
Hur står det till med Polon? smile

huehue

563 Inlägg
21 april 2012
Trådstartare
Hej
Jotack det står bra till med den.
Tvättade idag efter elmia besöket.
Så nu skall jag bara riva ner framvagnen och montera coils och bygga om den lite med så skall den snart vara färdig.

Thomas

2 373 Inlägg
5 maj 2012
Snacka om tålamods krävande.....

Häls. Hervas

563 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Efter mer eller mindre en veckas pratnde i telefon med transportstyrelsen och bilprovningen samt SFRO så måste jag säga att jag blir tokig på dessa olika instanser.....

Efter diverse frågor och utläggningar om regler hit och dit etc så måste jag säga att dessa olika "organiationer" inte själva vet vad som gäller. Tyvärr så är man rejält yrkesskadad då jag tidigare arbetat med certifiering och provning. Så jag vet en del, tyvärr!!!!!!

Jag blir tokig, hur kan det vara så svårt att överhuvud taget få ett svar man blir klok på.
transport styrelsen säger en sak, FVSS2003:22 och SFRO samt bilprovningen olika säger olika....

I korthet så hakar SFRO upp sig på ordet utbytt medans Transportstyrelsen säger att det kan vara ombyggt.
Bilprovningen är den enda instans som säger att det är möjligt vilket är helt sjukt för i vanligafall är det där problemen uppstår.

jaja, detta resulterar i att jag nu bygger en egen bakaxel med egen geometri.
Det vore väl faan om detta inte räcker då skiter jag i denna del överhuvudtaget.
jaja, så fort bygget börjar så kommer det bilder etc.

Egenbyggd framvagn med egengjorda A-armar.
Egengjord delad bakaxel ala polo s2000.

Då skall det inte vara ett problem sedan men när denna är klar så är väl nya regler framme och man tvingas till att bygga nytt igen......
sverige i ett nötskal...............

Thomas

2 373 Inlägg
5 maj 2012
polo_td skrev:
hervas:
Ja det kan man lungt säga att det är.
Men skam den som ger sig.
Ser ut att gå framåt med ditt bygge i varjefall.
Thomas

Visst är det så att skam den som ge sig men ibland så behöver man komma bort en stund....som idag när jag märkte att jag hade fel renoveringssats så tappade jag lusten och tänkte att jag fortsätter imorgon.

Tack, det går sakta men säkert framåt men det går i raketfart för dig smile

Häls. Hervas

563 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
Hej

Raket fart vet jag inte om jag tycker själv.
Vet inte om jag skallförsöka ta mig upp till Bugrun i år.
Skulle varit kul men vet inte riktigt om jag skall köra eller ta bilen på skäp.
Brukar vara en del poliser där, vet inte riktigt om jag vill utsätta mig för den delen av den svenska befolkningen.

Thomas

73 Inlägg
8 maj 2012
polo_td skrev:
Hej

Raket fart vet jag inte om jag tycker själv.
Vet inte om jag skallförsöka ta mig upp till Bugrun i år.
Skulle varit kul men vet inte riktigt om jag skall köra eller ta bilen på skäp.
Brukar vara en del poliser där, vet inte riktigt om jag vill utsätta mig för den delen av den svenska befolkningen.

Thomas

Får för körförbud bara, det är inte hela världen. Neka på plats så slipper du betala på nått år eller två.

Annars: Boka tid på bilprovningen i närheten på väg upp och boka tid till bilprovningen hemmavid när du ska köra hem. Man får lov köra obesiktat till verkstad och till SBP.

563 Inlägg
8 maj 2012
Trådstartare
Hej
Jotack jag vet att jag får körförbud men det är bara besvärligt atc.

jaja, vi får se.

Ang. bilprovningen funkar inte längre, man får bara ha den ursäkten om den liggen inom försvarbart avstånd sa dom. när jag frågade.

Thomas

Tryck och pys-åka
884 Inlägg
8 maj 2012
En annan ruttnade på att en vinkel för en VR-givare man tillverkad inte stämde nånstans idag och man tröttnar... alla har vi våra motgångar. Stora som små. Men de är bara å försöka igen imorgon, inte deppa ihop smile

Jackass
801 Inlägg
9 maj 2012
polo_td skrev:
Hej
Jotack jag vet att jag får körförbud men det är bara besvärligt atc.

jaja, vi får se.

Ang. bilprovningen funkar inte längre, man får bara ha den ursäkten om den liggen inom försvarbart avstånd sa dom. när jag frågade.

Thomas

Körde en bil från Oslo hem till norrland. 120 mil, bokade tid på bilprovningen, blev stoppad på vägen, ca 4 mil utanför torsby då var det en rejäl bit kvar hem men poliserna brydde sig inte nämnvärt, dom kollade så lampor & dyl fungerade samt ställde några frågor om bilens allmänna skick. Se till att ha försäkring och sådant i ordning bara, jag skrev ut försäkringsavtalet osv och hade det med mig så det skulle se snyggt och prydligt ut också! :-)

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

563 Inlägg
9 maj 2012
Trådstartare
Hej
jotack alla dessa papper har jag ordning på men tydligen så måsta besiktning nu mer bokas på närmsta ort..... sad
blir allt mer fundersam över hur man hanterar detta bäst.

Thomas

73 Inlägg
10 maj 2012
Jag hade inte tvekat. Påställt, försäkrat, skattat och körklart. smile

Annars väger ju inte en mk2F särskilt mycket. dra upp den med biltransportsläp istället. Nästan vilken bil som helst får ju dra släp med den på.
Senast redigerat av Sleeper (10 maj 2012)

563 Inlägg
24 maj 2012
Trådstartare
Hej
Ju mer man kör bilen dessto mer gillar jag den.
Man är ju lite partisk smile men faktum är att den är verkligen bra att åka i.
Konceptet med liten bil och förhållandevis mycket effekt gör att man mer eller mindre aldrig växlar etc.
jaja, det är skönt med sommar........
hade gott

Thomas

Besserwisser
24 maj 2012
I vilket stadie befinner sig processen att försöka gatregga bilen?

Yawn...
3 151 Inlägg
25 maj 2012
Är det inte dags för lite bilder? smile

2 373 Inlägg
27 maj 2012
polo_td skrev:
Kommer strax, idag är det skara träffen som gäller.
Har ni vägarna dit så kom förbi vettja.

Thomas

Synd att jag höll på med min bil annars hade jag kommit.

Häls. Hervas

Sök