Söndag, slutmonteringsdagen hur ska jag hinna med allt, motorn ska åka norrut innan dagen är slut...
-Tur att Thomas kom ner och hjälpte mig (han kom istället ner med ännu mera arb.uppg som jag skulle lösa..
) men det ska gå, går ju inte att "trilla på målsnöret" nu!
Kamremmen monterad och kammen förh.vis i rätt läge i förh. till vevaxelen, självklart blev det till att tillv. ett nytt mothåll / låsverktyg till kammen då det vanliga VW / D24 inte stämde.
Allt tar tid!
Thomas hade en nästan ny vattenpump som jag skulle återmontera skulle bara ta ut o-ringen och smörja in den, men nä den o-ringen gick inte att använda då den svälltupp och blivit typ 1 cm för lång. Lyckades efter lite letande hitta en i exakt rätt storlek på reservdelslagret (sitter till vevhusvent. på någon Deutzmotor) och var gjord av rätt mtrl.
Insp.tiden ställd till 0.90mm förlyft (det som pumpbyggaren rek.) när båda remmarna är uppspända i rotationsriktningen.
Svänghjulets "nollmärke" syns ganska tydligt nu. -Men undrar hur länge tryckplattans röda färg kommer att lysa så vackert..?
Tillv. av oljereturslang från turbon, rörstudsen jag monterade "lite på måfå" i sumpen blev helt rätt placerad.
Jäkligt skönt att ha tillgång till ett ytterst välsorterat slang / hyd.komp.lager när sådant här ska göras, speciellt om det är på en Söndag.
Slangen jag använt är en extra värmetålig nylonarmerad oljereturslang, så den ska förh.vis tåla den heta oljan...
Många T-stycke / adaptrar blev det på oljeuttaget på toppen innan allt var på plats (oljetrycksmätare, oljetryckslampa och turbosmörjning) men är det bara tätt så ska det funka!
-Vet inte om det är fordonsel eller rördragning / gängtyper som Thomas hatar mest, för han svor lika mycket över både och..?
Motorn ÄNTLIGEN färdig, lastad på pall och allt klar för inlastning i bilen!
Men nä... Givetvis när vi skulle ställa in pallen (som blev fullastad med överblivna delar och sen väl inplastad) så blev pallen 3cm för hög för att kunna lastas in i en 855:a.
Så det blev till att ta in pallen i verkstaden igen, riva lös plasten, flytta alla lösa delar och lägga motorn på sidan i stället.
Detta var "min del" i byggandet av den unika Poloräcern, hoppas att ni har tyckt det vara intressant att här i tråden följa de olika momenten jag gjort med motorn.
Har varit mycket intressant och givande för mig att få vara delaktig i detta projekt. Jobbar dagligen som motorrenoverare / tekniker, men detta har varit något helt annerlunda än vad jag brukar syssla med. Dels för att det aldrig tidigare har trimmats en sådan här motor (så pass mycket) men framförallt för att det har gjorts en del "exklusiva" förändringar på utvalda komponenter i motorn som jag aldrig varit i kontakt med tidigare.
-Får avsluta med att säga LYCKA TILL THOMAS med fortsatta bygget av bilen, ska bli kul att se hur mycket effekt motorn kommer att ge när den kommer upp på de "avslöjande rullarna"!