4192
Sök

Hur tror ni framtiden ser ut för bilar?

139 Inlägg
11 mars 2011
#41
CruiZin skrev:
Well, det finns redan bilar som drivs av vatten, men dessa ideér köper dom förbannade olje araberna upp och håller på så att vi ska behöva köpa olja av dom.

Det är inte arabernas fel, det är väl USAs fel att de köper all olja och säljer det dyrare till andra visst ?

De har ju egna borrar och borrar uppo ljan så nej det är inte "araberna" som köper ideérna.

Låter som om du är lite avundsjuk på de "Förbannade araberna" hade du haft oljan hade du gjort exact samma sak.

Finns många andra exempel på andra som inte är araber som köper upp ideér för att de ska vara ensamma på marknaden.

Ta tex det svenska monopolet för sprit haha du får inte köpa sprit nån annan stans än system bolaget, då är det svart sprit nåt som inte är bra för pengar går inte till staten. Systemets sprit är ju inte svart sprit för du betalar skatt för det, men de är f*n inga förbannade svennar för det tongue eller massa andra exempel....

1 171 Inlägg
11 mars 2011
#42
Framtidens bil är en seriehybrid som man bara behöver tanka på mack när man ska åka längre sträckor. Allt normalt användande finns det el laddat sedan natten den stod i garaget/på parkeringen på laddning. Den elen tas ut när elnätet i övrigt är lågt belastat och kräver ingen extra kapacitet i elproduktionen, det är bara en fördel att belastningen över dygnet blir mer jämn vilket borde ge billigare el för konsumenten.

Den skulle kunna gå med ett sekundärt bränsle som diesel eller dme (di-metyl-eter, drivgas för färgburkar mm) som kan kan framställa ur svartlut (en biprodukt vid papperstillverkning). Det finns tillräckligt med svartlut för att driva hela den svenska lastbilsflottan. Idag läggs den överblivna svartluten på deponi. DME har ungefär halva energiinnehållet jämfört med diesel och kräver 5bars tryck för att vara flytande i användbara temperaturer.

Andra alternativ som sekundärt drivmedel är tex biogas. Vätgas är inget lämpligt bränsle, kräver för mycket energi att framställa och högt tryck för att lagras.

För värme i kupén och för att värma batterierna mm kan man använda bränslet i en dieselvärmare eller motsvarande. Man kan även använda el från batterierna eller ladduttaget för värmning där man inte kan släppa ut avgaser.

En seriehybrid är en mycket enklare konstruktion jämfört med dagens bil som kräver en stor motor och växellåda/drivlina för att driva bilen framåt. Detta sköter istället elmotorn på egen hand och en mindre motor kan användas för att ladda batterierna som bara behöver täcka dryga medeleffekten som används i bilen.

Man kan välja elektrisk räckvidd genom att välja vilken batterikapacitet man har råd med och uppgradera senare. Lämna in det gamla batteriet för återvinning och få ett nytt mot en bytessumma+kostnad för bilelektriker.


772 Inlägg
11 mars 2011
#43
Kinshi skrev:
CruiZin skrev:
Well, det finns redan bilar som drivs av vatten, men dessa ideér köper dom förbannade olje araberna upp och håller på så att vi ska behöva köpa olja av dom.

Det är inte arabernas fel, det är väl USAs fel att de köper all olja och säljer det dyrare till andra visst ?

De har ju egna borrar och borrar uppo ljan så nej det är inte "araberna" som köper ideérna.

Låter som om du är lite avundsjuk på de "Förbannade araberna" hade du haft oljan hade du gjort exact samma sak.

Finns många andra exempel på andra som inte är araber som köper upp ideér för att de ska vara ensamma på marknaden.

Ta tex det svenska monopolet för sprit haha du får inte köpa sprit nån annan stans än system bolaget, då är det svart sprit nåt som inte är bra för pengar går inte till staten. Systemets sprit är ju inte svart sprit för du betalar skatt för det, men de är f*n inga förbannade svennar för det tongue eller massa andra exempel....

Oftast behöver inte några oljebolag alls köpa upp ideerna. Bygga en prototyp är en helt annan sak mot att sätta det i produktion. Många av motorerna fungerar jätte bra och är väldigt energi snåla. Men sen när dom räknar på vad det skulle kosta att sätta det i produktion så visar det sig att antingen så blir tillverkningen alldeles för dyr, eller så blir produktionen av bränslet för dyrt.

Men visst finns det nog några ideer som andra bolag köper upp och lägger på hyllan. Men jag tror inte dom skrotar det, utan att dom senare när dom tömt oljan kan börja på att sälja produkterna som dom köpt upp.
Däremot tror jag inte att dom får folk att "försvinna" bara för att dom kommer på en idé. Det krävs så mkt för att få en person att "försvinna" utan ett spår.
Bara en sån sak att personen absolut inte ha fått berättat för någon att han håller på med en ide som kan revolutionera motorer.

487 Inlägg
11 mars 2011
#44
Äntligen lite inlägg med kunskap!

Som någon nämnde, kall fusion skulle vara lösningen till det mesta faktiskt. Men det är oerhört svårt att arbeta med...

Biogas, javisst... men det krävs ju resurser för att producera biogas, alltså skulle det fungera i princip likadant som oljan även om biogas är förnybart. Det optimala vore att varje fordon drevs av egen energi, typ kall fusion.

Angående frågan om araberna: Att anklaga araberna för världens oljeproblem är ju vansinne och rashat, som sagt är det amerikanerna som oftast står för problemen, inte araberna.


1 562 Inlägg
11 mars 2011
#45
Felplacerad skrev:
mange_240 skrev:
väl fungerande alkolås som standard vore en bra grej.

Det tycker jag verkligen inte. Då kan man lika gärna få lämna pisseprov innan startmotorn ska snurra.
Dessutom tycker jag dom strular hela tiden dom där låsen.

de var därför jag skrev "väl fungerande". skulle köra ett lass en gång blåste, stog "blås längre och hårdare" gjorde det, samma visa igen. knepet var att blåsa längre och mindre. de var ett exempel på en icke "väl fungerande" modell.

1 562 Inlägg
11 mars 2011
#46
Felplacerad skrev:
CHEEVA skrev:
Felplacerad skrev:

Det tycker jag verkligen inte. Då kan man lika gärna få lämna pisseprov innan startmotorn ska snurra.

ett alkolås kanske är jobbigt till en början men tror man vänjer sig vid det och ibland hade de varit riktigt skönt att ha !

Ytterligare en lag/uppfinning som ska hjälpa människor med enkla, självklara saker som man borde förstå själv. Mänskligheten håller på att bli handikappad.

tyvärr så verkar inte alla förstå de enklaste reglerna. finns även en stor grupp människor som kallar sig dagen efter.

1 562 Inlägg
11 mars 2011
#47
CHEEVA skrev:
Felplacerad skrev:
mange_240 skrev:
väl fungerande alkolås som standard vore en bra grej.

Det tycker jag verkligen inte. Då kan man lika gärna få lämna pisseprov innan startmotorn ska snurra.

ett alkolås kanske är jobbigt till en början men tror man vänjer sig vid det och ibland hade de varit riktigt skönt att ha !

om inte annat tror jag att det är enda sättet, att någonsin komma nära nollvisionen. känner inte att jag behöver det för eget bruk. men skulle kännas bra då man möter ngn.

That Shit Cray
1 087 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#48
mange_240 skrev:
om inte annat tror jag att det är enda sättet, att någonsin komma nära nollvisionen. känner inte att jag behöver det för eget bruk. men skulle kännas bra då man möter ngn.

Borde finnas ett testosteron lås istället wink Så inte alla fräcka pojkar med en fullknökad 740 sladdar över allt.
Visst kanske inte så vanligt i STHLM, men där jag bor kan man inte gå en dag utan att se en 2/7/9-serie som går sidleds på trånga landsvägar.
Senast redigerat av _Hast_ (11 mars 2011)

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

1 562 Inlägg
11 mars 2011
#49
tkd_rille skrev:
Felplacerad skrev:
mange_240 skrev:
väl fungerande alkolås som standard vore en bra grej.

Det tycker jag verkligen inte. Då kan man lika gärna få lämna pisseprov innan startmotorn ska snurra.
Dessutom tycker jag dom strular hela tiden dom där låsen.

De kan istället tillverka alkolås som inte går att lura.
Inga problem att koppla ur ett alkolås på bilen om man vet vilka kablar man ska koppla ihop.

Annars är de inga problem att blåsa i dem, om man blåser rätt.

Men ser ej att folk som har åkt dit för att vara påverkade ska få tillbaka sitt körkort överhuvudtaget.
Ser gärna att de sitter fingertrycksavläsare i alla framtida bilar och enbart de som har behörighet att få använda fordonet ska få igång det.
Men de är rätt avancerat i de fallet.

håller med på denna bit. jag fick vänta 18år på att ta mitt körkort förstår inte hur det kan vara så lindriga straff på sådana brott i Svergie tror knappast man kan bli felaktigt dömd då polisen tar ngn på bar gärning.

1 562 Inlägg
11 mars 2011
#50
_Hast_ skrev:
mange_240 skrev:
om inte annat tror jag att det är enda sättet, att någonsin komma nära nollvisionen. känner inte att jag behöver det för eget bruk. men skulle kännas bra då man möter ngn.

Borde finnas ett testosteron lås istället wink Så inte alla fräcka pojkar med en fullknökad 740 sladdar över allt.

jajamän finns en poäng där oxå. men ett alkolås vore en bit på väg.
Senast redigerat av mange_240 (11 mars 2011)

1 562 Inlägg
11 mars 2011
#51
PoulZen skrev:
Nitrometanskada skrev:
Mera plast, mindre själ, mer krångel.

Vems är felet då? jo vårt eget. Vi vill ha mer bekvämlighet, mer utrustning, mer lyx, mer status.
Vem behöver egentligen elstol? eller elhiss? centrallås?
Visst underlättar det, men det behövs inte.
Viktigt krångel som är bra är tex abs, och antispinn.
Men annars skulle man kunna göra en bil väldigt enkel och utan krångel.
Men vi köper avancerade bilar och vill ha dom mer avancerade, för man kan ju inte byta ner sig, eller hur?
Så vi får skulla oss själva oxå till att bilarna blir krångligare.

"Viktigt krångel som är bra är tex abs, och antispinn." detta är ju både till för och nackdel när de lurar förarna att köra fortare än de kanske borde ha gjort.

1 562 Inlägg
11 mars 2011
#52
Torbo skrev:
Våra bensindriva bilar blir hobbybilar.

Något nytt drivmedel uppfinns som är miljövänligt, samt kraftfullt.

Hastigheterna höjs på vägarna.

Bilarna kommer ha hög finish och bra lack.

Sedan är det ett mysterium för mig att man inte kan få bilar rostfria. Tror det händer också.
Att man behandlar stålet med något som gör att de inte rostar.

Jag tror inte att bilen kommer köra sig själv. Jag hade aldrig köpt en sån bil.

"Hastigheterna höjs på vägarna." gärna de men då bör standarden på vägarna höjas, samt bör det averkas mer virke bredvid vägarna för att få bort viltolyckorna.

1 562 Inlägg
11 mars 2011
#53
_Hast_ skrev:
mange_240 skrev:
om inte annat tror jag att det är enda sättet, att någonsin komma nära nollvisionen. känner inte att jag behöver det för eget bruk. men skulle kännas bra då man möter ngn.

Borde finnas ett testosteron lås istället wink Så inte alla fräcka pojkar med en fullknökad 740 sladdar över allt.
Visst kanske inte så vanligt i STHLM, men där jag bor kan man inte gå en dag utan att se en 2/7/9-serie som går sidleds på trånga landsvägar.

måste funnits brister i deras körkorts utbildningar.ironin är på topp läser jag. nej jag tillhör inte den kategorin.
jag kör 15000mil om året ca 50-70 mil per dag, jag brukar inte möta särskilt många 2/7/9-serie som går sidleds på trånga landsvägar per år. men jag lär nog möta en hel del som skulle behövt ett alkolås.
Senast redigerat av mange_240 (11 mars 2011)

That Shit Cray
1 087 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#54
Väldigt många posts på en och samma rad nu Mange.. Varför inte redigera dina gamla inlägg och lägg in den nya texten i den?

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

772 Inlägg
11 mars 2011
#55
mange_240 skrev:
PoulZen skrev:
Nitrometanskada skrev:
Mera plast, mindre själ, mer krångel.

Vems är felet då? jo vårt eget. Vi vill ha mer bekvämlighet, mer utrustning, mer lyx, mer status.
Vem behöver egentligen elstol? eller elhiss? centrallås?
Visst underlättar det, men det behövs inte.
Viktigt krångel som är bra är tex abs, och antispinn.
Men annars skulle man kunna göra en bil väldigt enkel och utan krångel.
Men vi köper avancerade bilar och vill ha dom mer avancerade, för man kan ju inte byta ner sig, eller hur?
Så vi får skulla oss själva oxå till att bilarna blir krångligare.

"Viktigt krångel som är bra är tex abs, och antispinn." detta är ju både till för och nackdel när de lurar förarna att köra fortare än de kanske borde ha gjort.

Jag skulle inte vilja påstå att abs och antispinn gör att man kör fortare, hur får du ihop det?
ABS gör att du kan styra när du panikbromsar, och antispinn gör det den heter. Inte kör man väll
fortare bara för att man har denna utrustning i?

Men jag förstår din tanke med att viss utrustning gör att föraren känner sig säkrare på att kunna göra i en högre hastighet. Men det är inte enbart bilarnas fel.
Sen kan man ju fråga sig varför bilar behöver mer än 150hk och kunna gå i 230km/h.

Men framtiden kommer innebära att mer ansvar tas från förarna, och säkerheten istället läggs på bilarna, vilket är helt fel.
Säkerheten i bilarna är bra, nu är det människors körstil och tro på att man är bäst på att köra bil som behöver ändras.

That Shit Cray
1 087 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
#56
PoulZen skrev:
Jag skulle inte vilja påstå att abs och antispinn gör att man kör fortare, hur får du ihop det?
ABS gör att du kan styra när du panikbromsar, och antispinn gör det den heter. Inte kör man väll
fortare bara för att man har denna utrustning i?

Men jag förstår din tanke med att viss utrustning gör att föraren känner sig säkrare på att kunna göra i en högre hastighet. Men det är inte enbart bilarnas fel.
Sen kan man ju fråga sig varför bilar behöver mer än 150hk och kunna gå i 230km/h.

Men framtiden kommer innebära att mer ansvar tas från förarna, och säkerheten istället läggs på bilarna, vilket är helt fel.
Säkerheten i bilarna är bra, nu är det människors körstil och tro på att man är bäst på att köra bil som behöver ändras.

Kanske blir fler bandagar när alla el-bilar och så gör sin evolution. För fartbehovet kommer då aldrig försvinna hos människor.

Ohana means family. Family means nobody gets left behind or forgotten!
Insta @ HAST

1 562 Inlägg
11 mars 2011
#57
PoulZen skrev:
mange_240 skrev:
PoulZen skrev:
Vems är felet då? jo vårt eget. Vi vill ha mer bekvämlighet, mer utrustning, mer lyx, mer status.
Vem behöver egentligen elstol? eller elhiss? centrallås?
Visst underlättar det, men det behövs inte.
Viktigt krångel som är bra är tex abs, och antispinn.
Men annars skulle man kunna göra en bil väldigt enkel och utan krångel.
Men vi köper avancerade bilar och vill ha dom mer avancerade, för man kan ju inte byta ner sig, eller hur?
Så vi får skulla oss själva oxå till att bilarna blir krångligare.

"Viktigt krångel som är bra är tex abs, och antispinn." detta är ju både till för och nackdel när de lurar förarna att köra fortare än de kanske borde ha gjort.

Jag skulle inte vilja påstå att abs och antispinn gör att man kör fortare, hur får du ihop det?
ABS gör att du kan styra när du panikbromsar, och antispinn gör det den heter. Inte kör man väll
fortare bara för att man har denna utrustning i?

Men jag förstår din tanke med att viss utrustning gör att föraren känner sig säkrare på att kunna göra i en högre hastighet. Men det är inte enbart bilarnas fel.
Sen kan man ju fråga sig varför bilar behöver mer än 150hk och kunna gå i 230km/h.

Men framtiden kommer innebära att mer ansvar tas från förarna, och säkerheten istället läggs på bilarna, vilket är helt fel.
Säkerheten i bilarna är bra, nu är det människors körstil och tro på att man är bäst på att köra bil som behöver ändras.

vad kör du fortast med själv en modern bil med alla tänkbara hjälpmedel, eller en lite äldre?
du bör väl givetvis klara dig bättre oxå i den modernare bilen, men väja för ett djur, lekande barn lr liknande blir ju lika svårt i en ny som gammal bil.
Senast redigerat av mange_240 (13 mars 2011)

1 562 Inlägg
11 mars 2011
#58
_Hast_ skrev:
PoulZen skrev:
Jag skulle inte vilja påstå att abs och antispinn gör att man kör fortare, hur får du ihop det?
ABS gör att du kan styra när du panikbromsar, och antispinn gör det den heter. Inte kör man väll
fortare bara för att man har denna utrustning i?

Men jag förstår din tanke med att viss utrustning gör att föraren känner sig säkrare på att kunna göra i en högre hastighet. Men det är inte enbart bilarnas fel.
Sen kan man ju fråga sig varför bilar behöver mer än 150hk och kunna gå i 230km/h.

Men framtiden kommer innebära att mer ansvar tas från förarna, och säkerheten istället läggs på bilarna, vilket är helt fel.
Säkerheten i bilarna är bra, nu är det människors körstil och tro på att man är bäst på att köra bil som behöver ändras.

Kanske blir fler bandagar när alla el-bilar och så gör sin evolution. För fartbehovet kommer då aldrig försvinna hos människor.

nej detta är sant, en mycket bra grej faktiskt som får många förare att köra lugnare i rätta trafiken.

136 Inlägg
18 maj 2011
#59
mange_240 skrev:
PoulZen skrev:
mange_240 skrev:

"Viktigt krångel som är bra är tex abs, och antispinn." detta är ju både till för och nackdel när de lurar förarna att köra fortare än de kanske borde ha gjort.

Jag skulle inte vilja påstå att abs och antispinn gör att man kör fortare, hur får du ihop det?
ABS gör att du kan styra när du panikbromsar, och antispinn gör det den heter. Inte kör man väll
fortare bara för att man har denna utrustning i?

Men jag förstår din tanke med att viss utrustning gör att föraren känner sig säkrare på att kunna göra i en högre hastighet. Men det är inte enbart bilarnas fel.
Sen kan man ju fråga sig varför bilar behöver mer än 150hk och kunna gå i 230km/h.

Men framtiden kommer innebära att mer ansvar tas från förarna, och säkerheten istället läggs på bilarna, vilket är helt fel.
Säkerheten i bilarna är bra, nu är det människors körstil och tro på att man är bäst på att köra bil som behöver ändras.

vad kör du fortast med själv en modern bil med alla tänkbara hjälpmedel, eller en lite äldre?
du bör väl givetvis klara dig bättre oxå i den modernare bilen, men väja för ett djur, lekande barn lr liknande blir ju lika svårt i en ny som gammal bil.

njea. jag tror ju helt klart det är lättare att väja för nånting i typ en s80 än vad det är i gammal amazon. väghållningen på bilarna har förbättrats så kraftig att det är sjukt.

BMW behöver turbo lika mycket som Concorde behöver propeller

1 171 Inlägg
19 maj 2011
#60
Jag tror att bilismen beror av en känsla av kontroll och individualism. Att bilar fortfarande görs med manuell växellåda är ett tydligt exempel på det. Därför tror jag inte på självgående bilar och säkerhetssystem som tar över bilen när man som förare gör något fel. På sin höjd system som är till hjälp och underlättar förarens beslut. Skulle vi inte vilja köra bil själv så skulle folk åka tåg, buss och taxi mycket mer än idag.

Alkolås tycker jag de som vill ha det i sina bilar kan få installera det. Att alla andra behöver det utom jag för att man inte kan lita på någon förutom en själv är inget bra argument. Man litar ju tex på att inte varannan bil plötsligt kör ut i mötande färdriktning, samtidigt är man beredd på att det skulle kunna hända. Det är inte konstigare än så.

Tror inte hastigheterna kommer höjas så värst mycket på vägarna. Det som begränsar hastigheten är de bilar som kör långsammast (tex lastbilar husvagnar och släpvagnar), omgivningarna, folk som vistas och bor runtomkring och vilt. Blir skillnaderna för stora i hastighet mellan fordonen uppstår oftare situationer och risker som är svåra att förutse på kort sikt. Ett annat argument är luftmotståndets karaktär, att köra fortare blir till slut som att köra ner i en sjö av sirap. Inget effektivt sätt att transportera sig på.



Sök