Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln (för insugsventilerna), vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.
I praktiken innebär det att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper.
I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena.
I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.
När man pratar om VANOS menas oftast enkel VANOS, d.v.s. VANOS på insugskamaxeln. Medan modernare bilar har man dubbel VANOS, vilket innebär att motsvarande system även finns på utblåskamaxeln.
Kort och gott ger VANOS, högre vridmoment (framför allt på lågvarv) och lägre förbrukning och avgasvärden.
Smoke tires not drugs