3957
Sök

Ang bmw 525i touring 93a.

3 182 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
ska kolla på ett byte i helgen och jag undrar hur vet jag om bilen har vanos och vad är det fördelar/nackdelar, ägaren sa att det va ett väldigt litet tickande från ventilerna är det nått man bör oroasig för.

653 Inlägg
16 mars 2011
Bilen går helt konstigt när du varvar ur den om vanos e trasigt, så de märker du då.

Gå in på www.autopower.se och kolla i begagnat guiden, där står allt du behöver veta!

Smoke tires not drugs

3 182 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
sk8ville skrev:
Bilen går helt konstigt när du varvar ur den om vanos e trasigt, så de märker du då.

Gå in på www.autopower.se och kolla i begagnat guiden, där står allt du behöver veta!

har redan kollat den länken.

men vad är fördelen/nackdelen med vanons och vad är det

653 Inlägg
16 mars 2011
Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln (för insugsventilerna), vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.

I praktiken innebär det att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper.

I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena.

I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.

När man pratar om VANOS menas oftast enkel VANOS, d.v.s. VANOS på insugskamaxeln. Medan modernare bilar har man dubbel VANOS, vilket innebär att motsvarande system även finns på utblåskamaxeln.

Kort och gott ger VANOS, högre vridmoment (framför allt på lågvarv) och lägre förbrukning och avgasvärden.

Smoke tires not drugs

146 Inlägg
16 mars 2011
från samma länk som jag skickade

Min Bil Är Inte Din Bil

653 Inlägg
16 mars 2011
Jo ja såg de efter jag postat de.

Smoke tires not drugs

Sök