4348
Sök

Volvo 855R går ojämnt, varvar upp

40 Inlägg
16 mars 2011
Trådstartare
Hejsan!

Har ett problem med min volvo 855r manuell. Ibland när jag startar den så är tomgången lite väl hög en stund innan den sjunker ner igen till vanligt varvtal, samt när man kör med den och varvar över cirka 2500-3000varv och trycker in kopplingen så ökar varvtalet en ganska bra bit innan det sjunker sen igen, så får hålla inne kopplingen en stund innan jag växlar.

Samt när jag ska stanna vid t.ex stoppljus så är tomgången hög men då kan det räcka att man gasar till lite typ till 2500 varv så lägger den sig som vanligt igen.

Fel på motorelektroniks lampan lös för ett tag sen men släcktes av sig själv, prata med volvo och det var ingen idé att läsa felkoder om den inte lös.

Samt så kan jag tycka att den inte har lika högt laddtryck längre, 0.1bar mindre eller nåt sånt tror jag.

Vad kan det vara för fel?? Har försökt kolla efter läckande slangar m.m men kan inte hitta några. Så vad är troligast, tjuvluft, lambda, lmm, magnetventil, trasig dumpventil??? Provat att ta ut lmm kontakten och då dör den direkt, går ej att köra med.

Hoppas någon kan hjälpa mig, håller på att bli tokig smile

Kom på en till sak, när jag körde med den på sommaren och hade på ac:en med kall-luft så varvade den upp väldigt när jag tryckte in kopplingen men sen när man stängde av ac:en så var det mycket bättre!
Senast redigerat av Kleen (16 mars 2011)

Sök