3305
Sök

940 Turbo+ Projekt | Såld

Underhåll av en bil i fint original skick samt leta så mycket extra godis som möjligt till den. Stereon får sig även ett rejält lyft utan att sticka ifrån originalstuket för mycket.

143 264 Visningar
Projektet avslutat 10 juli 2014
1 282 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#1
http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20940%20Turbo%2095/DSC_0289_2.jpg

Snabb fakta:
Modell: 944 Turbo+ årsmodell -95
Utrustning: ECC, Fönsterhissar fram och bak, el-speglar, skin/plysch inredning.
Motor: Original 190 hk med fungerande Turbo Plus-paket(inga planer på att ändra motorn nått)
Mätarställning: 16 000 mil i skrivande stund, 15 april -12 (14 700 mil vid inköp den 19 feb -11)

Introduktion:
Tänkte starta en projekt tråd för min 940 för att dela med mig av mina tankar och få lite tips o råd.

Planen då? Ja den ska hållas så original som möjligt, inge biltema styling eller sånt.
Ska försöka slänga på classic detaljer såsom vita blinkers runt om och trädetaljerna.

Så listan på delar som ska fixas ser ut så här just nu:
Vita blinkers fram http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20090906154024/jamlegend/images/5/5a/Checkmark.png
Vita blinkers bak http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20090906154024/jamlegend/images/5/5a/Checkmark.png
Träpaneler dörrar, instrumentbräda, askkopp http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20090906154024/jamlegend/images/5/5a/Checkmark.png
Träaskkopp bak http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20090906154024/jamlegend/images/5/5a/Checkmark.png
Nytt emblem http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20090906154024/jamlegend/images/5/5a/Checkmark.png
Nya dörrsidor(rynkiga nu) [/]
Svart armstöd med mugghållare http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20090906154024/jamlegend/images/5/5a/Checkmark.png
Golvmattor i tyg http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20090906154024/jamlegend/images/5/5a/Checkmark.png
Nya stänkskydd fram och bak http://images4.wikia.nocookie.net/__cb20090906154024/jamlegend/images/5/5a/Checkmark.png

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20940%20Turbo%2095/DSC_0020_small.jpg

Huvudenhet: Kenwood KDC-6047U
Framsystem: DLS Ultimate Nobelium 5.2
Baksystem: MDS Dynamic 5,25" MK-II
Bas: 2 st MDS Dynamic DS1214
Slutsteg: DLS CA40(fram o bak dörrarna) Cerwin Vega Stroker 2000.1(basarna)

Angående montering är tanken att dra 2 st strömkablar från batteriet.
En 50mm och en 22mm(splittas och ger ström till dom små stegen) längst med kardantunneln.
Högtalarkablarna från dörrarna kommer gå längst sidorna tillsammans med lågnivå från stereon.
Dörrsidorna och golvet kommer demonteras för att montera på 40 ark Silentcoat(kanske köper 40 till).

Baslådan kommer att byggas i 22mm MDF och ha en lite speciell konstruktion för att sitta tight mot ryggstödet. Basarna och en basport kommer sitta mot ryggstödet, basporten mot skiporten så klart.

Slutstegen kommer monteras på bagage golvet och sedan kommer ett upphöjt golv byggas för att täcka dom.

Här är en video med en animering på hur monteringen ska ske:


Detta är mitt första seriösa ljudbygge så alla tips är välkomna smile
Senast redigerat av Vita_Vargen (6 juli 2014)


15 Inlägg
20 mars 2011
#2
Verkar som du är jävligt duktig på att 3d animeringar iaf, väldigt imponerad! Suger på sådant själv tongue  Blir intressant att följa smile

Livet börjar vid 200!

1 282 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#3
JoRacing skrev:
Verkar som du är jävligt duktig på att 3d animeringar iaf, väldigt imponerad! Suger på sådant själv tongue  Blir intressant att följa smile

Tack! smile Det är en liten hobby bara, men väldigt bra att kunna faktiskt.
Kanon när man ska planera saker och förklara idéer, en 3D animation säger mer än 1000 ord wink


4 146 Inlägg
20 mars 2011
#4
Strömmen går att dra igenom torpedplåten igenom redan färdiga hål du har där. Eftersom jag har turbo så har jag dragit kabeln på vänster sida eftersom det är där mitt batteri sitter. (går säkert att dra på höger sida också) Och kabeln kommer då ut under panelen över pedalerna.

Sedan drar du strömkabeln under plastlisterna som sitter på tröskeln hela vägen till baksätet. Du gör samma sak med remote och rca kablarna fast på motsatt sida, ska kunna bli störningar annars.

När detta är gjort så tar du bort nackstöden på baksätet och tar bort skivan som ligger på hatthyllan. Där under finns redan massa hål som du kan trä kablarna igenom.

Detta går att göra så du inte kan se kablarna i kupen så det är väldigt smidigt och lätt.

Glöm inte att säkra pluskabeln nära batteriet så den inte ligger och skaver mot något och du får kortslutning och kabelbrand i bilen.

Jorden tar du i bagaget i någon skruv lr liknande bakom bagagemattan.

Själva installationen och kabeldragningen är simpelt så det klarar du utan problem:)


Ett tips för att få baslådan att stanna där du vill är att köpa karborretejp från biltema. Kostar typ 30 kr och då slipper du att baslådan flyger iväg när du sladdar i rondellerna. Sen kan man ju läsa det snyggare och bättre också om man vill lägga tid och energi på det men karborre är en billig simpel lösning som inte syns:)


1 282 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#5
zemet skrev:
Strömmen går att dra igenom torpedplåten igenom redan färdiga hål du har där. Eftersom jag har turbo så har jag dragit kabeln på vänster sida eftersom det är där mitt batteri sitter. (går säkert att dra på höger sida också) Och kabeln kommer då ut under panelen över pedalerna.

Sedan drar du strömkabeln under plastlisterna som sitter på tröskeln hela vägen till baksätet. Du gör samma sak med remote och rca kablarna fast på motsatt sida, ska kunna bli störningar annars.

När detta är gjort så tar du bort nackstöden på baksätet och tar bort skivan som ligger på hatthyllan. Där under finns redan massa hål som du kan trä kablarna igenom.

Detta går att göra så du inte kan se kablarna i kupen så det är väldigt smidigt och lätt.

Glöm inte att säkra pluskabeln nära batteriet så den inte ligger och skaver mot något och du får kortslutning och kabelbrand i bilen.

Jorden tar du i bagaget i någon skruv lr liknande bakom bagagemattan.

Själva installationen och kabeldragningen är simpelt så det klarar du utan problem:)


Ett tips för att få baslådan att stanna där du vill är att köpa karborretejp från biltema. Kostar typ 30 kr och då slipper du att baslådan flyger iväg när du sladdar i rondellerna. Sen kan man ju läsa det snyggare och bättre också om man vill lägga tid och energi på det men karborre är en billig simpel lösning som inte syns:)

Vart nog lite fel att skriva att detta är mitt första ljudbygge tongue
Detta är mitt första seriösa ljudbygge. Tidigare byggen har varit in med en färdig låda, byta högtalare till enkla koaxialer i framdörrarna och dra ström kabeln just som du säger.
Denna gång ska det dock dras en 50mm2 kabel och vad jag hört så ska det vara för grovt för att dra igenom dom där gummigrejerna som finns därför tänkte jag höra lite hur folk har gjort med det. Kör en turbo jag med så och också batteriet på vänster sida.
Jag kommer som sagt plocka bort golvet för att dämpa och dra strömkablar där för att inte får störningar.
Under dörrlisterna kommer det gå högtalarkablar till fram och bakhögtalarna samt lågnivå.
Vad jag vet finns det en fördjupning under mitten av sätet som är för kablar till bagaget (typ dragkroks kablaget).
Tanken med konstruktionen på baslådan och täckskivan är att den ska sitta fasttryckt mot ryggstödet .
Senast redigerat av Infinity_90 (20 mars 2011)


4 146 Inlägg
20 mars 2011
#6
Jaha då hade du inte så mkt nytta av mina tips då:P  Jag håller faktiskt på att byta golvmattorna i min bil just nu. Har beige inredning och den är så jävla ful så håller på att byta till svart nu.

Det var väldigt lätt att ta loss mattorna iaf. Sitter med ett klips framme och bak får du lyfta på baksätet och antingen klippa lite eller så får du tyvärr lyfta ut stolarna för mattan sitter fast lite grann under stolsskenorna. Jag klippte lite snyggt istället så kmr det inte synas ändå. Och så får du plocka bort mittkonsollen men det är ju bara 4 st skruvar så det går ju fort:)


4 146 Inlägg
20 mars 2011
#7
Om det är kablarna nu har med på bilden så har jag lika tjocka och dom är dragna igenom gummit i torpedplåten så det ska nog inte vara några problem.


5 852 Inlägg
20 mars 2011
#8
50mm2 får du in genom den genomföring som tidigare talare pratar om. Sen jorda i bältesbulten då du har väldigt mycket effekt som ska plockas ut.

Hur ska du göra med strömförsörjningen?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

1 282 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#9
tujbo skrev:
50mm2 får du in genom den genomföring som tidigare talare pratar om. Sen jorda i bältesbulten då du har väldigt mycket effekt som ska plockas ut.

Hur ska du göra med strömförsörjningen?

Jag var inne på 2 st batterier tidigare som jag nämnde i nån annan tråd.
Men ska nog pröva med ett batteri. Enligt killarna på MDS så ska det räcka.


5 852 Inlägg
20 mars 2011
#10
Det låter verkligen för lite med ett batteri om du ska plocka ut så mycket effekt som dina steg ger.

En bra tumregel är 1 batteri per 1000rms.


Mvh

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg

1 282 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#11
tujbo skrev:
Det låter verkligen för lite med ett batteri om du ska plocka ut så mycket effekt som dina steg ger.

En bra tumregel är 1 batteri per 1000rms.


Mvh

Mjo hört det tidigare, men vore väldigt skönt att slippa ett extra batteri hmm

Edit: Var och snackade lite mer med killarna på MDS och det dom rekommenderar är att ifall det blir problem med strömmen är att i första hand köpa ett nytt gel-batteri som levererar mer kräm.
Även ifall stegen lämnar ~2500W RMS totalt så kommer man ju aldrig pressa dom så hårt.
Ska ju inte bli nått dbdragbygge utan kommer ju lyssna högt men inte så pass jävla högt. tongue
Senast redigerat av Infinity_90 (21 mars 2011)


BagarN
1 179 Inlägg
27 mars 2011
#12
Det här blir nog jävligt gött!
En fråga bara.. Om man räknar 1000RMS på ett batteri, vilken storlek är det på batteriet såfall? 70ah då eller?


1 282 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#13
Insåg just ett problem som jag inte räknat med.
Finns en liten upphöjning i båda hörnen på "hyllan"
http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/DSC_0025.jpg
Några tips på hur man kan lösa detta? Ett akternativ är ju att lägga en plywood skiva i samma tjocklek som hörnen sticker upp och på så sätt skapa ett plant golv för lådan att stå på.


4 146 Inlägg
2 april 2011
#14
Infinity_90 skrev:
Insåg just ett problem som jag inte räknat med.
Finns en liten upphöjning i båda hörnen på "hyllan"
http://i163.photobucket.com/albums/t309 … C_0025.jpg
Några tips på hur man kan lösa detta? Ett akternativ är ju att lägga en plywood skiva i samma tjocklek som hörnen sticker upp och på så sätt skapa ett plant golv för lådan att stå på.

Har du lyft bort mattan och kollar vad det är för något som gör upphöjlingarna? kanske är någon onödig skit som inte behövs som du kan kapa bort? 

Annars är det väll att lägga en lika tjock skiva som du säger, eller om du gör det riktigt proffsigt så fräser du ut baslådan så det passar precis över pucklarna:) Då kanske den kommer ligga stabilare också:)


1 282 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#15
zemet skrev:
Infinity_90 skrev:
Insåg just ett problem som jag inte räknat med.
Finns en liten upphöjning i båda hörnen på "hyllan"
http://i163.photobucket.com/albums/t309 … C_0025.jpg
Några tips på hur man kan lösa detta? Ett akternativ är ju att lägga en plywood skiva i samma tjocklek som hörnen sticker upp och på så sätt skapa ett plant golv för lådan att stå på.

Har du lyft bort mattan och kollar vad det är för något som gör upphöjlingarna? kanske är någon onödig skit som inte behövs som du kan kapa bort? 

Annars är det väll att lägga en lika tjock skiva som du säger, eller om du gör det riktigt proffsigt så fräser du ut baslådan så det passar precis över pucklarna:) Då kanske den kommer ligga stabilare också:)

Har tänkt på det där med att fräsa ur det, men då får man ju två ställen som blir svagare än resten av lådan.
Har inte lyft bort mattan och kollat än, men misstänker att det är upphöjningar i plåten under.


4 146 Inlägg
2 april 2011
#16
Infinity_90 skrev:
zemet skrev:
Infinity_90 skrev:
Insåg just ett problem som jag inte räknat med.
Finns en liten upphöjning i båda hörnen på "hyllan"
http://i163.photobucket.com/albums/t309 … C_0025.jpg
Några tips på hur man kan lösa detta? Ett akternativ är ju att lägga en plywood skiva i samma tjocklek som hörnen sticker upp och på så sätt skapa ett plant golv för lådan att stå på.

Har du lyft bort mattan och kollar vad det är för något som gör upphöjlingarna? kanske är någon onödig skit som inte behövs som du kan kapa bort? 

Annars är det väll att lägga en lika tjock skiva som du säger, eller om du gör det riktigt proffsigt så fräser du ut baslådan så det passar precis över pucklarna:) Då kanske den kommer ligga stabilare också:)

Har tänkt på det där med att fräsa ur det, men då får man ju två ställen som blir svagare än resten av lådan.
Har inte lyft bort mattan och kollat än, men misstänker att det är upphöjningar i plåten under.

Jo visst får du det, frågan är hur stor roll det spelar. Men om du fräser ut det så det har riktigt bra passform och lägger något tunt distansmaterial som gummi eller något och sedan pressar ned lådan över dör så du får ett ganska stort tryck på upphöjningarna så kanske du rent av förstärker lådan där.

Men det är ju mycket krångligare än att bara lägga en lagom tjock skiva. Beror väll på hur proffsigt du vill göra detta:)


BagarN
1 179 Inlägg
2 april 2011
#17
Sådär har inte jag på min 940.. Men om jag tror rätt så är det där hjulhusen.. Men det är bara att du fräser som sagt bort den delen som behövs och stagar upp lådan så borde det inte vara några problem smile


1 282 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
#18
zemet skrev:
Infinity_90 skrev:
zemet skrev:
Har du lyft bort mattan och kollar vad det är för något som gör upphöjlingarna? kanske är någon onödig skit som inte behövs som du kan kapa bort? 

Annars är det väll att lägga en lika tjock skiva som du säger, eller om du gör det riktigt proffsigt så fräser du ut baslådan så det passar precis över pucklarna:) Då kanske den kommer ligga stabilare också:)

Har tänkt på det där med att fräsa ur det, men då får man ju två ställen som blir svagare än resten av lådan.
Har inte lyft bort mattan och kollat än, men misstänker att det är upphöjningar i plåten under.

Jo visst får du det, frågan är hur stor roll det spelar. Men om du fräser ut det så det har riktigt bra passform och lägger något tunt distansmaterial som gummi eller något och sedan pressar ned lådan över dör så du får ett ganska stort tryck på upphöjningarna så kanske du rent av förstärker lådan där.

Men det är ju mycket krångligare än att bara lägga en lagom tjock skiva. Beror väll på hur proffsigt du vill göra detta:)

Enda anledningen till att inte köra en skiva under är att det redan är tight på höjden. Det är enda anledningen till att jag eventuellt skulle kunna tänka mig att fräsa ut i lådan smile


Mohawwk skrev:
Sådär har inte jag på min 940.. Men om jag tror rätt så är det där hjulhusen.. Men det är bara att du fräser som sagt bort den delen som behövs och stagar upp lådan så borde det inte vara några problem smile

Om jag inte missminner mig så hade jag inte såna i min förra 940 heller.
Senast redigerat av Infinity_90 (2 april 2011)


BagarN
1 179 Inlägg
2 april 2011
#19
Infinity_90 skrev:
zemet skrev:
Infinity_90 skrev:

Har tänkt på det där med att fräsa ur det, men då får man ju två ställen som blir svagare än resten av lådan.
Har inte lyft bort mattan och kollat än, men misstänker att det är upphöjningar i plåten under.

Jo visst får du det, frågan är hur stor roll det spelar. Men om du fräser ut det så det har riktigt bra passform och lägger något tunt distansmaterial som gummi eller något och sedan pressar ned lådan över dör så du får ett ganska stort tryck på upphöjningarna så kanske du rent av förstärker lådan där.

Men det är ju mycket krångligare än att bara lägga en lagom tjock skiva. Beror väll på hur proffsigt du vill göra detta:)

Enda anledningen till att inte köra en skiva under är att det redan är tight på höjden. Det är enda anledningen till att jag eventuellt skulle kunna tänka mig att fräsa ut i lådan smile


Mohawwk skrev:
Sådär har inte jag på min 940.. Men om jag tror rätt så är det där hjulhusen.. Men det är bara att du fräser som sagt bort den delen som behövs och stagar upp lådan så borde det inte vara några problem smile

Om jag inte missminner mig så hade jag inte såna i min förra 940 heller.

Måste ha kommit på senare modellerna.. Jag har nån jävla plast som bara vibbrerar av basen... Men det ska nog vara hjulhusen smile


1 282 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#20
Update:
Idag vart det dags att tvätta bilen och i helgen åkte sommarhjulen på så här kommer lite bilder på bilen med dom härliga Galaxy fälgarna på smile
Hoppas någon fortfarande läser tråden.
Ber om ursäkt för bildkvalitén i förväg, hade inte systemkameran med mig och det hade börjat mörkna så bilderna vart inte av högsta kvalité.
http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20940%20Turbo%2095/IMG_0971_EDIT.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20940%20Turbo%2095/IMG_0968_EDIT.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20940%20Turbo%2095/IMG_0970.jpg

http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20940%20Turbo%2095/IMG_0923.jpg
http://i163.photobucket.com/albums/t309/Zmile4ever/Volvo%20940%20Turbo%2095/IMG_0925.jpg
Senast redigerat av Infinity_90 (11 april 2011)



Sök