4419
Sök

Volvo C70 -98, chippad eller ej?

63 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Tjena!

Jag har precis köpt en Volvo C70 som enligt förra ägaren skulle vara steg3 trimmad på BSR. Men jag tycker inte den känns som 300hk, utan mer som original 240hk!
Mätte upp downpipen och den är 2,5 tum och det sitter en original-kat på när jag pallade upp bilen och kollade under den.
Tog ur elektronikboxen och öppnade upp den (den är märkt med kulspetspenna "Volvo C70 original") men hittar inget chip som är fastlödat. Allt ser original ut! Programmerar man boxarna eller lödar man chip på dessa? Tror att säljaren var full med skit nämligen! Vad tror ni?

/Johan

8 252 Inlägg
22 mars 2011
En -98:a byter man som regel chip på om det inte är en sen så den har elektroniskt spjäll. Dem emd elektroniskt spjäll laddar man i nu mjukvara i och byter inget chip. Det låter ju onekligen som om säljaren lurat dig då om den skulle vara en steg 3.

63 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
Finns det något sätt att kolla om den har elektroniskt spjäll eller ej? Hade jag haft en laddtrycksmätare i den hade jag kunnat kontrollera om den laddade över 1 bar men nu har jag inte det tyvärr. Dock har jag beställt en nu! Har inga tidigare erfarenheter av turbobilar och känner ingen som har en T5:a så jag är nog ganska lätt att lura. smile Steget från en Corolla 1.3 till en T5 är ju enormt men jag köpte en bil med "steg3" och vill då ha STEG3! Inte original! Lite synd....

8 252 Inlägg
22 mars 2011
Enklaste är ju att öppna huven och kolla hur insuget ser ut.

Insuget på bilar med elektroniskt insug ser ut som på bilden, och då sitter spjället på undersidan. Har man mekaniskt spjäll är insuget rundat och det går en vajer till spjället som sitter i höger kortsida om man står framför bilen.
https://www1.garaget.org/archive/1/651/166436/166436-1740399.jpg

181 Inlägg
22 mars 2011
Borde vara lödet om man programmerat om din 98. För troligen är det M4.4 styrsystemet. Chipet är isåfall av modell PLCC 32 och är nästan kvadratiskt med 32 ben.

Är det en 99 med ME7 så är det istället en PSOP 44 som är avlång och mer platt. Dessa går att programmera om seriellt , eller löda ur det är vilket som.

Den förstnämnda PLCC 32 måste man oftast lägga till lite tenn också så kollar du noga kan du se om någon varit där och lött, kan vara någon som är duktig så du måste kolla mkt noga och jämföra mot andra liknande kretsar på kretskortet.

Mvh//
A.Fekzen
Senast redigerat av Fekzen (22 mars 2011)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

63 Inlägg
22 mars 2011
Trådstartare
https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158512/158512-0eebf9023a9242d432d1e91a9a4399e3.jpg

Lägger upp en bild på styrboxen så reder vi ut lite frågetecken kanske! Tack för alla snabba svar! Riktigt schysst!

Ser inte ut som något har lödat i benen såvida denna personen är världsmästare i lödning! Haha! smile

Jag har mekaniskt spjäll på min bil by the way!
Senast redigerat av stoneman (22 mars 2011)

181 Inlägg
22 mars 2011
Som du säger, ser original ut.

Dock är det enklast att mäta laddtrycket. Jag vet att det är några som jobbar på en lösning att kunna programmera dessa seriellt. Det är tekniskt möjligt, så är inte helt omöjligt att någon gjort det även om det verkar långsökt...

Mvh//A

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.

63 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
Köpt mig en laddtrycksmätare och installerat den nu! Den laddar 0,8 på 1:an och 2:ans växel. Laddar 0,9-1.0 på femmans med fullt gaspådrag för att sedan dala ner lite grann mot 0.8 igen. Är den chippad eller original? Om den nu är chippad, vinner jag något med ett steg3 kit eller är det att kasta pengarna i sjön för jag behöver ju köpa downpipe och racekat, samt annat chip för de andra delarna har jag! Såg även att det sitter vita bosh spridare i denna. Är det original för på 850 sitter det väl orangea?

MVH /Johan
Senast redigerat av stoneman (2 april 2011)

Rejsa ?
2 959 Inlägg
3 april 2011
Max 1 bar låter inte som chippad.
Ja det gör gott med en 3 tums downpipe och racekatt eller ingen alls.
Värt pengarna om du frågar mig. Köp från JT, det är prisvärt.

Autotech

3 860 Inlägg
3 april 2011
Busgrabb skrev:
Max 1 bar låter inte som chippad.
Ja det gör gott med en 3 tums downpipe och racekatt eller ingen alls.
Värt pengarna om du frågar mig. Köp från JT, det är prisvärt.

Håller me, köp JT och chipp från Atm så lär det bli fart på den!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Sök