2932
Sök

Batteriladdare C-tek laddar 19 volt.

537 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Skulle igår starta bilen. hände absolut inget. Tog fram multimetern och fick fram 3volt.. Detta pga jag glömt koppla bory en grej som vart kopplad direkt på batteriet.   
Satte det på laddning med en gång (c-tek lddare). imorse så låg den och ladda 19volt. Normalt?

Supraman
2 300 Inlägg
23 mars 2011
Spänningen bör sjunka ju mer batteriet blir laddat.
Ibland så måste laddaren slå igång batteriet för att den ska ta emot laddning.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

537 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
Stefan Varberg skrev:
Spänningen bör sjunka ju mer batteriet blir laddat.
Ibland så måste laddaren slå igång batteriet för att den ska ta emot laddning.

Det är väl det jag också tror. Bara hoppas att b
atteriet återhämtar sig. Tur att det inte vart under 0grader iaf..

156 Inlägg
23 mars 2011
En laddare måste alltid ladda med högre spänning än vad batteriet är, (är därför generatorn ger 14 volt).

Men 19 volt låter i det här fallet lite mycket. Hur är spännigen över batteriet? är det 12 volt eller är det kvar på 3 - 4 volt? Om det nu är det, så kolla syra nivån i batteriet. Om plattorna inte är under ytan, så fyll på med "batteri vatten" och prova sedan ladda igen. Om batteriet har bra nivå men ändå inte tagit emot nån ladd ström så är det bara lämna in på återvinnings stationen. Bly batterier är extremt känsliga för att laddas ur. Håller man dom i top ström så kan dom hålla många år, men laddas dom ur e det ofta kört. Om du inte vill lämna in den för rekonditionering, med det kostar en slant det me hmm

Lycka Till!

612 Inlägg
23 mars 2011
Djupt urladdade batterier kan kräva lite "högspänningsmisshandel" för att börja ta emot laddning när dom varit tomma ett tag. Så länge det sjunker ner till normala ~14,5V när laddningen börjar komma igång skulle jag inte oroa mig.

21 761 Inlägg
23 mars 2011
Ingen laddare från CTEK ska ge 19 V, då är det fel på den. Så är min åsikt. smile

Sök