3772
Sök

Bötesbelopp (enbart dimljus i mörker) 1200kr???

Trött
267 Inlägg
29 mars 2011
Lewmpz skrev:
Och om ni som kör lastbil menar på fullt allvar att ni blir bländade 3m upp av orginal monterade dimljus måste ni vara grovt jävla skelögda.

Bländade blir vi inte förutsatt att ljusen är rätt inställda. Men sitter man i trafiken 12 timmar per dygn så blir dimljus jävligt jobbiga för ögonen (särskilt på vinterhalvåret och jävligt särskilt när man är trött) då dom lyser starkare än vanligt halvljus. Så stäng av, du är inte ensam på vägen. Enkelt.

4 190 Inlägg
29 mars 2011
Jag hade ingen aning om att mina dimljus kunde blända folk men lite äldre medelålders personer kanske har lättare för att bli bländade. Jag ska inte köra med dom igång mer, hjälper ju inte särskilt mkt ändå.

Angående kamerablixtarna så blixtrar det allt till så man märker det men knappas bländade, inte för mig iaf. Sätter bara upp handen för ansiktet varje gång jag kör förbi en kamera. Har blivit några kort hitills men inga böter:)

108 Inlägg
29 mars 2011
Hellectric skrev:
Lewmpz skrev:
Och om ni som kör lastbil menar på fullt allvar att ni blir bländade 3m upp av orginal monterade dimljus måste ni vara grovt jävla skelögda.

Bländade blir vi inte förutsatt att ljusen är rätt inställda. Men sitter man i trafiken 12 timmar per dygn så blir dimljus jävligt jobbiga för ögonen (särskilt på vinterhalvåret och jävligt särskilt när man är trött) då dom lyser starkare än vanligt halvljus. Så stäng av, du är inte ensam på vägen. Enkelt.

Själv har jag inte ens dimljus på min bil , så det problemet var ju snabbt ur världen. Och dimljus lyser inte starkare är halvljus, det kanske känns som det om någon idiot har dom riktade upp i himlen enbart för att jävlas och för att synas.

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 mars 2011
Lewmpz skrev:
Hellectric skrev:
Lewmpz skrev:

Själv har jag inte ens dimljus på min bil , så det problemet var ju snabbt ur världen. Och dimljus lyser inte starkare är halvljus, det kanske känns som det om någon idiot har dom riktade upp i himlen enbart för att jävlas och för att synas.

Halvljuset riktas ju av glaset. Ett felriktat halvljus bländar som fan. Helljuset på de flesta bilar med halogen är ju lite svagare än halvljuset (60/55) men riktas annorlunda så att det lyser både längre, bredare, och bländar.

Och till den som monterat 55W xenon i dimljuset bara för att det är "snyggt", vad ska du då med så stark lampa till om det bara ska vara snyggt?

5 198 Inlägg
29 mars 2011
Andromeda skrev:
Lewmpz skrev:
Hellectric skrev:

Halvljuset riktas ju av glaset. Ett felriktat halvljus bländar som fan. Helljuset på de flesta bilar med halogen är ju lite svagare än halvljuset (60/55) men riktas annorlunda så att det lyser både längre, bredare, och bländar.

Och till den som monterat 55W xenon i dimljuset bara för att det är "snyggt", vad ska du då med så stark lampa till om det bara ska vara snyggt?

På lampor som jag köper så är Halvljuset 55w och helljuset 60w dvs 55/60

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 mars 2011
gamlingen skrev:
Andromeda skrev:
Lewmpz skrev:

På lampor som jag köper så är Halvljuset 55w och helljuset 60w dvs 55/60

Ok, kan så vara. Men det är ju inte i sådana fall dessa 5W extra på helljuset som orsakar bländningen eller hur?

Det jag ville komma fram till var att även om dimljuset inte har någon 100W lampa kan det fortfarande blända satan om det står fel, och likaså om det är blött på vägen. Det är inte bara effekten som påverkar om det bländar eller ej, utan mest hur ljuset är riktat.

1 893 Inlägg
29 mars 2011
Lewmpz skrev:
Tycker förövrigt ni är jävligt larviga om dimljus, det finns såna som bländar och såna som inte bländar, polaren har t.o.m 55w xenon konverterade dimljus, bländar inte för att dom är nerställda just så att dom inte ska blända, enbart monterade för utseendet. Och om ni som kör lastbil menar på fullt allvar att ni blir bländade 3m upp av orginal monterade dimljus måste ni vara grovt jävla skelögda.

GODNATT !

Själklart har du rätt!
Vi sitter bara och skriver skit! (Alla som är av annan åsikt än du!)
De mötande som blinkar på dig/din kompis, de blinkar säkert bara för att varna om att polisen har kontroll, eller nått!

Dimljus reflektorn har är byggd för att sprida ljuset mera än ett helljus. Annars är det likadant, dvs ej avskärmat. Spelar ingen roll hur mycket du ställer ner det, då det inte finns någon avskärmning, så har du i alla fall en massa ljus som skickas rakt i synen på mötande. (Om du inte vänder dem 180 grader då, så reflektorn hindrar ljus framåt!)

Tror du på fullaste allvar att yrkes chaufförer sitter och blinkar på dig för att det är roligt?
Jag tänker inte kalla dig, "grovt jävla..." någonting! (För att citera dig själv.)
Din kommentar talar för sig själv!wink

831 Inlägg
29 mars 2011
Men herregud vad alla hakar upp sig på dimljus? Varför? Verkar blivit en ren princip att hata dimljus, den enda gång dom bländar är när det är blött i backen. That's it. Man ska inte stirra in i mötande bilars ljus oavsett om mötande kör med vanliga huvudstrålkastarna eller dimljus. Eller båda delar. Gnällkärringar!
Senast redigerat av CrilleD (29 mars 2011)

Muttley
29 mars 2011
CrilleD skrev:
Men herregud vad alla hakar upp sig på dimljus? Varför? Verkar blivit en ren princip att hata dimljus, den enda gång dom bländar är när det är blött i backen. That's it. Man ska inte stirra in i mötande bilars ljus oavsett om mötande kör med vanliga huvudstrålkastarna eller dimljus. Eller båda delar. Gnällkärringar!

Vi som gnäller är nog de som kör en hel del. Andra kärringar kan väl sluta gnälla på oss som gnäller. Vi som har de som yrke kanske inte vill bli bländade av töntar som inte kan ta hand om sina sketna bilar.
Och de gäller BÅDE dimljus och halvljus. Möter dagligen en massa som inte har fixat sina bilar.

1 893 Inlägg
29 mars 2011
CrilleD skrev:

Där kom den!lollollol
Citerar mig själv för några inlägg sedan:
Jag själv! skrev:
Och enligt en del här så är det väl bara att titta bort under mötet.. eller nått. I alla fall inget att lipa om i något forum.hmmhmmhmm

Titta bort från vägen? Hur gammal är du? Har du körkort?

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 mars 2011
CrilleD skrev:

Det bländar och bara en efterbliven gnu kan tycka att det är "snyggt" med tända dimljus. Bilen blir inte ett skit snyggare för det. Det är bara ren egoism. Ge fan i att pilla på den knappen mad

395 Inlägg
29 mars 2011
Andromeda skrev:
CrilleD skrev:

Det bländar och bara en efterbliven gnu kan tycka att det är "snyggt" med tända dimljus. Bilen blir inte ett skit snyggare för det. Det är bara ren egoism. Ge fan i att pilla på den knappen mad

det är MYCKET snyggare att ha på dimljusen smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 mars 2011
Victorduvet skrev:
Andromeda skrev:
CrilleD skrev:

Jag tycker dimbakljuset är skitsnyggt att ha på, vad skulle du säga om det blev en ny trend? cool

395 Inlägg
29 mars 2011
Andromeda skrev:
Victorduvet skrev:
Andromeda skrev:

Jag tycker dimbakljuset är skitsnyggt att ha på, vad skulle du säga om det blev en ny trend? cool

Inte riktigt samma sak smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 mars 2011
Victorduvet skrev:
Andromeda skrev:
Victorduvet skrev:

Varför?

395 Inlägg
29 mars 2011
Andromeda skrev:
Victorduvet skrev:
Andromeda skrev:

Varför?

För att dom är röda och sitter bak smile

395 Inlägg
29 mars 2011
Andromeda skrev:
Victorduvet skrev:
Andromeda skrev:

Varför?

Nej men för att svara seriöst..
Man får ju ha dimljus + parkering på dagen. och dom bländar inte då om dom är rätt inställda.
jag har själv heller aldrig blivit bländad av dimljus förutom när det är är blött ute.

Sen sitter ju även dimljusen bak högre, och har en annan spridning än vad dimljusen fram gör.
Och dom bländar mer.. sen när FÅR man ha igång dimljusen bak?

Rumpmas
3 860 Inlägg
29 mars 2011
Victorduvet skrev:
Andromeda skrev:
Victorduvet skrev:

Varför?

Nej men för att svara seriöst..
Man får ju ha dimljus + parkering på dagen. och dom bländar inte då om dom är rätt inställda.
jag har själv heller aldrig blivit bländad av dimljus förutom när det är är blött ute.

Sen sitter ju även dimljusen bak högre, och har en annan spridning än vad dimljusen fram gör.
Och dom bländar mer.. sen när FÅR man ha igång dimljusen bak?

När FÅR du ha dimljusen fram på när det är mörkt ute?

Jag och flera med mig blir bländade. Om du har astma men inte jag, kan jag då hävda att du inte behöver medicinering?
Senast redigerat av Andromeda (29 mars 2011)

108 Inlägg
29 mars 2011
Kristian_V skrev:
Lewmpz skrev:
Tycker förövrigt ni är jävligt larviga om dimljus, det finns såna som bländar och såna som inte bländar, polaren har t.o.m 55w xenon konverterade dimljus, bländar inte för att dom är nerställda just så att dom inte ska blända, enbart monterade för utseendet. Och om ni som kör lastbil menar på fullt allvar att ni blir bländade 3m upp av orginal monterade dimljus måste ni vara grovt jävla skelögda.

GODNATT !

De mötande som blinkar på dig/din kompis, de blinkar säkert bara för att varna om att polisen har kontroll, eller nått!

Jaså , så du menar att alla som blinkar på mig när jag kör med bara positionsljus på DAGTID tycker att det bländar också ? För dom blinkar ju så vad annars kan dom mena ? Och det du skrev om att dimljus reflektorn saknar avskärmning, det vet jag inget om, dock vet jag att dom reflektorn knappast är byggd så att det sprider ljuset uppåt när det är meningen att dom ska lysa nära marken just för att komma under dimman ?

När FÅR du ha dimljusen fram på när det är mörkt ute?

Sen NÄR skrev "Victorduvet" att man får ha den när det är mörkt ute ? Han skrev att man får ha Dim + Position på DAGEN, stor skillnad.

831 Inlägg
29 mars 2011
Alltså jag respekterar folk som tröttnat på sina jobb där man kör fram och tillbaka i sina brödbilar, budbilar, glassbilar, taxibilar, med mera med mera och till följd börjar fundera på meningen med livet, varför himlen är blå och varför alla kör med dimljus. Men låt dom stackarna vara.

EDIT: Det var någon som sa nått om skelögd... jag börjar också fundera.

http://snubben.files.wordpress.com/2007/07/marty_feldman.jpg

tkd_rille skrev:
om mötande kör med vanliga huvudstrålkastarna eller dimljus. Eller båda delar. Gnällkärringar!
Vi som gnäller är nog de som kör en hel del. Andra kärringar kan väl sluta gnälla på oss som gnäller. Vi som har de som yrke kanske inte vill bli bländade av töntar som inte kan ta hand om sina sketna bilar.
Och de gäller BÅDE dimljus och halvljus. Möter dagligen en massa som inte har fixat sina bilar.
Senast redigerat av CrilleD (29 mars 2011)

Sök