3405
Sök

945 Turbo kylfläkt går igång direkt

this shit's got to go
183 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#1
Ja som sagt, kylfläkten på kärran drar igång inom 10sec efter att man startat bilen
Det kan väll omöjligt ska vara så!? Hur gör jag för att bli av med detta problem?
Jag har ingen erfarenhet av elfläkt på 940 så jag vet inte vart jag ska leta

Man får inte va slö för då blir man dö

445 Inlägg
29 mars 2011
#2
bättre att den går igång än aldrig:)


Forummoderator
18 038 Inlägg
29 mars 2011
#3
Stäng av AC om du har det och prova sen.
Det är väl givaren som gett upp annars?

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

this shit's got to go
183 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#4
Dieselsmurfen skrev:
Stäng av AC om du har det och prova sen.
Det är väl givaren som gett upp annars?

Mvh
Alexander

Den är aldrig igång, den funkar inte. Jo vars, men vart sitter givaren till kylfläkten tro?

Man får inte va slö för då blir man dö

445 Inlägg
30 mars 2011
#5
BOBert skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Stäng av AC om du har det och prova sen.
Det är väl givaren som gett upp annars?

Mvh
Alexander

Den är aldrig igång, den funkar inte. Jo vars, men vart sitter givaren till kylfläkten tro?

<tro nog att de sitter vid kylet. är inte riktigt säker nu.


this shit's got to go
183 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#6
whoiswho skrev:
BOBert skrev:
Dieselsmurfen skrev:
Stäng av AC om du har det och prova sen.
Det är väl givaren som gett upp annars?

Mvh
Alexander

Den är aldrig igång, den funkar inte. Jo vars, men vart sitter givaren till kylfläkten tro?

<tro nog att de sitter vid kylet. är inte riktigt säker nu.

Jag hittar ingen på kylaren. tror det är 740 med elfläkt som har så

Man får inte va slö för då blir man dö

this shit's got to go
183 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#7
Ingen som har någon koll på hur jag löser detta problem?

Man får inte va slö för då blir man dö

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 mars 2011
#8
Leta reda på givaren! Jag tror inte att den sitter på kylaren, utan någonstans i toppen vid insuget men jag minns inte säkert. Det bör vara en givare med två kablar.
Tips är väl att införskaffa en handbok. Annars kan du ju beställa en ny givare, då ser du ju hur den ska se ut. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

43 Inlägg
30 mars 2011
#9
Hade samma problem på V70:in , bytte termostaten så var problemet löst


Forummoderator
18 038 Inlägg
31 mars 2011
#10
Först nu kom jag på att jag har en Haynes för 940 i hyllan...

1. Elfläktens termostatkontakt sitter i en slangadapter som på min bild i boken är placerad i en kylslang nära generatorn. Den kan också vara monterad i kylarens sidotank.

2. Temperatursensorn sitter i topplocket under insugsröret. Denna styr insprutningen och tempmätaren i bilen.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
31 mars 2011
#11
940 har samma givare till både insprutningen och kylfläkten

så går bilen som den ska är det troligen inte det som är felet
men är väldigt lätt att kontroll mäta
bara försöka ta reda på vad givaren heter söka på nätet och få fram vilken motstånd den har vid olika tempraturer

mins jag inte galet sitter den under insuget mellan 3-4:ans cyl
inget roligt ställe att krångla in verktyg=)
Senast redigerat av Growe (31 mars 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

this shit's got to go
183 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#12
Tack för hjälpen alla.

Jag testade dra ut kontakterna till båda tempgivarna på toppen.
Den ena var nog till temp mätaren, för de hände inget och jag har för mej att en av dom är till temp mätaren.

När jag drog ut den andra så huttrade bilen. men fläkten var på...

Jag tror just jag läste problemet. men jag får vänta tills bilen är kall för att kunna bekräfta det.
Tydligen så är ac:n avstängt när knappen är intryckt... Känns ju logiskt iofs när det står AC/off på knappen, men ändå ganska förvirrande om man inte läst det i instruktionsboken som jag just gjorde.

Man får inte va slö för då blir man dö

this shit's got to go
183 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#13
Nyss testat starta bilen kall och den nedrans fläkten drar igång som vanligt och nu hade jag (AC off) knappen intryckt och den lyste rött.

Kan det ha något att göra med fläkten inne i bilen? för den är helkass, monterade ner den och beställde ny.

Man får inte va slö för då blir man dö


Sök