3497
Sök

B230F blöddrar, orkeslös och varvar inte mer än 3000rpm

19 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Ny här på forumet, hoppas det är rättplacerat...

Jo, har en B230F, som gått klockrent tills en dag jag skulle starta ifrån en korsning. den började helt plötsligt blöddra och inte varva mer än max 3000, som sedan bara sjunker i varvtalet medans man håller nere gasen. släpper man gasen går den ner på en ojämn tomgnåg runt 450-600 varv..och gasar man sedan upp motorn, så återkommer problemet.

Har bytt fördelarlock, rotor, stift, lambdasond, lmm samt kamrem.

Någon som vet vad felet kan vara? Kan försöka ordna fram en film.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 mars 2011
#2
Sök! Det här avhandlas minst en gång i veckan, börja med att kolla felkoder & kamremmen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 Inlägg
29 mars 2011
#3
vakumläckage kanske..insugspackning?.bara spruta startgas

19 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#4
Kamremmen står rätt, får inga felkoder heller..

om man pumpar på gasen, så kan det tillslut gå och varva ur motorn, men samma sak igen när den går ner på tomgång och man ska gasa upp henne...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 mars 2011
#5
Låter ju som tjuvluft alternativt kass LMM. Koppla ur din LMM och se om den går bättre.
Soppatrycket kan ju också vara ett fel, kass BTR, filter eller pump?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 Inlägg
29 mars 2011
#6
kanske är sopparelät.vanligt fel på dom

19 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#7
Bränslepump samt relä är nybytt sen i höstat. Hur kollar ja att BTR är i funktion?
Filtret är inte bytt sen jag köpt den för lite över ett år sedan, byter det på fredag när jag kommer hem!

LMM har jag testat att koppla ur/i, den går varken bättre eller sämre med den inkopplad eller ej...

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
29 mars 2011
#8
Kläm returslangen med motorn igång, håll inte för länge bara. Du kan lossa vakumslangen på din BTR och titta så att det inte läcker igenom bränsle, det ska den inte göra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

21 Inlägg
29 mars 2011
#9
stiften då?..rätt färg på gnistan?

19 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#10
Stiften är nybytta. dock inte kollat färgen på dem eftersom ja snabbt konstaterade att problemet inte va löst..men kan ta väck dem och kika när ja kommer hem!

21 Inlägg
29 mars 2011
#11
tänkte bara så det inte va nåt lustigt i fördelaren som hänt.

19 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#12
kollade över sakerna och allt är i sin ordning där... smile

Black Smoke Racer
73 Inlägg
29 mars 2011
#13
JimmieG skrev:
Bränslepump samt relä är nybytt sen i höstat. Hur kollar ja att BTR är i funktion?
Filtret är inte bytt sen jag köpt den för lite över ett år sedan, byter det på fredag när jag kommer hem!

LMM har jag testat att koppla ur/i, den går varken bättre eller sämre med den inkopplad eller ej...

de ska märkas en stor skillnad om du kopplar ur LMM. antagligen den som är trasig då, de ser du om tråden är av med..

19 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#14
okej, ska kika på det! smile

270 Inlägg
3 juli 2011
#15
Bumpar en lite halvgammaltråd!

Har tamefan exakt samma problem med min b230F nu med lh 2.2. Har bytt
fördelare (hela)
tändkablar
tändmodul
LMM
Kollat att kam-remmen sitter som den ska
Justerat tändningen
Kollat så spridarna ger soppa
Gnista på alla stift
Bytt sopparelä


Får snart en hjärtinfarkt på bilen!


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 juli 2011
#16
Har du kollar soppatrycket? Bar för att en pump går så betyder det ju inte att trycket är bra.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

270 Inlägg
4 juli 2011
#17
De sprutar iallafall rejält in i railen, samt att de öser ut från returen

Inte mätt tryck osv.. Såg föresten att nån tjomme har plockat bort soppafiltret under bilen o dragit slang direkt från pumpen till motorn, där de sitter ett sånt typ, mopedfilter :p


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
4 juli 2011
#18
Sakiq skrev:
De sprutar iallafall rejält in i railen, samt att de öser ut från returen

Inte mätt tryck osv.. Såg föresten att nån tjomme har plockat bort soppafiltret under bilen o dragit slang direkt från pumpen till motorn, där de sitter ett sånt typ, mopedfilter :p

Känns som att du har hittat felet? lol

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

270 Inlägg
4 juli 2011
#19
De har varit så hela tiden, funkar utmärkt ^^


6 Inlägg
4 juli 2011
#20
Sänk bränslenålen ett par steg.


Sök