3430
Sök

Turbokonvertera en D24 sugis, behöver hjälp och tips av dom som vet.

114 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Hej. Det är så att jag har fått ta över en Volvo 760 sug diesel. Jag vill gärna turbokonvertera den, inte för att få ut så mkt effekt, men kring 122hk som TIC:en har. Räcker bra för mig !

Vad är det enklaste och billigaste sättet att konvertera denna D24 ?
och vart kan man ta oljetrycket ifrån motorn till turbon ?

Jag är inte ute efter en skrämmande effekt ur motorn, utan lagom så bilen flyttar på sig som sagt och så att den håller. Motorn har bara gått 10 k mil, så jag vill vara lite rädd om den samtidigt.

Bra tipps uppskattas enormt då jag verkligen behöver de. smile

Kan jag? Ja då.
118 Inlägg
29 mars 2011
Kan ju alltid fråga mig innan du lägger upp en tråd smile Kan ju ett o annat om diesel vet du ju wink
Senast redigerat av Hedin_ (29 mars 2011)

skogenracing.com for real people and cars..

114 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
hahaha... jaa just de mannen ! Ska göra klart audin nu så fort jag kan och ställa in 760 in garaget smile...

Egen företagare
864 Inlägg
29 mars 2011
Du får tag på ett komplett kit med allt från en d24tic.
Men om du bara ska hänga en turbo utan intercooler så är det lite lättare. få tag ett grenrör och insug. oljetryck kan du ta från oljetrycksgivaren, du sätter en T-adapter så kan du ha både givare och tryck till turbon på samma ställe.
Returen borrar du ett hål i tråget. skaffar en skottgenomgång och 2 tredoringar så håller det tätt. en slang mellan skottgenomgången och turbon.

En D24TD har 110 hk och en D24TIC 122hk.
Om du ska vara riktigt seriös så är det oljekylda kolvar och grejer på en D24 med turbo.

Riktiga män luktar DIESEL
Patrik´s Maskintjänst
www.skogsforum.se

2 266 Inlägg
114 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Tack som fan för svar och tips smile Ska skriva ner detta så jag vet hur jag går till väga.

Tack ännu en gång grabbar.

// Dahl wink

Sök