4033
Sök

Svetsning i topp, hur mycket drar den sig?

19 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Hej!

Har en fundering på hur mycket en topp drar sig ifall man svetsar i den. Toppen i detta fall är en rak 6a.

Pratar vi millimeter, tiondelar eller hundradelar?

/MVH Alex

Forummoderator
10 576 Inlägg
30 mars 2011
Det beror givetvis på vilket material det är i toppen, vilken bil den hör till, var någonstans man svetsar, men framför allt om man gör rätt eller fel.

För att få en svets att bita behöver området vara bra varmt, punktvärmer man genom att bara använda svetsen så är risken att det spricker när det kallnar igen. Värmer man hela i ugn så spricker det inte, men å andra sidan kanske spänningar släpper och den skevar sig.  Om och hur mycket det slår sig går inte att säga.

Sen är det ju lite dumt att plana själva förbränningsdelen rak och sedan glömmer man att alla överfall för kamaxlar kan ha flyttat sig också och kamaxeln skär.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

124 Inlägg
6 april 2011
ja vad är det du ska svetsa? till vilket syfte?

Ja gillar att tillverka mina egna delar till bilar :)

1 867 Inlägg
6 april 2011
Låter som en BMWtopp som ska få fyllda vattenkanaler tycker jag wink

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

KHRacing
7 april 2011
Beror väl ändå helt på hur man svetsar den ?

En planing lär det ju kräva iaf.

198 Inlägg
26 april 2011
Såg ett projekt som också svetsade i toppen, han svetsade fast det i en metallplatta först, sen svetsade han i toppen, den slog sig ytterst lite smile

MVH Gabbe
Permanent fartblind

11 Inlägg
1 maj 2011
Ungefär som ahG16 sa så skulle jag satt fast toppen i ett block om du inte ska svetsa i förbränningsrummen.

Men om du ska hålla på vid förbränningsrummen så kanske du skulle kunna bygga en jigg så du kan bultafast den upp och ner.

Då tror jag att du kan undvika att den drar iväg spec mycket.

Sök