3239
Sök

Volvo 244 DL -76 startar inte.

Amatör
453 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#1
Hej.

Min våffla startar inte. Om man vrider på startmotorn så klickar det någonstans, jag tror det kommer från startmotorn. Men iallafall, när man sedan gjort detta så händer något konstigt, allting dör i batteriväg i bilen, men rör man lite på kablarna på + på batteriet så klickar det tillbak igen, men startmotorn går aldrig.

Vad kan då vara fel? Det har varit ruuskigt kallt i natt här uppe och motorn ser väldigt frusen ut, har startmotorn frusit eller är det något annat fel? :p

provade slå lite på startmotorn men ingenting hjälpte. har ingen motorvärmare heller.

Forummoderator
18 038 Inlägg
30 mars 2011
#2
Ta loss kablarna från batteriet. Rengör med stålborste både på poler och i "kabelskorna" skruva på och dra åt ordentligt. Kolla även batterispänningen!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

17 Inlägg
30 mars 2011
#3
Batteriet frusit kanske..?

Testat startkablar eller att bogsera igång?

Amatör
453 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
#4
Batteriet är helt nytt, köpte det förra veckan typ. Har provat med startkablar men händer ingenting. Det är inget fel på batteriet men kanske kablarna. Så ni tror inte startmotorn säger ifrån eller det kanske den gör för att det är dålig kontakt gentemot batteriet? smile

Forummoderator
18 038 Inlägg
30 mars 2011
#5
Se (mitt) inlägg nr. 2. Gör så. Ett nytt batteri kan dock ta slut... Mät! Det ska visa över 12 volt!!!

Edit: Om du lägger på startkablar och kablarna inte har kontakt med batteriet ordentligt så är problemet det samma. En  ordenlig koppling mellan batteri och bil är väsentlig. Annars uppstår problem som du beskriver.
Senast redigerat av Dieselsmurfen (30 mars 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

21 761 Inlägg
30 mars 2011
#6
Om det sitter originalbatterikablar så är det läge att kolla upp dem, det kan tex vara en massa ärg där kabeln sitter fast inuti polskon. Även en del kardeler kan ha rostat av inuti. smile

Enklaste sättet att utesluta batteriet är att mäta spänningen direkt på polerna (inte polskorna) när du vrider nyckeln i startläge, visar det åtminstone över 10 V men att startmotorn inte ens försöker snurra så är det knappast batterifel.

Nu vet jag inte exakt hur kallt ni har haft, men har för mig att temperaturrapporten på morgonen i P4 har sagt typ 20-25 minusgrader de senaste dagarna "där uppåt". Visst är det kallt, men även utan värmare ska startmotorn orka dra runt så länge som batteriet är bra. smile

270 Inlägg
30 mars 2011
#7
Går den rulla igång? smile


Forummoderator
18 038 Inlägg
30 mars 2011
#8
Sakiq skrev:
Går den rulla igång? smile

Se #2. Är det glappis mellan batteri och kablar så bör den ju starta om man rullar/bogserar igång släden ifråga.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
30 mars 2011
#9
Anslutningen på startmotorn är en gissning.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

270 Inlägg
30 mars 2011
#10
Ta bort alla anslutningar och rengör som sagt smile


8 Inlägg
1 april 2011
#11
hade samma problem på en av mina 240is, och problemet var dålig kontakt mellan kablar och batteripoler smile
som folk i tidigare inlägg skrivit, rengör polerna och dra åt ordentligt så ska du se att du får fart på kärran igen smile

Amatör
453 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
#12
den är startad, som dom flesta ni säger så var det errosion eller vad det heter på kablarna i anslutning till batteriet. kan inte tänka mig att det var mycket kontakt så som trådarna såg ut. så nu mår våfflan bra igen smile tack för snabbt svar g.org


Sök