2631
Sök

Hjälp med Handpenningsfråga!

194 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Hej. Igår var en kille och tittade på min bil som jag har till salu. Han bestämde sig för att ta bilen men kunde inte betala den direkt. Han la 2500 i handpenning och skulle betala resterande på fredag då även bilen skulle bli hämtad. Sen ringde han idag för han helt plötsligt hade kommit på att han inte hade råd med bilen!! Och sa att vi skulle träffas för att han skulle ha tillbaka handpenningen och riva kvittot. Jag menade då på att jag sagt nej till 2 andra intressenter som jag nu inte har kvar numret till och att en handpenning är en handpenning.

Då påpekade han (kaxig som han var) att han hade rätt enligt konsumentverket! Jag menade då på att jag river inget kvitto innan jag pratat med dom själv.

Jag tycker ju att det INTE ska finnas en chans i världen att få tillbaka en handpenning då man låst en affär! (förutom om bilen blivit skadad eller dylikt)

Hade detta nu varit en schysst, snäll, trevlig kille hade jag säkert gett honom tillbaka handpenningen men har ärligt talat ingen lust till det!

Någon som är lite insatt i detta eller har varit med om det själv? Ska ringa konsumentverket imorgon men är bara ivrig på att höra vad ni har att säga? Tack!

* Voff voff *
10 592 Inlägg
30 mars 2011

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

7 274 Inlägg
30 mars 2011
En handpenning lägger man ju för att låsa en bil.
Väljer man sen att inte fullfölja köpet så får man INTE tillbaka handpenningen.
Det är liksom hela grejen med att lägga den, annars blir den ju meningslös om man får tillbaka den.

Du ska inte ge tillbaka någonting.

194 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Brådhis skrev:
Lite info: http://sv.wikipedia.org/wiki/Handpenning

//Brådhis

Tack!

194 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Brains skrev:
En handpenning lägger man ju för att låsa en bil.
Väljer man sen att inte fullfölja köpet så får man INTE tillbaka handpenningen.
Det är liksom hela grejen med att lägga den, annars blir den ju meningslös om man får tillbaka den.

Du ska inte ge tillbaka någonting.

Ja exakt såhär menar jag med! Ska ringa konsumentverket imorgon så man e 100 på att det stämmer!
Har jag rätt kommer jag inte vara rolig att prata med imorgon...

1 738 Inlägg
30 mars 2011
Alltså handpenningen är ju en säkerhet för båda genom att du måste hålla bilen till honom och du är säker genom att veta att han ska ha den, för att sedan säga nej till andra spekulanter! Varför ska man lägga en handpenning om man ändo skulle kunna häva köpet? Stå på dig för det är hans förlust, du kommer vinna i alla lägen!

+ att det ska vara 10% handpenning av bilens kostnad wink

MVH

194 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Alltså handpenningen är ju en säkerhet för båda genom att du måste hålla bilen till honom och du är säker genom att veta att han ska ha den, för att sedan säga nej till andra spekulanter! Varför ska man lägga en handpenning om man ändo skulle kunna häva köpet? Stå på dig för det är hans förlust, du kommer vinna i alla lägen!

+ att det ska vara 10% handpenning av bilens kostnad wink

MVH

Precis! Annars hade det ju inte varit lönt att lägga en handpenning!! Tack! smile

1 738 Inlägg
30 mars 2011
1 sak till, läste att "om" det hade vart en snällare kille hade du betalat tebax handpenningen! Det ska du alldrig göra, är man med i leken får man leken tåla hur snäll man än är eller fattig wink

Lycka till med muppen wink

194 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
940RDALLE skrev:
1 sak till, läste att "om" det hade vart en snällare kille hade du betalat tebax handpenningen! Det ska du alldrig göra, är man med i leken får man leken tåla hur snäll man än är eller fattig wink

Haha jo sant iofs smile Tack ska du ha! Muppen ska få så höra så han blöder ur öronen haha smile

Forummoderator
18 008 Inlägg
30 mars 2011
Ska du vara snäll och undvika bråk så ge tillbaka 2000:- in på hans konto. En femhundring för "sveda och värk" är billigt för honom.

Han har som nämnts ovan ingen rätt att kräva tillbaka något. Har dock råkat ut för liknande händelser där debatten har blivit så uppeldad att mina kollegor ringt polisen. Köparen lovade att "Slå sönder vart enda jävla fönster han hittar" på våra bilar som står ute. När Polisen kom var han en svärmorsdröm som aaaaaldrig hade sagt något sådant. Du får ha lite fingertoppskänsla där!

Står bilen i ett bra låst garage på nätterna så hade jag satt hårt mot hårt.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 738 Inlägg
30 mars 2011
Robin86 skrev:
940RDALLE skrev:

Haha jo sant iofs smile Tack ska du ha! Muppen ska få så höra så han blöder ur öronen haha smile

Det tycker jag han är värd wink  hoppas det löser sig för dig! berätta gärna hur det gick big_smile

Good luck mate!
Senast redigerat av 940RDALLE (30 mars 2011)

194 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Ska du vara snäll och undvika bråk så ge tillbaka 2000:- in på hans konto. En femhundring för "sveda och värk" är billigt för honom.

Han har som nämnts ovan ingen rätt att kräva tillbaka något. Har dock råkat ut för liknande händelser där debatten har blivit så uppeldad att mina kollegor ringt polisen. Köparen lovade att "Slå sönder vart enda jävla fönster han hittar" på våra bilar som står ute. När Polisen kom var han en svärmorsdröm som aaaaaldrig hade sagt något sådant. Du får ha lite fingertoppskänsla där!

Står bilen i ett bra låst garage på nätterna så hade jag satt hårt mot hårt.

Mvh
Alexander

Som jag skrivit ovan: "om" han varit trevlig mm. Men det är en snorig liten kaxig 19 åring.
Och ingen fara med min bil. Jag har nämligen hans adress också smile Och mustangen står inlåst.

Men förstår vad du menar! Tack!

194 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Robin86 skrev:
940RDALLE skrev:

Det tycker jag han är värd wink  hoppas det löser sig för dig! berätta gärna hur det gick big_smile

Good luck mate!

Haha! Det ska jag absolut göra! Tack!

305 Inlägg
30 mars 2011
konsumentverket bryr sig väll inte alls om saker som rör mellen två privatpersoner, bara om det är företag mot konsument.

Har jag för mig iaf men rätta mig gärna om jag har fel.

194 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Dirq skrev:
konsumentverket bryr sig väll inte alls om saker som rör mellen två privatpersoner, bara om det är företag mot konsument.

Hmm ja jag ska säga dig att jag vet faktiskt inte... Bra fråga.. Någon som är mer kunnig inom området kanske? smile

Forummoderator
18 008 Inlägg
30 mars 2011
Robin86 skrev:
Dirq skrev:

Hmm ja jag ska säga dig att jag vet faktiskt inte... Bra fråga.. Någon som är mer kunnig inom området kanske? smile

Jag har jobbat som bilhandlare i många år. Han har rätten helt på sin sida!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

194 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Robin86 skrev:
Dirq skrev:

Jag har jobbat som bilhandlare i många år. Han har rätten helt på sin sida!

Ok... så då är det inte lönt att ringa dom då? Men vem är det då som avgör vem som har rätt eller fel? Lite förnuft eller vad? hmm

1 738 Inlägg
30 mars 2011
Ring för säkerhets skull, och avgörandet blir väll i rätten om köparen vill dra det så långt?
Senast redigerat av 940RDALLE (30 mars 2011)

83 Inlägg
30 mars 2011
Låter som grabben behöver lära sig, lägger jag handpenning så bokar jag bilen till senare, om jag sen hoppar av så är den pengen förverkad. Det trodde jag var självklart?

194 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Ring för säkerhets skull, och avgörandet blir väll i rätten om köparen vill dra det så långt?

Ja jag ringer för säkerhetsskull..

Sök