4983
Sök

Bilprovningen rasade motorn på min sommarbil!!!!

243 Inlägg
31 mars 2011
#21
Growe skrev:
KHRacing skrev:
Brains skrev:
Så din bil klarade inte att varva ur?
Inte direkt hans fel....

Undrar vart i bilprovnings arbetsdirektiv det står att de skall varva motorerna och
då menar jag varva över 3000varv överhuvudtaget, Inte ens när de står o värmer katalysatorn
så behövs det inte mer än nämnda 3000varv.

hade de stått med nån av mina bilar i 2-3minuter på 4000varv så hade jag först filmat dem
med mobilen & sedan hämtat stationschefen på direkten.

Stå på dig killen,, SBP får inte bara rycka på axlarna som du säger han gjorde.

sedan skall de inte heller tvärnita eller gasa på runt huset så att de behöver tvärstanna.
verkar i mina ögon som en trafikfara bakom ratten & borde således inte jopbba på SBP.

jag skall berätta att när jag i sommar skall besiktiga Evon så kommer jag sätta vavstoppet
runt 2800-3000varv.

min racekat blir då inte varm om man fjönskör och har man så kass bil att den inte håller att varva på en kortare sträcka så är det likbra att dom sätter den ur spel direkt

har aldrig varit med om att dom ställer sig och försöker varva katen varm
utan dom tar en sväng som är hårdare än normal körning
och bara för att någon drar iväg betyder det inte att dom dumpar upp kopplingen på 6500rpm heller
och tanke på hur mycket grus det ligger överallt är det knappast otippat att det låser sig när man försöker bromsa även i normala farter
tuktar mina bilar hårt hela tiden kanske är derför jag inte bryr mig alls
bara gött när dom bränner på lite med dom

men som sagt alla tycker olika men min bil är till för att användas
inte stå och glänsa på parkeringen

Finns det någon gilla knapp??

ditt slut va ju sååå sant!

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

854 Inlägg
31 mars 2011
#22
Tycker likadant, delvis. Kör mina bilar rätt hårt, och tror inte dom går sönder bara för någon annan gör det.

MEN

Inte fan låter du någon knulla din flickvän bara för att du gör det?


5 198 Inlägg
31 mars 2011
#23
Skylla på sbp för att bilen rasar på EN körning är ju nästan samma som att skylla på biltema olja när bilen rasar bara för att man råkar byta till den oljan 1 gång,Skylla på nån kan man göra när man har ordentliga bevis..
Senast redigerat av gamlingen (31 mars 2011)

854 Inlägg
31 mars 2011
#24
gamlingen skrev:
Skylla på sbp för att bilen rasar på EN körning är ju nästan samma som att skylla på biltema olja när bilen rasar bara för att man råkar byta till den oljan 1 gång,Skylla på nån kan man göra när man har ordentliga bevis..

Helrätt, men det är ändå ett felaktigt beteende av dom ifall dom kört vårdslöst.


5 198 Inlägg
31 mars 2011
#25
Kmarcus skrev:
gamlingen skrev:
Skylla på sbp för att bilen rasar på EN körning är ju nästan samma som att skylla på biltema olja när bilen rasar bara för att man råkar byta till den oljan 1 gång,Skylla på nån kan man göra när man har ordentliga bevis..

Helrätt, men det är ändå ett felaktigt beteende av dom ifall dom kört vårdslöst.

Absolut..

Bilmekaniker
805 Inlägg
31 mars 2011
#26
En bil ska klara att varvas ut. Din bil hade rasat i vilket fall som påvägen hem om den rasade där. SBP får max varva 3000 om jag har rätt för mig.. När jag besiktigade supran för 2 dagar sen gick dem inte över 3000 varv och om jag ställer mig utanför sbp tömmer oljan i motorn sen drar han ut och kör en runda och min bil rasar är det inte hans fel. Annars hade alla kört runt så och fått nyrenoverade motorer tvivlar på att han stod med gasen i botten och varvstoppade i 20min för att bilen skulle rasa
Senast redigerat av AnesN (31 mars 2011)

528 Inlägg
31 mars 2011
#27
Det är ju tråkigt när det händer, men samtidigt.. vad kan man göra?  Man är väl sig själv skyldig att höra med chefen för platsen och utreda ifall den anställde i fråga gjorde något dumt, och det bör det väl vara rätt lätt att avgöra.   Om bilen accelereras lite hastigt en runda av okänd orsak så, utan att grunda det på regler och policydokument, antar jag att det förväntas att bilen håller för det. Samma moment ska ju bilen utsättas för i vitt olika miljöer (statstrafik i hektiskt tempo,  påfart motorväg etc). Därmed inte sagt att just denna provningen orsakat själva haveriet - för en motor skär ju inte hux flux och enbart av en acceleration hos SBP.  Det är väl som att påstå att SBP orsakar glapp i olika leder när de är där och rycker och donar.   Det är väl som oftast inte SBP som orsakar detta utan de XX milen i varierat klimat och körstil som är boven.

Men trots detta, SBP är ju en kontrollmyndighet och som sådan är det ju värt att vara motvals och iaf gå in till chefen och vilja utreda om de orsakat haveriet.

12 086 Inlägg
31 mars 2011
#28
Jag är ju aningen tvivelaktig. Oavsätt svinig körning 2 varv runt beshallen ska en frisk motor inte skära ihop för det.

5 198 Inlägg
31 mars 2011
#29
Klaus_son skrev:
dom ska lämna bilen i samma skick som den kom oavsett vad som går sönder.
det är förstörelse av annans egendom det står i lagen.
dom hadde nämligen söder min front på bilen.
men om det inte är orgenal delar på den så behöver dom ej laga den.och om du kör där ifrån med bilen innan du gjort en skriftlig anmälan så är det sårt att hävda i efterhand
att dom hadde sönder den då är det ord mot ord.

olika bud i samma inlägg

- Fartdåre
91 Inlägg
31 mars 2011
#30
synd detta, hände en polare något liknande för någon vecka sedan.

Varför åker rånare fast när Q-park alltid klarar sig?
Varför får dom inte psykvård?! :-)

Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
31 mars 2011
#31
JapMax skrev:
Jag är ju aningen tvivelaktig. Oavsätt svinig körning 2 varv runt beshallen ska en frisk motor inte skära ihop för det.

man tycker jhu det.det är ungefär som att man skiter i att byta kamrem och sen på bes så går kamremmen av då kan man knappast skylla på bes utan bara på sig själv

men skulle vara intresant att veta exakt vad som hände

att någon drar iväg från stillastånde är knappast något speciellt
det gör man varje gång man åker iväg vid ett stopljus eller liknande smile

sen ser jag ingenstans i trådskaparens text att dom övervarvat motorn utan drar iväg från stillastånde
och kör så fort att abs löser ut vid inbromsinngen

här i örebro och i karlskoga är det DUKTIGT med grus på bilprovningens parkering
och jag hörde ganska tydligt att det släppte lite när bes gubben klippte iväg med min hyperpigga 115hk vento i måndags när jag bes den

det är en viss skillnad att köra hårt och hårt oxå
att trycka full gas från 1000rpm till 3000rpm är inte att köra vårdlöst och så låter det iaf att dom mesta bes männen gör

åkte med i min 855turbo då fick jag t.o.m be bes gubben att klämma på ordenkligt så rejskaten skulle bli riktigt varm

Kör fort så hinner inget hända...

7 277 Inlägg
31 mars 2011
#32
Det enda sättet som det skulle kunna vara besiktningsmannens fel är om han varvar ur bilen fullt på 3an och sen lägger i 2an istället för att lägga i 4an.

Utöver det så vet jag inte hur han skulle kunna rasa en bra motor på någon enstaka minut.


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
31 mars 2011
#33
Brains skrev:
Det enda sättet som det skulle kunna vara besiktningsmannens fel är om han varvar ur bilen fullt på 3an och sen lägger i 2an istället för att lägga i 4an.

Utöver det så vet jag inte hur han skulle kunna rasa en bra motor på någon enstaka minut.

finns iof flera sätt att döda en motor

men det är ett bra sätt att döda den

eller om han åker på varvstoppet en stund så brukar vissa motorer gärna dö

men dom mesta vättiga märkena kan stå och torrvarva på varvstoppet ett par minuter utan att det märks efteråt smile

Kör fort så hinner inget hända...

Smålänning
7 887 Inlägg
31 mars 2011
#34
Numer bör det vara lättare att få ut ersättning då dom har konkurrens.

Men frågan är ju vad TS tolkar som hård körning.
Vissa tycker att allt varvande över 4000 rpm är hårdkörning, medans vissa inte rycker på axlarna ens om man touchar varvstoppet...

Men prata med stationen, även om även jag tycker att en bil ska tåla lite mer än en gasning utan att rasa...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Designer.
1 260 Inlägg
31 mars 2011
#35
Klaus_son skrev:
dom ska lämna bilen i samma skick som den kom oavsett vad som går sönder.
det är förstörelse av annans egendom det står i lagen.
dom hadde nämligen söder min front på bilen.
men om det inte är orgenal delar på den så behöver dom ej laga den.
och om du kör där ifrån med bilen innan du gjort en skriftlig anmälan så är det sårt att hävda i efterhand
att dom hadde sönder den då är det ord mot ord.

Knappast. Lite skillnad på att en motor rasar och att en front går sönder.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Muttley
31 mars 2011
#36
Kolla du ens att du hade olja i bilen med tanke på de var din sommarbil och den stått?? .
Är ju annars mycket märkligt att en motor ska rasa för lite gasande.
Om du har rätt från din sida är de klart du ska ha ersättning.

Men om de är som den där kärringen som hade köpt sig en skrotbil som hon  anmält sbp för och fick ut en bil då är de skam på dig.

1 772 Inlägg
31 mars 2011
#37
Shit Happens.

Kommer ihåg förra vintern när en polare besikta sin sierra, jag satt kvar i min bil utanför stationen. Det var en "gammal" gubbe som besikta och det första han gör när han kommer ut från porten är att snabbt skicka i tvåan på sladd sen försvinner han bakom stationen, sen kommer han fram på samma bredd och slår runt och skickar därefter i backen så det bara knakar i lådan. Den gick igenom.

Kan vara bland det roligaste jag sett.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Lastbilschaufför
123 Inlägg
31 mars 2011
#38
Growe skrev:
Brains skrev:
Det enda sättet som det skulle kunna vara besiktningsmannens fel är om han varvar ur bilen fullt på 3an och sen lägger i 2an istället för att lägga i 4an.

Utöver det så vet jag inte hur han skulle kunna rasa en bra motor på någon enstaka minut.

finns iof flera sätt att döda en motor

men det är ett bra sätt att döda den

eller om han åker på varvstoppet en stund så brukar vissa motorer gärna dö

men dom mesta vättiga märkena kan stå och torrvarva på varvstoppet ett par minuter utan att det märks efteråt smile

En torrlagd Toyota corolla `92 klarar 21 sekunder innan den skär ihop och varmnyper. Kall motor från noll till varvstopp.

Har personligen testat.


Smålänning
7 887 Inlägg
31 mars 2011
#39
Lundgren_85 skrev:
Growe skrev:
Brains skrev:
Det enda sättet som det skulle kunna vara besiktningsmannens fel är om han varvar ur bilen fullt på 3an och sen lägger i 2an istället för att lägga i 4an.

Utöver det så vet jag inte hur han skulle kunna rasa en bra motor på någon enstaka minut.

finns iof flera sätt att döda en motor

men det är ett bra sätt att döda den

eller om han åker på varvstoppet en stund så brukar vissa motorer gärna dö

men dom mesta vättiga märkena kan stå och torrvarva på varvstoppet ett par minuter utan att det märks efteråt smile

En torrlagd Toyota corolla `92 klarar 21 sekunder innan den skär ihop och varmnyper. Kall motor från noll till varvstopp.

Har personligen testat.

En Saab 900 -84 utan olja, men med småskruv och grus i insuget klarar 7 minuter på ventilsläpp. Men sen går dne inte veva runt utan verktyg och vattnet kokar wink

Har personligen provat.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

519 Inlägg
31 mars 2011
#40
Hade varit glad att motorn rasade på bilprovningen istället för utlandet eller långt hemifrån..din motor hade ändå gott sönder då den inte verkade må så bra,så det var bra att det hände på hemmaplan..


Sök