3824
Sök

Besikta gammelbilen på tisdag, vad har jag glömt?

55 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#21
I morse var jag på OKQ8 och lyfte upp bilen, tryckte i massa nytt fett i alla smörjnipplar jag hittade. Börjar fan bli lite nervös nu, haha... :-)


Fri fart för ett fritt folk!
14 338 Inlägg
4 april 2011
#22
TheStoryteller skrev:
I morse var jag på OKQ8 och lyfte upp bilen, tryckte i massa nytt fett i alla smörjnipplar jag hittade. Börjar fan bli lite nervös nu, haha... :-)

finns inget värre än svenskbilbekämpning smile

var inne med min skrotbil förra veckan och jag trodde hjärtat skulle stanna under tiden
inge bra gick det heller

tror nog du gjort vad du kan göra sen får du be till högremakter att det går bra

Kör fort så hinner inget hända...

55 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#23
Jo, det går väl som det går. Har tagit den på en rejäl provkörning idag i samband med smörjningen; känns lite vanskligt att besiktiga när bilen knappt varit utanför garaget på 10 år. Den går riktigt bra iallafall, allt bara funkar.

Jag redovisar besiktningsresultatet här i morgon eftermiddag!


Forummoderator
9 299 Inlägg
4 april 2011
#24
Spännande! Vi hållr tummarna. Kanske blir det en projekttråd sedan?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

362 Inlägg
5 april 2011
#25
hur gick det? hur gick det??????

Med ett hyffsat järnrör kan man slå världen med häpnad!

55 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#26
Fordonet har följande fel: (Totalt antal fel: 4)

1.   Strålkastare halvljus, båda sidor, inställning för låg
2.   Däck, vänster bak, skadat
3.   Färdbroms bromskraftfördelning bak, bromsverkan ojämn
4.   Infästning fjäder, bak höger, rostskadad


Punkt 1 är ju rätt enkel... fan, jag trodde jag fått det rätt, men icke.

Punkt 2, corden syns på insidan - missat av mig! Det blir kanske ett godkänt beg. däck inför ombesiktning och sen en uppsättning nya när jag har råd.

Punkt 3, tog dåligt vänster bak, dock var handbromsen (som är helt mekanisk) jämn så det är ju nåt med de hydrauliska delarna. Kanske en kolv som sitter fast, jag kan ha missat det då jag lade mest krut på frambromsarna. Hur som helst, troligen inga problem.

Punkt 4, lätt att komma åt för att fixa - inga problem. Det är ju bladfjädrar på den här så fästet sitter väldigt enkelt till.

Totalt sett, rätt ok ändå med tanke på att det var 12 år sen sist! Det är ju relativt enkla grejer ändå.


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 april 2011
#27
Fjolligt med blanka papper wink

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 april 2011
#28
Bra, tycker bromsarna låter knepigast. Jag bytte cylindrar på min Amazon och skillnaden blev fullständigt fantastisk i respons och kraft. Byter du så byt båda med andra ord!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 april 2011
#29
caromania skrev:
Bra, tycker bromsarna låter knepigast. Jag bytte cylindrar på min Amazon och skillnaden blev fullständigt fantastisk i respons och kraft. Byter du så byt båda med andra ord!

Det brukar ju gå fint att renovera cylindrarna, det gjorde jag runtom på min -62 amazon som stått 10år.
Klart värt pengarna.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Forummoderator
9 299 Inlägg
5 april 2011
#30
RD_87 skrev:
caromania skrev:
Bra, tycker bromsarna låter knepigast. Jag bytte cylindrar på min Amazon och skillnaden blev fullständigt fantastisk i respons och kraft. Byter du så byt båda med andra ord!

Det brukar ju gå fint att renovera cylindrarna, det gjorde jag runtom på min -62 amazon som stått 10år.
Klart värt pengarna.

Beror ju på vad nya cylindrar kostar. Saker är inte så dyra som folk tror. Däremot kan det vara svårt att få tag på nytt om det är udda.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

55 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#31
Det här är en svår bil att hitta såna grejer till. I fram där det sitter två enkelcylindrar per hjul finns det överhuvudtaget inte att få tag på, framcylindrarna har jag ju dock renoverat och det var inga större problem att få dem fina och täta.

I bak är det liiite lättare att få tag på nytt, men jag tror jag ska försöka få liv i grejerna som sitter där innan jag börjar jaga nytt. Bara jag inte drar sönder luftningsnipplarna, det var vääääldigt nära att jag gjorde det på framcylindrarna...


Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 april 2011
#32
Det går nästan alltid att ta ur nipplarna med hjälp av svetsen.
Efter 18 bilar + diverse släktigar och vänners bilar så har jag endast gått bet på EN luftnippel smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

55 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#33
Tror hjulcylindern kom igång igår efter att jag varit och tvättat; tror det kanske kan ha runnit in en del vatten innanför trumman som löst upp lite gammalt skit och fått kolven att släppa? Det sade KLONK och vips hade jag en lätt anliggning på vänster bak som försvann efter att jag bromsat hårt några gånger.

Naturligtvis ska jag riva ner och kolla iallafall, men om allt rör sig och det ser tätt ut så ska jag fan åka nånstans och testa bromsarna.

Idolbild från igår kväll:
http://dl.dropbox.com/u/7134990/rekord/opel2011-04-e.jpg


Forummoderator
9 299 Inlägg
7 april 2011
#34
Fin bild av en fin bil.
Sannolikt är det då inga problem med själva cylindrarna utan troligt något mekaniskt med backar, handbromsvajer etc.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

55 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#35
Handbromsen tog bra på besiktningen och var jämn som sagt, den är ju mekanisk hela vägen vilken indikerar att backar rör sig och fungerar. Färdbromsen däremot var mycket svag vänster bak, och det tyder ju på att det är något hydrauliskt som spökar (eftersom handbromsen är ok och det är samma backar).

Ska riva ner och kolla så snart jag är ledig några dagar!


Team Breehäng
1 623 Inlägg
23 mars 2012
#36
TheStoryteller skrev:
halvljusets höjd justerat

Nu har du ju redan besiktat för längesen, men hur vet man hur man ska ställa halvljusets höjd?

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Forummoderator
26 397 Inlägg
23 mars 2012
#37
-BASmannen- skrev:
TheStoryteller skrev:
halvljusets höjd justerat

Nu har du ju redan besiktat för längesen, men hur vet man hur man ska ställa halvljusets höjd?

Menar du hur man gör eller när man vet att man måste ställa höjden?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Team Breehäng
1 623 Inlägg
23 mars 2012
#38
Mack skrev:
-BASmannen- skrev:
TheStoryteller skrev:
halvljusets höjd justerat

Nu har du ju redan besiktat för längesen, men hur vet man hur man ska ställa halvljusets höjd?

Menar du hur man gör eller när man vet att man måste ställa höjden?

Hur man gör, för jag har bytt mina strålkastare och dom lyser rakt ner i marken  tongue

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Forummoderator
26 397 Inlägg
23 mars 2012
#39
-BASmannen- skrev:
Mack skrev:
-BASmannen- skrev:

Nu har du ju redan besiktat för längesen, men hur vet man hur man ska ställa halvljusets höjd?

Menar du hur man gör eller när man vet att man måste ställa höjden?

Hur man gör, för jag har bytt mina strålkastare och dom lyser rakt ner i marken  tongue

Ah.
Är det Mercedesen din det gäller?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Team Breehäng
1 623 Inlägg
23 mars 2012
#40
Mack skrev:
-BASmannen- skrev:
Mack skrev:

Menar du hur man gör eller när man vet att man måste ställa höjden?

Hur man gör, för jag har bytt mina strålkastare och dom lyser rakt ner i marken  tongue

Ah.
Är det Mercedesen din det gäller?

Ja precis smile

R1 3 ツ
└┼┤
2 4


Sök