2127
Sök

Volvo 960 1996 Mätarhusproblems

skogstokig
341 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#1
Tjena alla bilälskare!

jag har ett litet problem med mätarna i min 960..
det e så att jag va nere o låna garaget hos min Far och skulle fixa lite med stereon att dra kablar till Gps´n som finns på stereon.. ja allt gick som smör i en stekpanna. tills jag va klar o skule backa ut.

vred på tänningen o hör hur de börja gnistra bakom stereon. o då slutade allt att fungera.. kollade säkringarna.. inget fel där. plockade lös skiten igen o kolla.. o va får man se.. jo ägarn innan mig eller innan han hade tydligen gjort en jäkla massa skarvar med Sockerbitar.. hängde oisolerade kablar här o var som slog mot varandra.. inte så konstigt att allt sluta fungera bara så där.. o sen när ja knipsade bort alla onödiga kablar o starta bilen. o va får man se.. endast bakrundslamporna lyser. Hastighets, varv, temp o tank mätarn fungerar inte.. men klockan fungerar. så vad kan de vara för fel? kan mätarhuset sagt upp sig eller va kan de vara?


skogstokig
341 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#2
hittade 2 kablar oxå som ja inte vet riktigt vars dom går :S

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85064/85064-e92d29e2e4ab088940b8624d856ccb0a.jpg
ursäkta kvaliten men tagen med mobil


https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85064/85064-6a065b7b0d6e7b629277eeb7e8c05e68.jpg
dålig kvalite.


Forummoderator
18 132 Inlägg
3 april 2011
#3
GLT-80 skrev:
Tjena alla bilälskare!

jag har ett litet problem med mätarna i min 960..
det e så att jag va nere o låna garaget hos min Far och skulle fixa lite med stereon att dra kablar till Gps´n som finns på stereon.. ja allt gick som smör i en stekpanna. tills jag va klar o skule backa ut.

vred på tänningen o hör hur de börja gnistra bakom stereon. o då slutade allt att fungera.. kollade säkringarna.. inget fel där. plockade lös skiten igen o kolla.. o va får man se.. jo ägarn innan mig eller innan han hade tydligen gjort en jäkla massa skarvar med Sockerbitar.. hängde oisolerade kablar här o var som slog mot varandra.. inte så konstigt att allt sluta fungera bara så där.. o sen när ja knipsade bort alla onödiga kablar o starta bilen. o va får man se.. endast bakrundslamporna lyser. Hastighets, varv, temp o tank mätarn fungerar inte.. men klockan fungerar. så vad kan de vara för fel? kan mätarhuset sagt upp sig eller va kan de vara?

Gjorde exakt samma sak i min Volvo 740 Diesel för ett antal år sedan. Och jag är eltekniker till yrket... Pinsamt. Dessutom brann min flång nya stereo upp! Det kan tyvärr vara en hel del som sagt upp sig med omedelbar verkan. Skulle som en första åtgärd plocka ut huset och se om något är bränt. Rent synligt. Kolla säkringar igen. Kabelbränder är inte kul. Kolla så att ACC, fläktar, torkare plus annan el fungerar.

Visst kan du eldat upp instrumenthuset!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

skogstokig
341 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#4
Dieselsmurfen skrev:
GLT-80 skrev:
Tjena alla bilälskare!

jag har ett litet problem med mätarna i min 960..
det e så att jag va nere o låna garaget hos min Far och skulle fixa lite med stereon att dra kablar till Gps´n som finns på stereon.. ja allt gick som smör i en stekpanna. tills jag va klar o skule backa ut.

vred på tänningen o hör hur de börja gnistra bakom stereon. o då slutade allt att fungera.. kollade säkringarna.. inget fel där. plockade lös skiten igen o kolla.. o va får man se.. jo ägarn innan mig eller innan han hade tydligen gjort en jäkla massa skarvar med Sockerbitar.. hängde oisolerade kablar här o var som slog mot varandra.. inte så konstigt att allt sluta fungera bara så där.. o sen när ja knipsade bort alla onödiga kablar o starta bilen. o va får man se.. endast bakrundslamporna lyser. Hastighets, varv, temp o tank mätarn fungerar inte.. men klockan fungerar. så vad kan de vara för fel? kan mätarhuset sagt upp sig eller va kan de vara?

Gjorde exakt samma sak i min Volvo 740 Diesel för ett antal år sedan. Och jag är eltekniker till yrket... Pinsamt. Dessutom brann min flång nya stereo upp! Det kan tyvärr vara en hel del som sagt upp sig med omedelbar verkan. Skulle som en första åtgärd plocka ut huset och se om något är bränt. Rent synligt. Kolla säkringar igen. Kabelbränder är inte kul. Kolla så att ACC, fläktar, torkare plus annan el fungerar.

Visst kan du eldat upp instrumenthuset!

hur gjorde du för att få till den då?

ja allt fungerar. utom mätarna. belysningen i mätarhuset fungerar men ja.. men om det e bränt kan man inte laga de?


Forummoderator
18 132 Inlägg
4 april 2011
#5
Tyvärr vet jag inte hurvida det går att laga. Haft 960 men aldrig grejat då de fungerat som tur är. Min 740 lyckades jag få igång instrumenten med lite lödningar. Men inget fel är det andra likt i dessa fall! Men jag är ju elektriker till yrket som sagt. Dessutom van att fixa bilar/båtar. Hoppas du får mer tips när folk vaknar till imorgon. Var glad för att bilen fungerar!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

skogstokig
341 Inlägg
4 april 2011
Trådstartare
#6
idag  var jag in på Volvo i Hammarstrand och fråga dom va det kan vara för fel.. dom trodde stenhårt på att de va kretskortet som ha pajja. för hade hela mätarhuset pajja så hade inte bilen fungerat sa dom.. så ska skruva lös o byta kretsen o se va som händer sen smile


skogstokig
341 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#7
https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85064/85064-ea4d2d1ed19f454995045cc8e469ee7d.jpg
tog lös mätarhuset o kollade. där jag har målat. där ha de gått av en kopparledning. kan vara den. för det e markerat med ett + så hoppas att det e den som e felet... går det att laga tro eller må ja byta hela kretskortet?


Forummoderator
18 132 Inlägg
5 april 2011
#8
GLT-80 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/86/85064/85064-ea4d2d1ed19f454995045cc8e469ee7d.jpg
tog lös mätarhuset o kollade. där jag har målat. där ha de gått av en kopparledning. kan vara den. för det e markerat med ett + så hoppas att det e den som e felet... går det att laga tro eller må ja byta hela kretskortet?

Lite lödning bara. Ser ut att vara bra med plats dessutom. Har du mätt upp att det verkligen är avbrott? Väl värt ett försök tycker jag!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

skogstokig
341 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#9
Dieselsmurfen skrev:
GLT-80 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/86/85064/85064-ea4d2d1ed19f454995045cc8e469ee7d.jpg
tog lös mätarhuset o kollade. där jag har målat. där ha de gått av en kopparledning. kan vara den. för det e markerat med ett + så hoppas att det e den som e felet... går det att laga tro eller må ja byta hela kretskortet?

Lite lödning bara. Ser ut att vara bra med plats dessutom. Har du mätt upp att det verkligen är avbrott? Väl värt ett försök tycker jag!

Mvh
Alexander

ne jag har inte varit i närheten med nått testinstrument o kollat. e totalt sämst när de gäller bilelektronik.
för jag plockade fram lilla förstoringsglaset o kika närmare. man ser att den ha brunnit av. så det e nog mycket möjligt att de kan vara den. ska be en elektriker fixa de där imorrn så får man hoppas att det är det felet.

//Emil


Forummoderator
18 132 Inlägg
5 april 2011
#10
GLT-80 skrev:
Dieselsmurfen skrev:
GLT-80 skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/86/85064/85064-ea4d2d1ed19f454995045cc8e469ee7d.jpg
tog lös mätarhuset o kollade. där jag har målat. där ha de gått av en kopparledning. kan vara den. för det e markerat med ett + så hoppas att det e den som e felet... går det att laga tro eller må ja byta hela kretskortet?

Lite lödning bara. Ser ut att vara bra med plats dessutom. Har du mätt upp att det verkligen är avbrott? Väl värt ett försök tycker jag!

Mvh
Alexander

ne jag har inte varit i närheten med nått testinstrument o kollat. e totalt sämst när de gäller bilelektronik.
för jag plockade fram lilla förstoringsglaset o kika närmare. man ser att den ha brunnit av. så det e nog mycket möjligt att de kan vara den. ska be en elektriker fixa de där imorrn så får man hoppas att det är det felet.

//Emil

Det gör han på 10 minuter. Lycka till! Uppdatera oss sen!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

skogstokig
341 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#11
Dieselsmurfen skrev:
GLT-80 skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Lite lödning bara. Ser ut att vara bra med plats dessutom. Har du mätt upp att det verkligen är avbrott? Väl värt ett försök tycker jag!

Mvh
Alexander

ne jag har inte varit i närheten med nått testinstrument o kollat. e totalt sämst när de gäller bilelektronik.
för jag plockade fram lilla förstoringsglaset o kika närmare. man ser att den ha brunnit av. så det e nog mycket möjligt att de kan vara den. ska be en elektriker fixa de där imorrn så får man hoppas att det är det felet.

//Emil

Det gör han på 10 minuter. Lycka till! Uppdatera oss sen!

Mvh
Alexander

kanske på 5 minuter oxå om han e på humör smile
ajjemen de ska ja göra. annars får ja ringa till nån skrot o beställa ett nytt mätarhus o kolla.

//emil


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
5 april 2011
#12
det brukar va den tråden som går sönder på dom kretskorten

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

skogstokig
341 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#13
tjena.!

https://www1.garaget.org/gallery/images/86/85064/85064-7df9649dc859dd9ef221c4e3fa83060a.jpg


va o fick mätarhuset fixat idag. va så nervös att de inte skulle fungera.. blundade o vred på nyckeln o starta.. o tro på faen att de fungerade oxå:)


Forummoderator
18 132 Inlägg
6 april 2011
#14
Vad bra! Dessutom har jag lärt mig nåt nytt! Turboforssen har tydligen varit med förr... Tack för svar så vi vet!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
6 april 2011
#15
Dieselsmurfen skrev:
Vad bra! Dessutom har jag lärt mig nåt nytt! Turboforssen har tydligen varit med förr... Tack för svar så vi vet!

Mvh
Alexander

jo jag har sett ett par exemplar . dom brukar gå sönder när man råkar kortsluta nått när man tex byter lampor

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/


Sök