3244
Sök

Mitsubishi 3000gt dumpventil fel ? :S

10 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#1
Hej, jag har under en kort tid funderat på varför min 3000gt med twinturbo halv dör efter jag har varvat upp den, alltså om jag står på tomgång och varvar upp den och släpper sedan gasen så dör den typ..

kan gasa lite lätt under varv nedgången för att få den i normal tomgång om jag inte gör detta så dör den helt typ. samma sak om jag är ute och kör och gasar mycket och tycker ner kopplingen så dör den..

kan detta bero på att jag har öppendump ? kanske jag ska ha en återcirkulerande dumpventil ? eller beror detta på någon tomgångs inställning eller något ?  bilen är ej trimmad.

hoppas på hjälp smile

7 274 Inlägg
3 april 2011
#2
Det sitter väl luftmassemätare på dom där bilarna?
Isåfall beror det på din öppna dump, ja.


10 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
#3
ok, ja de gör de antar jag. så då är de bara och köpa en cirkulerande dumpventil, förmodligen löser de problemet ?

7 274 Inlägg
3 april 2011
#4
Med största sannorlikhet så försvinner problemen då, ja.


61 Inlägg
9 april 2011
#5
Om problemet kom när du böt till öppen dump så är det det som är felet... om inte!

Om problemet inte löser sig så är det vanligare på en 3000Gt med detta fenomen att det är tomgångsmotorn som spökar.

EGR (engine gas recycle) åter leder avgaser från bakre precatten rackt in i spjället via en EGR ventil, nu sitter även IAC (tomgånsmotorn) där och får i sig en rejäl dos med "sot", med tiden fastar/segar tomgångsmotorn, en regöring av denna brukar göra susen om bilen beter sig på detta sätt eller om tomgången fastnar på 2000rpm eller pendlar/pulserar mellan 1000-2000rpm. Väntar du för länge med rengöringen så lär man köpa en ny.

Mvh/Fredric



Sök