3872
Sök

Köptips: Bmw 320 Ci -02

Bilförsäljare
77 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
#1
Hej allihopa! Jag har fått ett bytesförlag av en kille som har en BMW 320 CI (Coupén) årsmodell 2002 och har gått ca. 11500 mil. Han vill ha ca. 20000:- emellan om han tar min Peugeot 406 Coupé -03 på 11880 mil i inbyte. Är detta en bra affär tror ni? Vad bör man kolla efter på dessa bilar? Något man bör vara extra försiktig / uppmärksam med? Både hans och min bil är fullservade och i väldigt gott skick! //David


30 Inlägg
5 april 2011
#2
Nu vet jag inte vad din är värd men att ta den plus 20 000 lät lite väl saftig för en BMW 320. Har den M paketet?
Har själv en 320 M dock inte coupe och jag är då jävligt nöjd med den.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
5 april 2011
#3
Bmw 320 Ci -02 ligger på ca 75 - 80.000:-, Vad är din Peugot värt idag 65 - 70.000:-?
Om du säljer din Peugot för 70.000 och lägg på 20.000:- kan du köpa en BMW för 90.000 men det är bara om du kan sälja din Peugot för 70.000
Räkna värde för din Peugot om 5 år, vad får du för den?
Bjöd 15.000:- i mellan och se vad han säger.wink
Senast redigerat av alain (6 april 2011)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

huh?
10 427 Inlägg
5 april 2011
#4
Dawk skrev:
Vad bör man kolla efter på dessa bilar? Något man bör vara extra försiktig / uppmärksam med?

Rost! Om den har rullat i Gävle, kanske tom året runt så bör det finnas något i någon skärmkant wink


Bygger BMW ///M Touring
1 152 Inlägg
5 april 2011
#5
vrf byta en coupe med liten motor mot en annan coupe med liten motor?
avstå tycker jag!
PS bmw 320 med sina 170hk är jätte trött om du frågar mig. du kommer att ångra dig och suget efter 325/330 kommer nästan efter en måndad!

Sälj din bil och köp en annan.

LYCKA TILL!

Följ: 323Ti på instagram för att följa projektet på Insta.
Eller M2F89 för att följa m2 ”kombi” projektet.....

735 Inlägg
5 april 2011
#6
steifan skrev:
Rost! Om den har rullat i Gävle, kanske tom året runt så bör det finnas något i någon skärmkant wink

Anar en viss bitterhet i din ton wink

OT Kolla vad som är gjort på garantin. Många bilar har fått motorhuv, dörrar och baklucka utbytt på garantin pga rost och det är också de mest utsatta ställena. +bakom skylthållaren bak för skylten skaver när den vibrerar mot lacken.

Annars kan jag rekomendera autopowers E46 begguide. Där står allt du behöver veta!
http://www.autopower.se/Guider/begagnatguiden/E46/
Senast redigerat av tobee (5 april 2011)

735 Inlägg
5 april 2011
#7
PITSTOP skrev:
vrf byta en coupe med liten motor mot en annan coupe med liten motor?
avstå tycker jag!
PS bmw 320 med sina 170hk är jätte trött om du frågar mig. du kommer att ångra dig och suget efter 325/330 kommer nästan efter en måndad!

Sälj din bil och köp en annan.

LYCKA TILL!

Peggan är slöare än BMWn iaf wink

http://www.zeperfs.com/en/duel995-84.htm

30 Inlägg
5 april 2011
#8
PITSTOP skrev:
vrf byta en coupe med liten motor mot en annan coupe med liten motor?
avstå tycker jag!
PS bmw 320 med sina 170hk är jätte trött om du frågar mig. du kommer att ångra dig och suget efter 325/330 kommer nästan efter en måndad!

Sälj din bil och köp en annan.

LYCKA TILL!

Det har du rätt i.
Vart dock en 320 då den har man iaf råd att försäkra i min ålder:P

Allmänt envis
12 512 Inlägg
5 april 2011
#9
Tror spekulanten väntar sig ett motbud om han går ut med 20.000:-, alltså att du skall komma tillbaka med en lägre siffra och gör en överenskommelse?

Och angående rost och Bmw E46 är det självklart något du skall kolla efter, men det är ingenting du skall låta skrämma dig. Alla moderna bilar rostar, Lexus, Toyota, Volvo, Saab och så vidare. Detta gäller även E46, så kontrollera om där finns rost, pruta om så är fallet och tänk inte mer på det. Tro inte att någonting annat kommer rosta mindre bara!

Får ett riktpris på 48.000-56.000:- för din Peugeot coupé på www.teknikensvarld.se/bilpriser. Lägger du på 20.000:- på det hamnar vi på 68-76.000:- för BMW´n och det är inget dåligt pris för en sådan. Som Alain nämner borde den ligga runt 70-80.000:- i värde. Slå till, E46 är mycket mer bil. Skulle du tröttna på effekten, det är trots allt inte alla som söker mer än en 320i ger, så har du ändå gjort en bra affär på den 320ci du kan byta till dig. smile
Senast redigerat av Rquired (5 april 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bilförsäljare
77 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#10
Rquired skrev:
Tror spekulanten väntar sig ett motbud om han går ut med 20.000:-, alltså att du skall komma tillbaka med en lägre siffra och gör en överenskommelse?

Och angående rost och Bmw E46 är det självklart något du skall kolla efter, men det är ingenting du skall låta skrämma dig. Alla moderna bilar rostar, Lexus, Toyota, Volvo, Saab och så vidare. Detta gäller även E46, så kontrollera om där finns rost, pruta om så är fallet och tänk inte mer på det. Tro inte att någonting annat kommer rosta mindre bara!

Får ett riktpris på 48.000-56.000:- för din Peugeot coupé på www.teknikensvarld.se/bilpriser. Lägger du på 20.000:- på det hamnar vi på 68-76.000:- för BMW´n och det är inget dåligt pris för en sådan. Som Alain nämner borde den ligga runt 70-80.000:- i värde. Slå till, E46 är mycket mer bil. Skulle du tröttna på effekten, det är trots allt inte alla som söker mer än en 320i ger, så har du ändå gjort en bra affär på den 320ci du kan byta till dig. smile

Jag resonerar lite som du faktiskt. Det tråkiga med bilen är att det är två skador i fronten. En på motorhuven och en på stötfångaren. Killen har åtagit sig att sänka priset ytterligare med så mycket som det kostar att åtgärda skadan på huven. Fronten får jag dock stå för själv. Har hittat en M3 front för en vettig peng samt en M3 huv, tror ni dessa passar i infästningar och liknande på E46 Coupén? Det är för övrigt m-paket på bilen.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 april 2011
#11
Dawk skrev:
Rquired skrev:
Tror spekulanten väntar sig ett motbud om han går ut med 20.000:-, alltså att du skall komma tillbaka med en lägre siffra och gör en överenskommelse?

Och angående rost och Bmw E46 är det självklart något du skall kolla efter, men det är ingenting du skall låta skrämma dig. Alla moderna bilar rostar, Lexus, Toyota, Volvo, Saab och så vidare. Detta gäller även E46, så kontrollera om där finns rost, pruta om så är fallet och tänk inte mer på det. Tro inte att någonting annat kommer rosta mindre bara!

Får ett riktpris på 48.000-56.000:- för din Peugeot coupé på www.teknikensvarld.se/bilpriser. Lägger du på 20.000:- på det hamnar vi på 68-76.000:- för BMW´n och det är inget dåligt pris för en sådan. Som Alain nämner borde den ligga runt 70-80.000:- i värde. Slå till, E46 är mycket mer bil. Skulle du tröttna på effekten, det är trots allt inte alla som söker mer än en 320i ger, så har du ändå gjort en bra affär på den 320ci du kan byta till dig. smile

Jag resonerar lite som du faktiskt. Det tråkiga med bilen är att det är två skador i fronten. En på motorhuven och en på stötfångaren. Killen har åtagit sig att sänka priset ytterligare med så mycket som det kostar att åtgärda skadan på huven. Fronten får jag dock stå för själv. Har hittat en M3 front för en vettig peng samt en M3 huv, tror ni dessa passar i infästningar och liknande på E46 Coupén? Det är för övrigt m-paket på bilen.

Beror på vad det är, en M3 har andra skärmar och lite annat som skiljer mot en vanlig Coupé (Oavsett M-paket eller ej) så karosseridetaljer från en sådan är jag rätt säker på att det inte passar. Men det du hittat kan också vara en "M3"-front anpassad för den vanliga modellen och alltså inte är en Bmw-originaldel. En sådan skall förstås passa.

Jag hade dock behållit originaldelarna på bilen, dels för andrahandsvärdets och utseendets skull (Smaksak) men framför allt för att det är dyrare att lacka en hel front (plus tiden att montera denna) än att åtgärda eller leva med en skada. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bilförsäljare
77 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#12
Rquired skrev:
Dawk skrev:
Rquired skrev:
Tror spekulanten väntar sig ett motbud om han går ut med 20.000:-, alltså att du skall komma tillbaka med en lägre siffra och gör en överenskommelse?

Och angående rost och Bmw E46 är det självklart något du skall kolla efter, men det är ingenting du skall låta skrämma dig. Alla moderna bilar rostar, Lexus, Toyota, Volvo, Saab och så vidare. Detta gäller även E46, så kontrollera om där finns rost, pruta om så är fallet och tänk inte mer på det. Tro inte att någonting annat kommer rosta mindre bara!

Får ett riktpris på 48.000-56.000:- för din Peugeot coupé på www.teknikensvarld.se/bilpriser. Lägger du på 20.000:- på det hamnar vi på 68-76.000:- för BMW´n och det är inget dåligt pris för en sådan. Som Alain nämner borde den ligga runt 70-80.000:- i värde. Slå till, E46 är mycket mer bil. Skulle du tröttna på effekten, det är trots allt inte alla som söker mer än en 320i ger, så har du ändå gjort en bra affär på den 320ci du kan byta till dig. smile

Jag resonerar lite som du faktiskt. Det tråkiga med bilen är att det är två skador i fronten. En på motorhuven och en på stötfångaren. Killen har åtagit sig att sänka priset ytterligare med så mycket som det kostar att åtgärda skadan på huven. Fronten får jag dock stå för själv. Har hittat en M3 front för en vettig peng samt en M3 huv, tror ni dessa passar i infästningar och liknande på E46 Coupén? Det är för övrigt m-paket på bilen.

Beror på vad det är, en M3 har andra skärmar och lite annat som skiljer mot en vanlig Coupé (Oavsett M-paket eller ej) så karosseridetaljer från en sådan är jag rätt säker på att det inte passar. Men det du hittat kan också vara en "M3"-front anpassad för den vanliga modellen och alltså inte är en Bmw-originaldel. En sådan skall förstås passa.

Jag hade dock behållit originaldelarna på bilen, dels för andrahandsvärdets och utseendets skull (Smaksak) men framför allt för att det är dyrare att lacka en hel front (plus tiden att montera denna) än att åtgärda eller leva med en skada. smile

Det är sant! Fronten är en eftermarknads i ABS-plast som tydligen skall passa på E46 Coupé. Huven hittade jag på blocket. Dock en Laguna Seca Blue, så lär väl bli att slipa ner samt lacka om den. Skadan på huven på bilen är ganska stor. Tydligen hade en istapp åkt ner i huven och orsakat lite fula skador. Går det att rikta och åtgärda skadan på ett snyggt sätt är det förstås också ett alternativ. Frontspoilern är rätt ful på ett ställe då ägaren verkar ha varit emot något och skrapat den samt fått en spricka i den som han försökt täcka med täckstift.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 april 2011
#13
Dawk skrev:
Rquired skrev:
Dawk skrev:

Jag resonerar lite som du faktiskt. Det tråkiga med bilen är att det är två skador i fronten. En på motorhuven och en på stötfångaren. Killen har åtagit sig att sänka priset ytterligare med så mycket som det kostar att åtgärda skadan på huven. Fronten får jag dock stå för själv. Har hittat en M3 front för en vettig peng samt en M3 huv, tror ni dessa passar i infästningar och liknande på E46 Coupén? Det är för övrigt m-paket på bilen.

Beror på vad det är, en M3 har andra skärmar och lite annat som skiljer mot en vanlig Coupé (Oavsett M-paket eller ej) så karosseridetaljer från en sådan är jag rätt säker på att det inte passar. Men det du hittat kan också vara en "M3"-front anpassad för den vanliga modellen och alltså inte är en Bmw-originaldel. En sådan skall förstås passa.

Jag hade dock behållit originaldelarna på bilen, dels för andrahandsvärdets och utseendets skull (Smaksak) men framför allt för att det är dyrare att lacka en hel front (plus tiden att montera denna) än att åtgärda eller leva med en skada. smile

Det är sant! Fronten är en eftermarknads i ABS-plast som tydligen skall passa på E46 Coupé. Huven hittade jag på blocket. Dock en Laguna Seca Blue, så lär väl bli att slipa ner samt lacka om den. Skadan på huven på bilen är ganska stor. Tydligen hade en istapp åkt ner i huven och orsakat lite fula skador. Går det att rikta och åtgärda skadan på ett snyggt sätt är det förstås också ett alternativ. Frontspoilern är rätt ful på ett ställe då ägaren verkar ha varit emot något och skrapat den samt fått en spricka i den som han försökt täcka med täckstift.

Ok, men som jag förstod det var säljaren beredd att ersätta kostnaden för huven? Är frontspoilern bara ful på ett ställe borde det gå att åtgärda utan att lacka om hela ytan, har för mig att det fanns eller finns firmor som specialiserat sig på just att åtgärda sådana skador så enkelt och billigt som möjligt. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bilförsäljare
77 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#14
Rquired skrev:
Dawk skrev:
Rquired skrev:
Beror på vad det är, en M3 har andra skärmar och lite annat som skiljer mot en vanlig Coupé (Oavsett M-paket eller ej) så karosseridetaljer från en sådan är jag rätt säker på att det inte passar. Men det du hittat kan också vara en "M3"-front anpassad för den vanliga modellen och alltså inte är en Bmw-originaldel. En sådan skall förstås passa.

Jag hade dock behållit originaldelarna på bilen, dels för andrahandsvärdets och utseendets skull (Smaksak) men framför allt för att det är dyrare att lacka en hel front (plus tiden att montera denna) än att åtgärda eller leva med en skada. smile

Det är sant! Fronten är en eftermarknads i ABS-plast som tydligen skall passa på E46 Coupé. Huven hittade jag på blocket. Dock en Laguna Seca Blue, så lär väl bli att slipa ner samt lacka om den. Skadan på huven på bilen är ganska stor. Tydligen hade en istapp åkt ner i huven och orsakat lite fula skador. Går det att rikta och åtgärda skadan på ett snyggt sätt är det förstås också ett alternativ. Frontspoilern är rätt ful på ett ställe då ägaren verkar ha varit emot något och skrapat den samt fått en spricka i den som han försökt täcka med täckstift.

Ok, men som jag förstod det var säljaren beredd att ersätta kostnaden för huven? Är frontspoilern bara ful på ett ställe borde det gå att åtgärda utan att lacka om hela ytan, har för mig att det fanns eller finns firmor som specialiserat sig på just att åtgärda sådana skador så enkelt och billigt som möjligt. smile

Okej. smile Vet du vad någon av de firmorna heter?
Jag vet inte om han är beredd att ersätta även för riktning av huven, för en sådan behövs väl när det är en sådan här pass stor skada? Tror endast han drar av på priset för slipning, spackling och lack. Känns mer noggrant att rikta huven då det ju är en ganska stor skada och man ju vill ha jobbet ordentligt gjort. Är tyvärr inte så kunnig inom det här området vilket kanske märks. Jag laddar upp två bilder på skadorna så kanske det är lättare att bedöma skadans omfattning.

Edit: Skadan på huven ser ut som galvsläpp eller rost, men det är det tydligen inte. Killen som äger bilen har tydligen försökt förbättra skadan genom att fylla i den med en lackpenna.

http://www.fileden.com/files/2010/7/30/2928585//IMG_1240.jpeg

http://www.fileden.com/files/2010/7/30/2928585//IMG_2071.jpeg
Senast redigerat av Dawk (6 april 2011)


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
6 april 2011
#15
Är på samma spår som Rquired.
Att han försökte att förbättra skadan genom att fylla i den med en lackpenna?
Tyvärr så kan det går med folk som inte kan!
Jag skulle rekommendera
1a) kolla där du bor om det finns en karosseri verkstad och får ett kostnad förslag för att åtgärda skador och lackering.
2a) kolla på olika bilskrot, hitta en bra huv och front och får ett kostnad förslag för omlackering.
3a) kolla skillnad pris mellan reparation kostnad och priset på skrot för huv och front, det jag menar är att om du hitta delar på skrot och dessa är billigare än att reparerar skador, slå till bara.
Oavsett om du reparerar eller byta får du ändå lackerar om delarna.
Senast redigerat av alain (6 april 2011)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

247 Inlägg
6 april 2011
#16
Kan ju i alla fall säga att byta till en "M"-front inte är svårare än att man som relativt okunnig bör kunna göra det själv. Sen har vissa eftermarknadsfronter inte den bästa passformen.

Mvh Jocke
Hatar dryga personer.

Bilförsäljare
77 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
#18
Fick idag bekräftat att skadan på huven inte går att laga. Bara till att hitta en ny huv. Stötfångaren kan gå att laga. Beroende på hur dyrt det blir kanske det är lika bra att sätta på en M3-look front då dessa förhöjer bilens utseendet ganska mycket! smile Pratade även med en kille som jobbar på plåtverkstaden på BMW i Stockholm, skall man ha en sådan front måste man enligt honom tydligen byta ut något som hörde ihop med bromsarna p.g.a. annat utseende och annan storlek på M3-look fronten, så var dock inte fallet när jag frågade firman som säljer M3-look fronten. Killen på BMW kanske missförstod mig och trodde att jag pratade om en äkta M3-front. tongue Skall förhandla med säljaren under kvällen. Återkommer under morgondagen! smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 april 2011
#19
Jag tror de företag jag menar heter "spot paint" och något likande, finns ett par. Och det finns också mycket åsikter kring om det blir bra eller inte, troligen beror det på vem som gör jobbet med? Men är du en pedant finns det aldrig något som ersätter en hellackering eller nya delar förstås. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Bilförsäljare
77 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
#20
Okej, ska kika på det! Tack för alla svar! Killen gick inte med på mitt bud och då kändes det hela för dyrt då en ny huv + ny front + lack drar iväg en hel del i kostnaderna. Då kikar jag nog på ett annat objekt istället! //David



Sök