2551
Sök

Dra husvagn med mindre bil?

88 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
Hej!

Har en fråga om vad som är lämpligt när det gäller att dra en husvagn...

Tänkte sätta drag på min megane för att kunna dra våran vagn, inga längre sträckor,
typ för å fiska å så (max 10 mil)

Vagnen väger 1050 kg och bilen får dra 1250 kg.
Klart att jag vet att det kommer bli segt och att bensinen kommer att ta slut fortare...

MEN i det verkliga livet utanför dörren?
Är det verkligen en bra ide???!!

Eller kommer det sluta så här?
http://www.garaget.org/video/jtqdx0x31exl

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

Biltokig
310 Inlägg
6 april 2011
Vad tror du? bilen har tilllåten dragvikt på 1200 kg och din vagn väger 1000kg...

jag får dra 1800 med min men förra vagnen vägde över 1900, no problem!

Harè bra

88 Inlägg
6 april 2011
Trådstartare
ola_volvo skrev:
Vad tror du? bilen har tilllåten dragvikt på 1200 kg och din vagn väger 1000kg...

jag får dra 1800 med min men förra vagnen vägde över 1900, no problem!

Allting går men e lite nojjig, bilen har 107 hästar, e 4,20 lång medans vagnen e 5,50 med dragstång å 2,40 hög

E ju ganska stort vindfång...börjar det wobbla så e d husvagnen som drar bilen.

Har dragit vagnen me våran v70, där känns det knappt att man har nåt bakom sej...

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

Biltokig
310 Inlägg
6 april 2011
ja men du får ju känna dig för lite, min förra vagn gick som en pråm men den nya kan jag inte ligga över 90 med för då åker jag av vägen... bara att ta det lungt och känna sig fram lite

Harè bra

7 381 Inlägg
7 april 2011
generellt så är det alltid trevligare att dra med en stor å stark dragbil,, även om det är lagligt med en mindre wink ex,, drog en flyttkärra med min escrutt,, den tog drygt 1,3 milen,, men min 2,3l grodford, drog bara dryga litern,, sånt har oxå betydelse,, wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
7 april 2011
Jag har kört mycket bilsläp och andra tunga laster, dock inte husvagn. Jag påstår att ha en bil med mindre än 2,3 liters motor som dragbil är skitdrygt. Sexa/V-8 och automat är ju klart skönast men manuell med minst 2,0 slagvolym funkar, mindre är så jävla irriterande. Det är ju bara en åsikt men jag skulle inte köra med flakmoped tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Smålänning
7 883 Inlägg
7 april 2011
Styrkan är nog inget problem, min 740 med 116 hästar orkade utan större bekymmer en 1800-kg släp, både dra och bromsa, drog inte ens orimligt med bensin (Ca 1,2/mil) så jag kan omöjligt tänka att din megane drar mycket över litern eller inte orkar dra smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

7 april 2011
ola_volvo skrev:
ja men du får ju känna dig för lite, min förra vagn gick som en pråm men den nya kan jag inte ligga över 90 med för då åker jag av vägen... bara att ta det lungt och känna sig fram lite

varför ska du åka snabbare än 90 km/h med ett släp för? man får ju bara köra i 80 km/h = du blir av med kortet redan vid 111 km/h.

88 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Bensinkostnaden är ju inte det viktigaste. Bara det håller för att dra från punkt A till punkt B.

Får se hur det blir...tanten vill ju byta bil snart med, så kanske slipper sätta drag på bilen.
Å andra sidan e det bra med drag. vet aldrig när man behöver det...

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

100% ninja
342 Inlägg
7 april 2011
fattar inte riktigt vad det är du oroar dig för, klart det funkar att dra med meganen. håll dig bara till fartgränsen, så ska du se att det går hur fint som helst.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

Forummoderator
17 972 Inlägg
7 april 2011
Rent körmässigt funkar det nog. Men bilen din är ingen skottsäker vagn om man säger. Känslig för överhettning och kokar den så blir det tråkigt för dig.

Dragit rätt mycket vagnar i mina dar men nästan alltid med Mercedes. Trots sjukt lite hästkrafter ibland gick det bra. Men håll kollen på tempmätaren!

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

88 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
TeedasT skrev:
fattar inte riktigt vad det är du oroar dig för, klart det funkar att dra med meganen. håll dig bara till fartgränsen, så ska du se att det går hur fint som helst.

liten bil-stor vagn

kan erkänna att ja e lite nojjig, men har bara erfarenhet med att dra husvagn med stor bil (740/V70)

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

88 Inlägg
7 april 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
Rent körmässigt funkar det nog. Men bilen din är ingen skottsäker vagn om man säger. Känslig för överhettning och kokar den så blir det tråkigt för dig.

Dragit rätt mycket vagnar i mina dar men nästan alltid med Mercedes. Trots sjukt lite hästkrafter ibland gick det bra. Men håll kollen på tempmätaren!

Mvh
Alexander

precis min tanke...
1,6 liter motor rymmer inte mycke kylvätska....

sommartid får alla rutorna vara nere å full värme!!!!big_smilebig_smile

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

Biltokig
310 Inlägg
10 april 2011
melodic_death_metal skrev:
ola_volvo skrev:

varför ska du åka snabbare än 90 km/h med ett släp för? man får ju bara köra i 80 km/h = du blir av med kortet redan vid 111 km/h.

För att komma fram snabbare...

Harè bra

88 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
ola_volvo skrev:
melodic_death_metal skrev:
ola_volvo skrev:

För att komma fram snabbare...

Hade en Audi A6 av äldre modell med en Adria av samma storlek som du har framför mej häromdagen,
körde väl i 70km/h. Rätt som det var började vagnen wobbla ordentligt. Själv bromsade ja in och inväntade
katastrof...men han lyckades styra upp det hela. Jäkla tur att han inte mötte någon,
för vagnen va över hela vägen

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

552 Inlägg
12 april 2011
Lika bra att byta bil, jag tror inte ev. kostnader för montering av  drag samt alla kostnader som kommer med det (räknar med slitage på drivlina) är så små...

88 Inlägg
12 april 2011
Trådstartare
Kibil skrev:
Lika bra att byta bil, jag tror inte ev. kostnader för montering av  drag samt alla kostnader som kommer med det (räknar med slitage på drivlina) är så små...

Sant, slita på bilen kommer det att göra i längden. Denna sommaren är räddad iaf.
Får låna min fars S60 till att dra vagnen dit vi ska. Sen får vi se till nästa sommar.

Kostnad för drag på bilen skulle bli runt 2500-3000 med regbes. Renault drag är inte billigt,
och piratdrag är svårt att hitta.

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

5 116 Inlägg
14 april 2011
De lär inte vara någon fara för dig å din bil. Har sj en ganska stor vagn med  ca1300 i totalvikt och har utan problem dragit den land å rike runt med en golf 2a:-) nog för att de var en turbo diesel på modiga 80 hp eller liknande :-) och så folk slipper fråga så var detta lagligt :-) max dragvikt på golfen var 1400 men fick bara lassa ett par kallingar å en tandborste

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Seg bôvel
322 Inlägg
14 april 2011
Är 1050 kg vagnens bruttovikt?
Ha i sådana fall i åtanke att lasten kan väga en hel del, om man t.ex. slänger in en massa fiske/sportutrustning, väskor, drickabackar, gasolflaskor, TV, matkassar, reservhjul etc., kommer vikten snart att skjuta i höjden.

Har en uråldrig Aftonbladet bil-bilaga liggandes som innehåller en artikel om just detta.

88 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
DuelBall skrev:
Är 1050 kg vagnens bruttovikt?
Ha i sådana fall i åtanke att lasten kan väga en hel del, om man t.ex. slänger in en massa fiske/sportutrustning, väskor, drickabackar, gasolflaskor, TV, matkassar, reservhjul etc., kommer vikten snart att skjuta i höjden.

Har en uråldrig Aftonbladet bil-bilaga liggandes som innehåller en artikel om just detta.

nepp, totalvikt. tjänstevikten ligger på 850 kg

Renault Sport
Ljudbygge väntar!

Sök