2864
Sök

Hur fungerar vattenkyld IC?

12 086 Inlägg
11 april 2011
Trådstartare
#1
Den kan ju knappast gå på motorns kylsystem då de håller 80-100 grader?

1 567 Inlägg
11 april 2011
#2
Man kör med en separat kylare med (fläkt) och pump

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 april 2011
#3
Används i princip enbart om man inte får plats med en luftkyld IC i fronten, så kan man flytta "problemet" till kofferten utan att dra tryckrören ända dit.

Kan även användas i dragracing där man kan tippa i isvatten precis innan start och således kyla luften med 0gradig kyla istället för omgivningstemperaturen som efter en burnout är ruggit hög.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

458 Inlägg
11 april 2011
#4
torpis skrev:
Används i princip enbart om man inte får plats med en luftkyld IC i fronten, så kan man flytta "problemet" till kofferten utan att dra tryckrören ända dit.

Kan även användas i dragracing där man kan tippa i isvatten precis innan start och således kyla luften med 0gradig kyla istället för omgivningstemperaturen som efter en burnout är ruggit hög.

Nu vet jag dock att du skrev "Används i princip enbart om man inte får plats med luftkyld IC i fronten."

Men varför kör Subaru tex med vattenkyld ic "top mounted"?
Impreza gc8 tex har ju plats med "front mounted", är det bara för att det blir längre rördragning eller?
Då varm luft stiger så får ju en top mounted in något varmare luft än en front mounted, väger måhända inte upp mot cirkus 1,5m rör som ger extra turbolagg då men.
Har någon nåt vettigt svar?

Mvh John


LaddtrycksMissbrukare
355 Inlägg
11 april 2011
#5
Jonnsard skrev:
torpis skrev:
Används i princip enbart om man inte får plats med en luftkyld IC i fronten, så kan man flytta "problemet" till kofferten utan att dra tryckrören ända dit.

Kan även användas i dragracing där man kan tippa i isvatten precis innan start och således kyla luften med 0gradig kyla istället för omgivningstemperaturen som efter en burnout är ruggit hög.

Nu vet jag dock att du skrev "Används i princip enbart om man inte får plats med luftkyld IC i fronten."

Men varför kör Subaru tex med vattenkyld ic "top mounted"?
Impreza gc8 tex har ju plats med "front mounted", är det bara för att det blir längre rördragning eller?
Då varm luft stiger så får ju en top mounted in något varmare luft än en front mounted, väger måhända inte upp mot cirkus 1,5m rör som ger extra turbolagg då men.
Har någon nåt vettigt svar?

Mvh John

Jag skulle tippa på att ICn sitter där uppe på dem för att minimera risken att intercoolern går sönder om det kommer ett stenskott eller något annat hårt.

En vätskekyld intercooler måste ju funka bra mycket bättre än en luftkyld om man ska åka dragracing.
För om man åker med riktigt kallt vatten till kylningen så har man ju det med sig hela vägen.
En luftkyld intercooler måste ju ha fartvind för att kyla, och är det då 30grader varmt ute och strålande sol så blir det ju svårt att få ner tempen, iaf innan man är i mål.
Fast då gäller det ju att man har bra kylning på vattnet.

Sen blir man ju av med en stor bov när man ska bygga laddtryck också

Den Som Syns Är Aldrig Snabbast

Forummoderator
10 576 Inlägg
11 april 2011
#6
_tedde88_ skrev:
En luftkyld intercooler måste ju ha fartvind för att kyla, och är det då 30grader varmt ute och strålande sol så blir det ju svårt att få ner tempen, iaf innan man är i mål.

för att inte tala om efter burnouten när man backar tillbaka och motorluften värmer IC till väldigt varmt! 70-100grader är inte ovanligt

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 758 Inlägg
12 april 2011
#7
Anledningen att den på Subaru m.fl. sitter över snarare än under motorn har nog snarare med luftflöde att göra. Det vill man ha lite av under bilen!

612 Inlägg
12 april 2011
#8
schnauz skrev:
Anledningen att den på Subaru m.fl. sitter över snarare än under motorn har nog snarare med luftflöde att göra. Det vill man ha lite av under bilen!

Säg det till konstruktörerna bakom F1-bilar från omkring 1980. Dom använde luftflödet under bilen för att suga fast den i asfalen betydligt bättre än några konventionella vingar klarar av. Men visst, en gatbil kan ju inte riktigt se ut på det viset, och det är enklare att undvika luftflöde under bilen än att begripa hur det fungerar och dra nytta av det. cool

1 758 Inlägg
12 april 2011
#9
G-sson skrev:
schnauz skrev:
Anledningen att den på Subaru m.fl. sitter över snarare än under motorn har nog snarare med luftflöde att göra. Det vill man ha lite av under bilen!

Säg det till konstruktörerna bakom F1-bilar från omkring 1980. Dom använde luftflödet under bilen för att suga fast den i asfalen betydligt bättre än några konventionella vingar klarar av. Men visst, en gatbil kan ju inte riktigt se ut på det viset, och det är enklare att undvika luftflöde under bilen än att begripa hur det fungerar och dra nytta av det. cool

Jo, nu snackar vi ju "vanliga" bilar. Har man plant golv och t.ex. en venturitunnel i baken så är det ju förstås en annan sak!

1 567 Inlägg
12 april 2011
#10
schnauz skrev:
Anledningen att den på Subaru m.fl. sitter över snarare än under motorn har nog snarare med luftflöde att göra. Det vill man ha lite av under bilen!

Jag ser nästan bara nackdelar med TMIC gemfört FMIC..Enligt fysikens lagar så stiger all värme uppåt
Om man skall nu ta min bil ett exempel så kör jag ofta race lagligt som olagligt.Där är det ofta tio minuter eller mer i kö till nästa gång du får köra ditt race.Motorn med av att vara stående på tomgång eller krypandes i kö och blir mycket varm och som ovan  stiger värmen uppåt och måste passera intercoolern som sitter över en motorn.Detta kan ju knappast vara en fördel ? det tar ju en viss tid för fartvinden att kyla ner igen

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

Supraman
2 300 Inlägg
12 april 2011
#11
Subarus tmic fungerar så att fartvinden pressar in luft genom scoopet genom ic.
Medan luften som passerar genom fronten genom kylaren in i motorummet gör att det blir en sugande effekt som gör att värmen inte ska påverka ic.
Ja fysiken säger att värmer stiger upp men genom ändra luftflödeså skickar man den värmen någon annan stans och värmen påverkar då inte längre.
Hur luften går är inte samma när du står still med öppen huv som när du kör.
Främsta skälet till att man monterar fmic på dessa är att den lilla tmic fungerar bra för lätt moddade men börjar man ta ut mer effekt så räcker den lilla inte till längre och då måste man sätta en större och den hamnar av förklarliga skäl fram.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Turbo lover
555 Inlägg
12 april 2011
#12
Subaruns TMIC sitter i princip ihop med spjällhuset och turbon så rördragningen är minimal och ger lite bättre respons än FMIC-kitten.


670 Inlägg
12 april 2011
#13
För att gå in ytterligare i ic-djungeln, blir ic'n effektivare om man sprutar vatten på den? Tänker på att bl.a tidigare evo-modeller har vattensprut på ic'n. Något jag själv funderar på att sätta på min om det gör någon skillnad.

Mvh Daaanyy

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
12 april 2011
#14
Mina går på bilens ordinarie kylsystem men har separat kylare å pump

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 april 2011
#15
daaanyy skrev:
För att gå in ytterligare i ic-djungeln, blir ic'n effektivare om man sprutar vatten på den? Tänker på att bl.a tidigare evo-modeller har vattensprut på ic'n. Något jag själv funderar på att sätta på min om det gör någon skillnad.

Ja MAT sjunker ett par grader på en chippad S40 om man sprayar på vatten. Det är dock ett plåster och ingen hållbar lösning eftersom vattentanken kan ta slut eller sluta fungera.

original IC = 70grader med 16T
original + vattensprut med 16T =65grader
aluminium IC med 16T = 30grader

på just en S40 då.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

670 Inlägg
12 april 2011
#16
Ok. Dock slog det mig att man inte får drösla vatten på bana eller stripp så användningsområdet blir ju tämligen begränsat...

Mvh Daaanyy

1 758 Inlägg
12 april 2011
#17
Vattensprut är ju inget man använder hela tiden. Vet att en hel del team experimenterade en del med detta i olika racingklasser förr(?) och då användes det mest dels under kvalificering, men även i slutet av loppen. Låg man tvåa, trea i ett jämt lopp kunde det ju göra gott med lite extra effekt på det sista varvet!
Största kruxet var väl egentligen att det går åt en hel del vatten och att vatten är tungt. Ska man kyla med t.ex. kolsyra slipper man en stor vattentank men får istället en flaska, rördragning, ventiler etc. som väger. Sen angående användandet av vatten kan man ju tänka sig att man även såg ett problem om alla skulle börja använda det, nämligen att banan blir blöt, som daaanyy var inne på.

Kolsyrebrandsläckare användes åtminstone för några år sedan ganska flitigt på strippen för att kyla IC precis innan start. Alltså att en teammedlem gick fram och kylde ner ICn från utsidan. Vet inte hur det är med det längre, var länge sen jag var och kollade på dragracing.

612 Inlägg
12 april 2011
#18
daaanyy skrev:
Dock slog det mig att man inte får drösla vatten på bana eller stripp så användningsområdet blir ju tämligen begränsat...

Ska man få maximal nytta av vattnet ska det förångas, inte rinna av ICn (eftersom det krävs mycket mer energi för att förånga vatten än bara värma upp det och låta det rinna av). Men det kräver givetvis att ICn håller >100 grader där vattnet sprutas på.

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 april 2011
#19
G-sson skrev:
daaanyy skrev:
Dock slog det mig att man inte får drösla vatten på bana eller stripp så användningsområdet blir ju tämligen begränsat...

Ska man få maximal nytta av vattnet ska det förångas, inte rinna av ICn (eftersom det krävs mycket mer energi för att förånga vatten än bara värma upp det och låta det rinna av). Men det kräver givetvis att ICn håller >100 grader där vattnet sprutas på.

Vatten förångas under 100g med, för visst är det kallt att kliva ur duschen ;-)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök