Hej jag ska fixa nytt ljudsystem i min bil en mercedes 200 från 87. Jag märkte idag när jag kopplade ur dom gamla orginal högtalarna i bilen att det bara va 2 högtalare i fronten som har storleken 12cm från ena sidan till den andra. I hatthyllan satt det fast 2 andra högtalare som var storleken 12,5cm som har som ett annat sorts fäst funktion som man klickade fast högtalarna med och inte skruva fast.
då undrar jag om det finns högtalare i den storleken att köpa eller om det går att fixa så man kan sätta dit större högtalare i bilen. och ge gärna tips på högtalarna till bilen min budget är runt 2000- 2500kr för både framsidan och i hatthyllan. Kan säga att jag har varit inne lite på kickers högtalare men vet inte om dom passar.
Jag ska också köpa en ny huvudenhet för den som sitter där är orginal och kan bara spela kassetter så ni får gärna ge tips på en bra huvudenhet som kostar runt 2000-2500kr.
så totalt är min budget på runt 5000kr på allt tills vidare. Tack i förhand och fråga gärna om det är några frågar om bilen så kan jag kolla upp det så snabbt som möjligt.
Det går med lätta medel att få i 5,25 både fram å bak i w124. Fram får man skära lite med en kniv och bak limmar man högtalare uppe på skålen den sitter i original. Tänk bara på att dom inte får bygga för mycket neråt fram för då får man värma om luft kanalen. Ca 8-9 cm monteringsdjup funkar bra :-) finns bilder i mina projekt bilder på bak högtalarna:-) sen rekomenderar jag att koppla ur knappen för ljud justeringen som sitter i mittkonsollen blir bättre ljud då
Okej tackar tackar jag har långe suttit å funderat på hur man ska för på fast front högtalare satt det som nå slags fjädrar som höll fast högtalarna men det borde bara å kunna skruva fast
Det brukar gå att skruva dom men inte alltid man kan använda original fästerna på högtalarna då man kan åka på att klippa bort dom för å få ner högtalarna. Jag använder avklippta klipps på mina så ja får en typ avlång bricka med en liten krok på. Sen bara självborrande skruv i plåten vid högtalarna:-) detta va så klart fram:-) bak limmar jag :-)
Ja kör med hertz i min men dom kostar ju några kronor :-) har även kört jbl och vart nöjd :-) dock kör ja allt på steg men de är ju inget måste :-) kolla på blekingebilradio.se dom har mycke till bra priser tycker jag :-) även rf funkar bra vad ja hört men nå mera tipps kan ja nog inte ge dig då ja inte provat så många olika märken:-/ kör för övrigt jvc kd-r501 cd å är nöjd med den:-)
xD jo det såg bra ut men jag har bara 5000 just nu så tänkte fixa huvudenhet med i den budgeten sen kan jag fixa slutsteg och mono block men tänkte mest tills vidare blir det å fixa högtalare och huvudenhet
jadu jag vill ha musik i bilen men har just nu inte pengarna att slänga ut till ordentligt ljud så tänkte att som jag fixar huvudenhet och högtalare till att börja med sen så kan jag göra det ordentligt