2778
Sök

Att äga gammal bil när 95 och 98 oktan försvinner!?

1 112 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Läser överallt detta om att 95 oktan försvinner och jag har accepterat att det kommer vara e10 i tanken framöver. Men sen skriver dom att de FLESTA bilar kan köra på E10. vad händer med de. vad gör man med en bil där det står i de långa listorna att den inte kan köras på e 10 eller e 85. jo då tankar man 98 oktan. men sen står det överallt att 98 oktan finns kvar på obestämd tid. säg då att man tar bort den om 3 år. vad gör man då? måste ju för tusan finnas tillsatser som gör att det funkar i stil med blyersättning!

skall man då ta sin veteranare som man skruvat på i 15 år å är kanske då i NYSKICK eller kanske ännu finare å skrota den då eller skall man ha den som trädgårds dekoration?

Sjukligt. jag tycker att man alltid skall kunna köpa vanlig etanolfri bensin i någon form.

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

7 277 Inlägg
13 april 2011
Har man skruvat i 15år så kan man skruva en stund till för att få den att klara av den LILLA ÖKNINGEN av etanolen i bensinen...
Det är redan 5% i 95 oktan!

1 112 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
Brains skrev:
Har man skruvat i 15år så kan man skruva en stund till för att få den att klara av den LILLA ÖKNINGEN av etanolen i bensinen...

med det så tolkar jag det som att ett fordon som är omöjligt att köra på ren eller hög halt etanol finns inte

2 924 Inlägg
13 april 2011
Varken 95 eller 98 är på väg att försvinna, bara uppdatering av 95, från E5 till E10 och det har diskuterats flitigt i denna tråd;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205507
Så jag rekommenderar läsa igenom den.

~ Life is short, have FUN! ~

1 112 Inlägg
13 april 2011
Trådstartare
peegee skrev:
Varken 95 eller 98 är på väg att försvinna, bara uppdatering av 95, från E5 till E10 och det har diskuterats flitigt i denna tråd;
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205507
Så jag rekommenderar läsa igenom den.

kalasbra, den tråden skall jag lusläsa! tack för länken!

5 111 Inlägg
13 april 2011
Brains skrev:

Kan inte annat än hålla med.

Skulle inte förvåna mig om vissa kommer skrota fullt fungerande bilar bara pga. all skrämselpropaganda om E10. sad

2 924 Inlägg
14 april 2011
Volvo544special65 skrev:
Brains skrev:

Kan inte annat än hålla med.

Skulle inte förvåna mig om vissa kommer skrota fullt fungerande bilar bara pga. all skrämselpropaganda om E10. sad

Det skulle förvåna mig om det finns så korkade personer... roll

Låser denna tråd med hänvisning till mitt tidigare inlägg och länk.

~ Life is short, have FUN! ~

Sök