3801
Sök

Mazda rx-8: ris eller ros ?

Tankare
185 Inlägg
14 april 2011
Trådstartare
#1
Har stora funderingar på Rx-8an. inte nog med att den är snygg som den är.
som jag förstår det är det inte alls så svårt som det låter att trimma wankel-motorn.
den är ju också görsnygg när man stylar den rätt.
någon som har erfarenhet av detta ?

//T

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

133 Inlägg
14 april 2011
#2
Jag hört samma sak, dock att det inte är många här i Sverige som är duktiga på att mecka med dem. Att ha det som jobb dvs. Men det kan ju också bara vara en skröna? De är jättesnygga, jag var insnöad på dem innan jag köpte min 350z. Tyckte att 350z:an var mycket roliga ( mer körglädje ) & skönare att köra, dock är RX-8:an "mjukare" i sig själv. Och som sagt: 9000 varv på en sportbil är aldrig fel! tongue

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

Tankare
185 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#3
Nej, 9000rpm är inte fel. ett till problem som jag har förstått är är att dom dricker soppa som få andra.

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

133 Inlägg
15 april 2011
#4
Jo, det är ju en wankel motor. Min 350z dricker drygt 1.1 / mil ( blandad ), och jag har ganska tung högerfot. När jag kollade upp RX-8:an skulle den dra nästan 1.3-1.4 / mil ( blandad ).

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 april 2011
#5
Men man köper ju inte en bil och trimmar den för att få den att gå snålt!
Det ska gå fort och då får det dra soppa! smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

133 Inlägg
15 april 2011
#6
Haha, tror att du har en poäng där tongue

Hon: Det är ju bara en bil.
Jag: Du är bara en tjej.

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 april 2011
#7
Tvivlar på att du köpte din 350Z för att du ville ha en billig stadsbil wink
Iofs drar den nog fan säkert mindre i stadstrafik än vilken 940 etc som helst.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Tankare
185 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#8
Vad jag menar i att den drar mycket är inte när man har trimmat den. utan innan!

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

263 Inlägg
15 april 2011
#9
1.1 är jävligt snålt i mina ögon haha. Min Volvo S80 -05 2.4 dricker 1.1 blandad. Min R dricker ca 1.27, med väldigt tung fot tongue

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

Tankare
185 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#10
Jo, men med en 1,3 motor är det fan mycket!  det är fullt acceptabelt att ens bil dricker mer än litern milen när man har en 2,0 och uppåt! 
Man kanske ska ge sig på att sätta en 6cylinder motor i en rx-8. projekt på riktigt!

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 april 2011
#11
Det är väl rätt välkänt att Wankel motorer dricker mycket soppa och olja?

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

"Unloaded"
1 557 Inlägg
15 april 2011
#12
Thunderbird88 skrev:
Det är väl rätt välkänt att Wankel motorer dricker mycket soppa och olja?

Mycket soppa iaf, och kräver ju rätt kunskap för att hållas i bra skick så kanske därför också ryktet om massa olja? Hursomhelst, grymt kul bil RX-8:an, väldigt lätthanterlig på sladd(amatördrifting eller vad fan man ska kalla det) och snygg, ballt med suicide doors.

"When innovation meets passion!"

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
15 april 2011
#13
Jag kan inte mycket om Wankel så går efter rykterna big_smile Men fråga många olika RX8 ägare här på forumet. Bara leta upp RX8or och skicka mejl smile

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

660 Inlägg
18 april 2011
#14
Jag ska försöka klara upp en del saker här i tråden nu smile är själv ingen ägare men är helt besatt av dessa bilar...

Så till att börja med har vi bränsleförbrukningen. Visst, den dricker ca 1,3 liter blandat men den har också snudd på 200 hk/liter så det är acceptabelt för mig.. den är ej överladdad så dessa effektsiffror är väldigt imponerande!

Olja det dricker dom men det är naturligt för det ska en wankel göra, om den inte gör det så skär den rätt så snabbt!

Trimma dessa bilar är nästan omöjligt utan att bygga om en massa, eftersom den inte har turbo, det finns inga chip att köpa osv så är det en av dom svåraste prestandabilarna att trimma.

Det finns dock folk i Sverige som har byggt egna styrsystem och mappat dessa med V-power och fått ner 0 - 100 tiden med nästan en hel sekund och samtidigt sänkt medelförbrukningen! Dock kostar detta en hel del pengar då styrsystem inte är gratis, mappningen är inte häller direkt billig när man väl har monterat sitt nya styrsystem och jag vet inte vad BP säger om den saken häller.

Dock snacka jag med en kille i england tidigare under dagen och han hade bytt avgassystem till ett utan katt i titan (mindre vikt) och annat luft filter, han sa att han hade bänkat bilen vilket hade gett snudd på 250 hk, alltså nästan 20 hk ökning (enligt han)

Går också att beställa turbokitt från exempelvis USA och plocka ut 300 hk+ (Med rätt mappning) för ca 50 000 k, kompressorkit finns också pga wankelmotorenas höga avgastemperatur men det var en i staterna som hade kört 8 000 mil (inte miles) utan problem med ett turbokitt (med snäll mapp, 320 hk)

Man måste också tänka på att Rx-8an är ingen bil man ska ha om man vill köra snabbt rakt fram... då är det jänkare man ska ha... dessa bilar är byggd för bana och banracing! Personen som designade Rx-8an är en gammal banracingförare och hobbyförare så bilen är i stort sätt så optimerad för bana den kan bli.. tex så är viktfördelningen nästan exakt 50/50 (fram & bak) men av rent praktiska själ har den inte coilovers slicks och racingbromsar orginal men montera detta och du har en ordentlig banbil (Viktminskning är nästan obligatoriskt vid banracing så skrev jag inte som en punkt!)

Mitt tips om du vill trimma bilen klara besiktningar och behålla lite av komforten i bilen så ska du följa denna lista
1: Montera annat avgassystem
2: Annat luftintag (sportfilter)
3: Viktminska! (Alla delar på bilen finns i kolfiber, huv bagagelucka tak dörrar you name it!)

Såg på en svensk mazdasida att det finns Rx-8a folk som experimenterar med "piggyback" system för att få lite extra knuff i bilarna, detta kan nog vara nått för att plocka ut några hästar extra.. läste att dom siktade på ca 20 hk med piggyback-systemet

Hoppas min info hjälpte dig lite på vägen iaf, ett tips är också att du kollar in Top Gears reportage om rx-8an där Jeremy säger att det är den bästa bilen han har testat denna säsong wink

EDIT: Jag måste tillägga när jag läste igenom ditt första inlägg att det var den gamla Rx-7an som var lättrimmad, pga den bilen som wankel fick sitt rykte om att vara lätt att fixa men den gamla rx-7an hade också turbo!

//Soderqvist
Senast redigerat av Soderqvist (18 april 2011)

Livets stora gåta, hur kan ett företag som MDS hålla sig kvar i branschen?

Tankare
185 Inlägg
18 april 2011
Trådstartare
#15
Tack så mycket. väl bra med info!

Det heter starkare och inte högre! PUCKON

964 Inlägg
19 april 2011
#16
Hej
Äger själv en rx8a och riktigt nöjd med den.
Ska man köpa någon så ska man satsa på en med bra servicehistorik.

Olja och oljebyten är viktiga.
J
Jag byter varje 500e mil och sedan premixar 3-6dl beroende på körning.
Tändspolar och tändstift är också en viktigt sak att kontrollera.

Rx8an använder oljan för att smörja så du behöver fylla på ibland

Angående trim så är det oftast riktigt dyrt.
Avgas från grenrör, insug och mappning ger ungefär 250hk.
Sedan får man tänka att på rx8an har runt 220hk original då dom är lite överspecade.

Det viktigaste är att Rx8an är gjort för att svänga med och inte den roligaste att köra rakt fram med.
Tog ut min nu efter sänkningsats monterad och verkligen älskar denna bil på kurviga vägar.
Snittade i 120-130km/h och var tvungen att verkligen kolla att man åkte så fort.

Kan verkligen rek denna bil om man inte är snål med bensin och olja.
Den behöver lite kärlek bara wink
Senast redigerat av Antonicracing (19 april 2011)

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

99 Inlägg
19 april 2011
#17
Jag har bara bra saker att säga om RX-8an. Köpte min för ett år sen och har inte ångrat det en sekund.
Roligare bil har jag inte kört!

Men som andra sagt, det är kurvor man ska mata den med, går det rakt fram finns det såklart snabbare bilar.
Jag har kört min på Mantorp och Kinnekulle och presterat bättre än många dyrare och motorstarkare bilar, tills rakan kommer...

Jag fick chansen att köra en 911 GT3, och det enda som är bättre med den bilen är att den har fler hästar under huven. Annars var jag besviken, eller om jag var imponerad över min egen i förhållande till porschen.

Enda nackdelen med RX-8 är att det är dåligt bottendrag i den, man måste varava ordentligt för att få ut effekten.

Den drar inte så farligt mycket soppa, jag har snittatt 1,1 liter nu i vinter, men då har jag å andra sidan tagit det lugnt.
Det viktiga är att man fyller på olja då och då och att man gör regelbunda oljebyten. Jag byter var 500e mil.

Läs på forum som rx8club och wankelregistret, står mycket bra saker där.


l33t
65 Inlägg
19 april 2011
#18
Kan bara stämma in i kören om den underbara väghållningen och tyvärr förbrukningen. Det är en bil för nöjesköraren och inte för pendlaren.

964 Inlägg
21 april 2011
#19
Har haft nu 1.4 och 1.5liter milen tyvärr dom senaste tankningarna

Söker ni dekaler eller material till bilmässor?
Gå in på DEKORTEKNIK.COM
Eller följ oss på Facebook:
Gå in och gilla!

2 077 Inlägg
21 april 2011
#20
Har inte ägt den men dock testkört en och den ligger ÄN idag på topp 1 faktiskt.
Ska dock köra en polares R34 GTR i sommar och tror den kommer hamna på plats 2 då wink

Men dem är så sjukt kul köra smile
Körde inte så lång tid, men 1 år senare så glömmer jag aldrig den bilfärden..
Det säger väl en del?

Den är sjukt skön och köra smile
Och löser det sig ekonomiskt blir det kanske en sådan senare!
Körde dock en 2005a men.. helvete vad kul jag hade!

Wheel hoe and proud of it.
Rays/Work/SSR/HRE/BBS/Enkei - Stay legit and don't buy shit!


Sök