3076
Sök

Hur fästa remotekabeln vid huvudenheten? Löda?

15 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
Hur fäster ni remotekabeln vid huvudenheten? tänkte om det fungerar bra att löda fast den på baksidan av antenn/remote stiftet?

102 Inlägg
15 april 2011
Klart du kan löda, se bara till att isolera bra efteråt!
Själv använder jag alltid kabelskor.

15 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
problemet är att jag inte har en lös remotekabel ut från stereon utan måste hoppa på antennkabeln som också fungerar som remote

102 Inlägg
15 april 2011
Så läge du ser till att isolera väl så att du inte får kortslutning någonstans så spelar det egentligen ingen roll vart ifrån du tar din remotesignal, bara källan ger ström när du vill att den ska göra det.

102 Inlägg
15 april 2011
Annars är ju detta ett alternativ för dig
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Elektriker … ste-10-st/

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 april 2011
Mitchthebitch skrev:
problemet är att jag inte har en lös remotekabel ut från stereon utan måste hoppa på antennkabeln som också fungerar som remote

Hoppas att du menar "Power-antena" kabeln? För den vanliga antennkabeln fungerar INTE som remote, så den ska du inte skarva in dig på. Lödning fungerar alldeles utmärkt för skarvning dock, skulle nog vilja påstå att det är den säkraste metoden.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

15 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
ja precis vad jag menar, dåligt förklarat av mig!

113 Inlägg
16 april 2011
eller klippa kabel och använda en sockerbit alternativt en såkallad "tjuv"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 april 2011
Sockerbit är en nödlösning eller nåt som man använder när man ska testa en koppling, inte permanent. När man vet att det fungerar så löder man eller använder kabelskor.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

113 Inlägg
16 april 2011
ChriZtoffer skrev:
Sockerbit är en nödlösning eller nåt som man använder när man ska testa en koppling, inte permanent. När man vet att det fungerar så löder man eller använder kabelskor.

det är väl en "smaksak", jag litar mer på en hårt dragen sockerbit intryckt bakom stereon gentemot en kabelsko som kan dras isär om den fastnar när man trycker in stereeon cool

och löda i bilen.. orkar inte sitta med min stora lödstation i bilen roll har iofs en som går på 12v med cigg anslutning lol
Senast redigerat av Askolin (16 april 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
16 april 2011
Askolin skrev:
ChriZtoffer skrev:

det är väl en "smaksak", jag litar mer på en hårt dragen sockerbit intryckt bakom stereon gentemot en kabelsko som kan dras isär om den fastnar när man trycker in stereeon cool

och löda i bilen.. orkar inte sitta med min stora lödstation i bilen roll har iofs en som går på 12v med cigg anslutning lol

me socker bitar hårt dragna riskerar man att kardellerna går av och tillslut lossnar kabeln och kortsluter nå annat tongue  har testat smile

Hifi Freak
462 Inlägg
16 april 2011
Det är ju bara o ta en multimeter och mäta vilken kabel som ger trigg när du stänger på stereon. Sen är en lödning alltid mycket bättre än kabelsko. Sockerbitar borde förbjudas likaså strömtjuvar.

Kan du löda så löd. Men är du osäker på lödning så ta en vanlig skarvhylsa. En riktig lödning är det bästa. Men skarvrör är bättre än en kallödning.

Sj så löder ja allt. Då vet ja att det är 100% bra kontakt och kan inte bli glappkontakt.

Lycka till

Mvh Andreas

265 Inlägg
16 april 2011
drar man skruven för hårt blir det en "kallflytning" och med tiden kommer kadelerna gå av och du har en lös kabel smile
christofer_k skrev:
Askolin skrev:
ChriZtoffer skrev:

me socker bitar hårt dragna riskerar man att kardellerna går av och tillslut lossnar kabeln och kortsluter nå annat tongue  har testat smile

Rise and rise again, until lambs become lions!

1 435 Inlägg
16 april 2011
Toppklämmor fungerar rätt bra också! Bättre än "sockerbit"

Sök