3720
Sök

Vandrande tomgång 740 turbo

MulleRacing
499 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#1
Tjenare! Köpte bilen igår, renoverad motor med A-kam och planad topp.

Den vandrar på tomgången mellan 500 varv upp till 2000 varv ungefär, så vi ställde om luftmängdsmätaren så den gick klockrent på tomgång, aningen hög men bra. Då dog den på ladd istället, dog helt alltså vad kan detta bero på? Tomgångsmotor som spökar? Lufmängdsmätare? Jag tappar inget ladd å den svajjar inte på laddet utan det ligger på 0,6 - 0,7.


Sen måste jag fråga, kan en spridare ticka? Han påstog att spridaren tickade, för han hade kollat ventilspelet och det var som det skulle?! Tycker det låter lite mysko

Mvh


87 Inlägg
15 april 2011
#2
spridare tickar varje gång dom öppnas och sprutar in bränsle tongue

MulleRacing
499 Inlägg
15 april 2011
Trådstartare
#3
Men det här låter som ventil tick! Alltså väldigt mycket, kan det vara spridarna ändå?


MulleRacing
499 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#4
Någon som har någon ide på tomgångs problemet?


87 Inlägg
16 april 2011
#5
man hör ju skillnad på ventiler och spridare, spridarna kan låta mkt men oftast inte allt för överdrivet

MulleRacing
499 Inlägg
16 april 2011
Trådstartare
#6
okej


471 Inlägg
16 april 2011
#7
Nu vet jag inte hur det funkar på 740,men på 440 och 850  som jag har haft innan.
Så har detta fel oftast uppstått när det varit tomgångsproblem,så jag skulle förslå att du plockar bort tomgångsmotorn och prova smörj upp den med tex WD40.
Hjälper inte detta så är det nåt annat fel eller så får man byta tomgångsmotorn(om den nu heter det ;-) )


MulleRacing
499 Inlägg
17 april 2011
Trådstartare
#8
har haft mina funderingar på den! För den går någorlunda jämnt när jag stryper slangen från den till insuget!?


839 Inlägg
14 december 2011
#9
Hittade du någon lösning på tomgångsproblemet?


906 Inlägg
14 december 2011
#10
Min insugspackning har varit trasig två gånger och då har tomgången vart helt fu*kad, fast har varit sugisar båda två, kanske är skillnad på turbobilar:)

=)

179 Inlägg
15 december 2011
#11
Har pysslat mycket med motronic och tomgångsproblem. Oftast har det varit uppmurkna kablar som ställt till det.
Kolla även lmm genom att öppna upp den svarta locket och kolla kolbanan som stiftet löper emot.
Tjuvluft är populärt så kolla det och även insugspackning (hjälper inte alltid med startgas!) Klickar spjällägesgivaren när du vrider gasrullen??

Hur vandrar den på tomgång? oroligt och lite på måfå eller stadig/konstant vandring mellan 500-2000rpm?

schema! http://www.volvoclub.org.uk/tech/fuel_i … 89-2.shtml


839 Inlägg
15 december 2011
#12
Har en 945 LTT vars tomgång ibland försvinner när den är varm. När motorn är kall är det inga problem.
Försvinner inte konstant med varm motor heller utan uppstår oftast när man frikopplar för att växla eller bromsa.
Någon som har nåt tips? Har redan bytt tomgångsmotorn utan nån skillnad.


MulleRacing
499 Inlägg
16 december 2011
Trådstartare
#13
såhär är det i dagens läge med bilen. Jag startar den när den är kall, då går den upp på tok för högt mot vad jag tycker den ska alltså upp på över 2000 varv precis vid start sen går den ner å lägger sig på 1100 varv ungefär på tomgång alltså å då går den jämt å fint. Så åker jag så bilen blir varm å då börjar den vandra igen men inte alltid. Ibland så går den jätte fint på tomgång ibland lite högt cirka 1500 ibland 800 typ. Står den fint på tomgång och om man gasar till så börjar den pendla dom gånger då den är varm alltså. Ibland går den så illa så den blöddrar å dör. Den hackar å beter sig som den vill detta händer oftast om jag inte står på tomgång tillräckligt länge då den är kall. Jag hade detta problem på min 16v också men då stängdes inte spjället helt, och när jag kikade på turbons spjäll så är inte det heller helt stängt men man ser bara att det är en ynka glipa som bara syns om du riktar den mot en lampa eller liknande. Så detta ska jag prova nästa.

Saker jag provat:
Annan tomgångsmotor
Annan lmm
Annan spjällägesgivare
Ställt om spjällägesgivaren när bilen vart igång (då fick jag den å gå allra bäst)

Och Spjällägesgivaren Klickar vilket den inte gjorde då jag köpte bilen. Är jätte tacksam för ideer å liknande då jag är väldigt trött på deta problem!! sad


179 Inlägg
19 december 2011
#14
skulle testat att byta motortempgivaren.

Va bara noga med att det är rätt boschnr på prylarna du byter och testar.

Lmm: 0280 202 035
Btr: 0280 160 226
Motortempgivare: 0280 130 032
Spällägesgivare: ingen aning......
tomgångsmotor: 0280 140 501 kolla så du vänt den åt rätt håll....finns en pil som ska peka in mot motorn....

Motortempgivaren för sprutet är mycket viktig för den ställer bl.a tomgången efter den.

Om allt detta stämmer så är det nog bara att leta kabelbrott på bland elkablarna i motorhärvan....fram med multimetern och kolla elschemat jag länkade innan


MulleRacing
499 Inlägg
19 december 2011
Trådstartare
#15
Okej, tack så mycket smile


179 Inlägg
20 december 2011
#16
Kolla även så dom inte blandade ihop kontakterna på kallstartsgivaren och motortempgivaren när dom grejade där. Blå kontakt på motortempgivaren och svart på kallstarten ska det vara.

Vad du än gör så byt inte kontakterna mellan spjällägesgivaren och tomgångsmotorn....då bränner du tomgångsstyrboxen som är placerad vid väggen bredvid kopplingspedalen.....
Senast redigerat av Gomez (20 december 2011)


MulleRacing
499 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#17
Gomez skrev:
Kolla även så dom inte blandade ihop kontakterna på kallstartsgivaren och motortempgivaren när dom grejade där. Blå kontakt på motortempgivaren och svart på kallstarten ska det vara.

Vad du än gör så byt inte kontakterna mellan spjällägesgivaren och tomgångsmotorn....då bränner du tomgångsstyrboxen som är placerad vid väggen bredvid kopplingspedalen.....

Vad sitter vart? och länken du skickade förstod jag inget av tyvärr sad


MulleRacing
499 Inlägg
22 december 2011
Trådstartare
#18
Tomgångsmotorn satt åt fel håll. Så jagf har ändrat det. MEN den gick jämnt på tomgång tills jag tuktat en del å då går den också jämnt men på 1500?! Före tukt låg den på cirka 1100. Lmm nr stämmer. Tomgångsmotor nr vet jag inte för den lappen är borta men jag kan gissa på att det bara är denna tomgångsmotor som har detta nummer då andra har andra kontakter? Och som tidigare citat vilken är vilken av motortempgivaren å kallstartsgivaren?

Mvh


179 Inlägg
25 december 2011
#19
Givaren på toppen som är längst bak är kallstartsgivaren. sen är motortempgivaren (kan vara svår att komma åt under insug och kablar etc.....sen längst fram på toppen så är tempgivaren till instrumenthuset. (gör inget annat än att se till att tempmätaren visar rätt)

Har du testat att skruva på tomgångsskruven under insuget? sitter en svart liten ratt där.

Det finns andra nummer på tomgångsmotorer som passar har jag sett.


839 Inlägg
26 december 2011
#20
I mitt fall visade sig vara en dålig vacumsläng som var orsken till den konstiga tomgången med varm motor. Nu beter sig motorn helt normalt igen:)

Lycka till med felsökningen!



Sök