3283
Sök

Lite funderingar om hur jag tvingar basen genom skidluckan

87 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
Har köpt en färdig byggt låda på BRL, 12 tums JBL låda med 1 port, så nu har jag läst mig till att jag bör tvinga in ljudet genom skidluckan.

Men har mest lite funderingar hur detta bygge ska se ut.
Har tagit mig friheten och försökt måla upp i paint hur min situation ser ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/132/131845/131845-677e1cab08976e6016fe3e8113d7db40.jpg

Lådan fyller bagagen på höjden rätt bra, så frågan är om jag behöver bygga ett "tak" från lådans överkant ner till skidluckans överkant, eller om det helt enkelt räcker att bygga en vägg på varje sida av lådan som sitter i vinkel mot ryggstödet samt är tätt mot golvet samt taket av bagagen.

Skidluckans nedre del av "hålet" är helt i fas med golvet, så bör ju inte behöva någon mdf skiva i båtten då?

Sen undrar jag hur noga det är med att få det helt tätt vid golvet / taket av bagagen?
Vill ju gärna inte skruva en massa om jag inte absolut måste.

Är det mdf som gäller, isf vilken tjocklek bör jag välja?

3 187 Inlägg
20 april 2011
Sonaks skrev:
Har köpt en färdig byggt låda på BRL, 12 tums JBL låda med 1 port, så nu har jag läst mig till att jag bör tvinga in ljudet genom skidluckan.

http://www1.garaget.org/gallery/images/132/131845/131845-677e1cab08976e6016fe3e8113d7db40.jpg

Lådan fyller bagagen på höjden rätt bra, så frågan är om jag behöver bygga ett "tak" från lådans överkant ner till skidluckans överkant, eller om det helt enkelt räcker att bygga en vägg på varje sida av lådan som sitter i vinkel mot ryggstödet samt är tätt mot golvet samt taket av bagagen.

Skidluckans nedre del av "hålet" är helt i fas med golvet, så bör ju inte behöva någon mdf skiva i båtten då?

Sen undrar jag hur noga det är med att få det helt tätt vid golvet / taket av bagagen?

ser ut som en bra ritning, spån fungerar utmärkt är bra mycket billigare än mdf med.
att du får det helt tätt är viktigt så du "tvingar" in allt ljud i kupén.

87 Inlägg
20 april 2011
Trådstartare
big-jepp skrev:
Sonaks skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/132/131845/131845-677e1cab08976e6016fe3e8113d7db40.jpg

ser ut som en bra ritning, spån fungerar utmärkt är bra mycket billigare än mdf med.
att du får det helt tätt är viktigt så du "tvingar" in allt ljud i kupén.

Jo jag förstår ju att det inte är okej med en 2 cm glipa ner till golvet tex, men måste jag täta med något typ eller räcker de att träväggen står på golvet om man säger så?
Tack för tipset om spånskiva smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
21 april 2011
Det där kommer bli en konstig typ av bandpasslåda troligen.. skulle bygga en låda mer anpassad till bilen.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
21 april 2011
skulle inte ha lådan så långt ifrån

brukar ha lådan 3-4" från ryggstödet med en kant runt hela lådan som sen skruvas fast i ryggstödet eller lådan sen pressar man bara lådan frammåt mot ryggstödet
detta brukar göra underverk
men som sagt en färdig baslåda låder sällan bra i sedan bilar om ens någon gång

en kombicupe eller en kombi brukar en färdig låda fungera bättter på

Kör fort så hinner inget hända...

87 Inlägg
21 april 2011
Trådstartare
Tokken skrev:
Det där kommer bli en konstig typ av bandpasslåda troligen.. skulle bygga en låda mer anpassad till bilen.

Jo att det skulle bli bättre med en egenbyggd låda har jag ju också räknat ut. Men kommer en konstruktion jag målat upp att funka bättre än om jag kör utan, med lådan stående i bagagen?
Är inte överseriös med att de ska låta super bra men vill mest få bort allt skrammel som blir när ljudet studsar runt i bagagen innan de hittar in i kupén.

Eller ska man sälja lådan och köpa ny bas och lite mdf och bygga nytt?

Sök