2632
Sök

Turbon slut? 200sx s13

1 163 Inlägg
24 april 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

jag har en nissan 200sx s13 och har kännt att turbon ej verka ladda riktigt som den ska.
Sedan igår körde jag till elmia och höll c.a 150kmh och när jag släppte lite på gasen såg jag bakom mig det började komma riktigt mycket rök (rökmoln) i lite vitt/blå aktigt, och sedan avtog det å gick som vanligt..

Många sa att antagligen turbon är på gång å det var min första tanke iomed den ej drar riktigt som den ska?

lite info om bilen: helt orginal alltså ingen oljekylare, intercoolern bortagen = ingen kylning så lite tanke att turbon nog pensioneras i förtid?

Iallafall så nu ska jag ge mig på motorn , skaffa fmic, oljekylare, aluminium kylare..

Sedan tänkte jag skaffa ny turbo nu då. och tänkte steget värre än t25 så en t28, och undrar om det passar direkt på min 200:a med allt?

Sedan har jag fmic samt oljekylare på G, men undrar vart man kan få tag i en alukylare till en vettig peng samt en t28?

Mvh håkan

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Mr Turbo
509 Inlägg
24 april 2011
#2
Hoaken skrev:
Hejsan!

jag har en nissan 200sx s13 och har kännt att turbon ej verka ladda riktigt som den ska.
Sedan igår körde jag till elmia och höll c.a 150kmh och när jag släppte lite på gasen såg jag bakom mig det började komma riktigt mycket rök (rökmoln) i lite vitt/blå aktigt, och sedan avtog det å gick som vanligt..

Många sa att antagligen turbon är på gång å det var min första tanke iomed den ej drar riktigt som den ska?

lite info om bilen: helt orginal alltså ingen oljekylare, intercoolern bortagen = ingen kylning så lite tanke att turbon nog pensioneras i förtid?

Iallafall så nu ska jag ge mig på motorn , skaffa fmic, oljekylare, aluminium kylare..

Sedan tänkte jag skaffa ny turbo nu då. och tänkte steget värre än t25 så en t28, och undrar om det passar direkt på min 200:a med allt?

Sedan har jag fmic samt oljekylare på G, men undrar vart man kan få tag i en alukylare till en vettig peng samt en t28?

Mvh håkan

E tyvär inte så duktig än men jag har t28, var när jag köpte den, kolla min bilder, kan ta fler om du vill. Elr komma hit och titta:)

Turbo..Mr Turbo

1 163 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#3
turbiz skrev:
Hoaken skrev:
Hejsan!

jag har en nissan 200sx s13 och har kännt att turbon ej verka ladda riktigt som den ska.
Sedan igår körde jag till elmia och höll c.a 150kmh och när jag släppte lite på gasen såg jag bakom mig det började komma riktigt mycket rök (rökmoln) i lite vitt/blå aktigt, och sedan avtog det å gick som vanligt..

Många sa att antagligen turbon är på gång å det var min första tanke iomed den ej drar riktigt som den ska?

lite info om bilen: helt orginal alltså ingen oljekylare, intercoolern bortagen = ingen kylning så lite tanke att turbon nog pensioneras i förtid?

Iallafall så nu ska jag ge mig på motorn , skaffa fmic, oljekylare, aluminium kylare..

Sedan tänkte jag skaffa ny turbo nu då. och tänkte steget värre än t25 så en t28, och undrar om det passar direkt på min 200:a med allt?

Sedan har jag fmic samt oljekylare på G, men undrar vart man kan få tag i en alukylare till en vettig peng samt en t28?

Mvh håkan

E tyvär inte så duktig än men jag har t28, var när jag köpte den, kolla min bilder, kan ta fler om du vill. Elr komma hit och titta:)

ahh okej okej , jaa de ska ju passa smile få försöka hitta nån till nåt bra pris bara:)

mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Live my life Sideways
312 Inlägg
25 april 2011
#4
Alla med T3 / T4 Fläns på turbon passa nissans...
HAde nog kört på T25 i början med tanke på att din motor är original än så länge.. kan uppgradera sen när du har  nya kolvar O stakar som håller för hästkrafterna.. big_smile

H3llBoy. Live your life sideways...
Facebook Grupp: https://www.facebook.com/groups/194900634046501/

STREETRACER
892 Inlägg
25 april 2011
#5
T28 funkar fint om du ska rulla med "steg 3" dvs 270-280hk
Kolvar o stakar håller till 300hk ungefär..
tror dock att dina vevlager kommer ge sig tidigare än kolvarna om du ska fortsätta köra utan oljekylare =/


Min gamla S13 rök precis på det sättet som du beskrev.. och den turbon va det bara o kasta i soporna..

Bmc Crew

1 163 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#6
ahhh tackar för svar:) , nja asså tänkte göra en grundtrimmning som : Frontmonterad intercooler, oljekylkit, alukylare... bra början för att motorn ska kyla ju..

Sedan tänkte jag såfall bara ha en t28 till en början så den kanske gå något bättre smile , men jag menar så många hästar ger ju ej en t28 så borde väll inte vara några problem ? yikes

Men som sagt väldigt ny inom motor så kanske har helt fel nu! proffsen hjälp!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Live my life Sideways
312 Inlägg
25 april 2011
#7
Hoaken skrev:
ahhh tackar för svar:) , nja asså tänkte göra en grundtrimmning som : Frontmonterad intercooler, oljekylkit, alukylare... bra början för att motorn ska kyla ju..

Sedan tänkte jag såfall bara ha en t28 till en början så den kanske gå något bättre smile , men jag menar så många hästar ger ju ej en t28 så borde väll inte vara några problem ? yikes

Men som sagt väldigt ny inom motor så kanske har helt fel nu! proffsen hjälp!

Ja det funkar med men om man vill vara lite rädd om motorn tills man bygger en ny så ska man inte ladda överdrivet mycket en t25 som sitter original på nissan funkar faktiskt bra.. Jag har ändrat om min wastergate så när jag körde med den innan laddade jag 1,8bar och då hade jag kanska bra med HK big_smile

Men ställt ner den nu pga mina ventillyftare knackar som fan så vill vara lite rädd om motorn innan jag bygger en ny..

Som sagt nissans lager är känsliga så ta de lungt innan du bygger en ny motor så du sliper byta vevaxel och saker när den väl rasar.. Så tråkigt att hålla på med sånt..

Men skaffa en t28 och ladda 1,0bar så ska det funka fin fint

H3llBoy. Live your life sideways...
Facebook Grupp: https://www.facebook.com/groups/194900634046501/

1 163 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#8
H3llBoy skrev:
Hoaken skrev:
ahhh tackar för svar:) , nja asså tänkte göra en grundtrimmning som : Frontmonterad intercooler, oljekylkit, alukylare... bra början för att motorn ska kyla ju..

Sedan tänkte jag såfall bara ha en t28 till en början så den kanske gå något bättre smile , men jag menar så många hästar ger ju ej en t28 så borde väll inte vara några problem ? yikes

Men som sagt väldigt ny inom motor så kanske har helt fel nu! proffsen hjälp!

Ja det funkar med men om man vill vara lite rädd om motorn tills man bygger en ny så ska man inte ladda överdrivet mycket en t25 som sitter original på nissan funkar faktiskt bra.. Jag har ändrat om min wastergate så när jag körde med den innan laddade jag 1,8bar och då hade jag kanska bra med HK big_smile

Men ställt ner den nu pga mina ventillyftare knackar som fan så vill vara lite rädd om motorn innan jag bygger en ny..

Som sagt nissans lager är känsliga så ta de lungt innan du bygger en ny motor så du sliper byta vevaxel och saker när den väl rasar.. Så tråkigt att hålla på med sånt..

Men skaffa en t28 och ladda 1,0bar så ska det funka fin fint

ahh fan, hehe joo massa som kan gå åt helvete men tänkte typ som du säger t28 å ladda max 1 bar om ens det, kommer säkert bli stor skillnad hur jag än gör för tycker min tryckmätare jobbar max till 0.6 i ladd men mesta jag brukar se är 0.5 så laddar riktigt kasst ?:S

dock vet jag inte riktigt hur man ställer in ladd osv, men du kanske kan hjälpleda mig med det om man får tag i en t28 snurra?smile

förresten du vet ingen som har någon turbo liggandes å sälja va?

mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

7 120 Inlägg
25 april 2011
#9
Rätt mycket faktafel du fått här. T3/T4 fläns är det INTE på originalturbo och grenrör, det är t25 fläns. Alltså passar t25 och t28!

För att montera en t28 måste du vrida på kompressorhuset och lagerdelen, lite krångligt om det är en gammal turbo men inga större problem om man brukar lagom mängd våld. tongue
Sen måste du ha en adapter till inloppet och helst nya slangar och packningar!
Måste även fixa en adapter för wastegaten, finns inget uttag på kompressorhuset på t28an som på t25an.

Här är det du behöver, förutom packningarna. Det finns på Nissan och en begagnad turbo finns på nogs.se/forum eller sxoc.com/forum :p
http://www.airtune.se/product_info.php? … apter.html
http://www.airtune.se/product_info.php? … -2-5-.html
http://www.airtune.se/product_info.php? … x-S13.html

Wastegateklockan till t28an har ett grundtryck på typ 0.5bar så det är ingen fara att köra så om du inte trimmat något! Men ska du höja laddet måste du skaffa ett anpassat chip, ny bränslepump osv.

Den här listan är rätt bra att utgå ifrån och alla "stegen" är väl beprövade. Men lägg till koppling, bromsar, oljekylare osv..

Steg1: ~220hp
Free flow air filter
Free flow exhaust
Boost controller to achieve 15psi boost pressure
Uprated fuel pump
Super unleaded fuel (>97 RON)

Steg2: ~270hp
Free flow air filter
Free flow exhaust
Boost controller to achieve 15psi(1bar) boost pressure
Uprated intercooler
T28 turbo from an S14 200SX
Super unleaded fuel (>97 RON)
Uprated fuel pump

Steg3: ~290bhp
Free flow air filter
Free flow exhaust
Boost controller to achieve 17psi boost pressure
Uprated intercooler
T28 hybrid turbo / Gt28r / Gt28rs / T28
Uprated fuel pump
444cc injectors from a GTiR (SR20DET engine) or Skyline (RB26DETT engine)
Z32 AFM
Super unleaded fuel (>97 RON)


Original kolvar och stakar håller för mer än 300hk, känner folk som kör med 380hk på originalmotor! Gäller bara att se till att allt är i fräscht skick, lagren går inte sönder av sig själv wink

1 163 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#10
Aerodynamik skrev:
Rätt mycket faktafel du fått här. T3/T4 fläns är det INTE på originalturbo och grenrör, det är t25 fläns. Alltså passar t25 och t28!

För att montera en t28 måste du vrida på kompressorhuset och lagerdelen, lite krångligt om det är en gammal turbo men inga större problem om man brukar lagom mängd våld. tongue
Sen måste du ha en adapter till inloppet och helst nya slangar och packningar!
Måste även fixa en adapter för wastegaten, finns inget uttag på kompressorhuset på t28an som på t25an.

Här är det du behöver, förutom packningarna. Det finns på Nissan och en begagnad turbo finns på nogs.se/forum eller sxoc.com/forum :p
http://www.airtune.se/product_info.php? … apter.html
http://www.airtune.se/product_info.php? … -2-5-.html
http://www.airtune.se/product_info.php? … x-S13.html

Wastegateklockan till t28an har ett grundtryck på typ 0.5bar så det är ingen fara att köra så om du inte trimmat något! Men ska du höja laddet måste du skaffa ett anpassat chip, ny bränslepump osv.

Den här listan är rätt bra att utgå ifrån och alla "stegen" är väl beprövade. Men lägg till koppling, bromsar, oljekylare osv..

Steg1: ~220hp
Free flow air filter
Free flow exhaust
Boost controller to achieve 15psi boost pressure
Uprated fuel pump
Super unleaded fuel (>97 RON)

Steg2: ~270hp
Free flow air filter
Free flow exhaust
Boost controller to achieve 15psi(1bar) boost pressure
Uprated intercooler
T28 turbo from an S14 200SX
Super unleaded fuel (>97 RON)
Uprated fuel pump

Steg3: ~290bhp
Free flow air filter
Free flow exhaust
Boost controller to achieve 17psi boost pressure
Uprated intercooler
T28 hybrid turbo / Gt28r / Gt28rs / T28
Uprated fuel pump
444cc injectors from a GTiR (SR20DET engine) or Skyline (RB26DETT engine)
Z32 AFM
Super unleaded fuel (>97 RON)


Original kolvar och stakar håller för mer än 300hk, känner folk som kör med 380hk på originalmotor! Gäller bara att se till att allt är i fräscht skick, lagren går inte sönder av sig själv wink

tackar för svar aero! , men vad tycker du jag ska göra , satsa på en t25 eller t28 turbo? fast vore kul å få den lite lite piggare med en t28 turbo kanske?smile
Lät bara lite mer komplicerat än man trodde det skulle vara yikes

Mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

7 120 Inlägg
25 april 2011
#11
Hoaken skrev:
tackar för svar aero! , men vad tycker du jag ska göra , satsa på en t25 eller t28 turbo? fast vore kul å få den lite lite piggare med en t28 turbo kanske?smile
Lät bara lite mer komplicerat än man trodde det skulle vara yikes

Mvh

Nemas problemas tongue Det är lite jobb att få T28an att passa faktiskt, tror faktiskt du skulle bli nöjd med en T25 med typ 1bar ladd, kolla steg 1. smile Blir mycket billigare iaf!

1 163 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#12
Aerodynamik skrev:
Hoaken skrev:
tackar för svar aero! , men vad tycker du jag ska göra , satsa på en t25 eller t28 turbo? fast vore kul å få den lite lite piggare med en t28 turbo kanske?smile
Lät bara lite mer komplicerat än man trodde det skulle vara yikes

Mvh

Nemas problemas tongue Det är lite jobb att få T28an att passa faktiskt, tror faktiskt du skulle bli nöjd med en T25 med typ 1bar ladd, kolla steg 1. smile Blir mycket billigare iaf!

ahh mjoo asså enda är när man märkte turbon va på g så känns d roligare å ha tag i en lite vassare turbo när man endå är igång!smile detta blev lite jobbigt tänkande nu!

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

1 163 Inlägg
25 april 2011
Trådstartare
#13
vad tror ni typ om denna tex. http://www.blocket.se/ostergotland/Niss … 20&w=3 , skulle den kunna passa , skruva på koppla in å köra ?

mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

Live my life Sideways
312 Inlägg
25 april 2011
#14
Hoaken skrev:
vad tror ni typ om denna tex. http://www.blocket.se/ostergotland/Niss … 20&w=3 , skulle den kunna passa , skruva på koppla in å köra ?

mvh

Den ska passa  bra den... Jag har en lite mindre på min bil så den ska passa fint big_smile

H3llBoy. Live your life sideways...
Facebook Grupp: https://www.facebook.com/groups/194900634046501/

7 120 Inlägg
26 april 2011
#15
Hoaken skrev:
vad tror ni typ om denna tex. http://www.blocket.se/ostergotland/Niss … 20&w=3 , skulle den kunna passa , skruva på koppla in å köra ?

mvh

Nej! Det där är en kines-kopia, lägg hellre samma pengar på en bättre begagnad äkta Garrett turbo!
Känner en som rasade sin nya kines turbo efter 80mil.. roll

1 163 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#16
Aerodynamik skrev:
Hoaken skrev:
vad tror ni typ om denna tex. http://www.blocket.se/ostergotland/Niss … 20&w=3 , skulle den kunna passa , skruva på koppla in å köra ?

mvh

Nej! Det där är en kines-kopia, lägg hellre samma pengar på en bättre begagnad äkta Garrett turbo!
Känner en som rasade sin nya kines turbo efter 80mil.. roll

ojj såg fan ej det va kina kopia! men nu ser ja de ska ju stå garret !
joo helt klart ska ja ha tag i en äkta..

Men vet ej riktigt vilken man ska välja t25 /t28 osv osv... vill ej byta bränslepump å spridare osv än behålla liksom orginal, men funkar det då med större turbo eller kommer det gå typ fett eller liknande ?

Mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

7 120 Inlägg
26 april 2011
#17
Grundtrycket på en T28 är lite lägre än T25 så det går kommer gå bra om du bara vill köra original smile

1 163 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#18
Aerodynamik skrev:
Grundtrycket på en T28 är lite lägre än T25 så det går kommer gå bra om du bara vill köra original smile

ahh okej okej men vad kommer detta då resultera i? att t25:an kanske är bästa valet för mig om ja ej ska röra motorn? dock är det bra å ha större turbo om man vill börja trimma senare ju smile , men om du jämför t25:an med d laddet å t28:an med 0.5 kommer det inprincip gå lika bra / bättre/ sämre? mvh

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!

7 120 Inlägg
26 april 2011
#19
Hoaken skrev:
Aerodynamik skrev:
Grundtrycket på en T28 är lite lägre än T25 så det går kommer gå bra om du bara vill köra original smile

ahh okej okej men vad kommer detta då resultera i? att t25:an kanske är bästa valet för mig om ja ej ska röra motorn? dock är det bra å ha större turbo om man vill börja trimma senare ju smile , men om du jämför t25:an med d laddet å t28:an med 0.5 kommer det inprincip gå lika bra / bättre/ sämre? mvh

Alltså med en T25 kan du få ut ca 230-240hk med runt en bar ladd och lite andra mods och det skjuter på bättre än man tror smile Som sagt, det är ändå lite arbete och pengar för att få en T28 att passa.

Du kommer inte märka någon skillnad med en T28 på 0.5 eller en T25 på 0.6/0.7

1 163 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#20
Aerodynamik skrev:
Hoaken skrev:
Aerodynamik skrev:
Grundtrycket på en T28 är lite lägre än T25 så det går kommer gå bra om du bara vill köra original smile

ahh okej okej men vad kommer detta då resultera i? att t25:an kanske är bästa valet för mig om ja ej ska röra motorn? dock är det bra å ha större turbo om man vill börja trimma senare ju smile , men om du jämför t25:an med d laddet å t28:an med 0.5 kommer det inprincip gå lika bra / bättre/ sämre? mvh

Alltså med en T25 kan du få ut ca 230-240hk med runt en bar ladd och lite andra mods och det skjuter på bättre än man tror smile Som sagt, det är ändå lite arbete och pengar för att få en T28 att passa.

Du kommer inte märka någon skillnad med en T28 på 0.5 eller en T25 på 0.6/0.7

tack aero! mycket bra svar smile

Made by myself, always going to thank my Dad, Brother, Mother and all my Friends for all Support to my projects!


Sök