wallingstam skrev:
Tjenare!
Ska förklara kort vad som hände:
Jag åkte inne i västerås och kom fram till ett rödlyse. Blev stående där säkert 2 minuter (överdrivet lång tid mot vad det borde vara vid en helt tom korsning) Sen när det började slå om mot grönt så kommer det en bil snabbt bakifrån och för att inte vara helt i vägen så drar jag iväg ganska hårt på ettan.
När jag lägger i 2an och släpper gasen så ser jag 2 poliser springer ut i vägen och vevar in mig.
Jag hade alltså släppt gasen redan innan jag såg dom. Men dom sköt precis när det gick som snabbast (typsikt min tur......) Detta har jag vittne på då en kompis satt bredvid.
Jag trodde helt seriöst att det var 50-sträcka desutom.
Den uppmätta hastigheten blev 75 km/h......
Detta skedde ikväll runt 22-tiden. Var inte en bil framför mig, inge cyklister ute eller gående efter vägen. Så på det viset så var det ju inte oansvarigt att dra iväg snabbt på ettan. Var mer bara att jag inte reagerade på hur snabbt den gick på 1ans växel och att det var 30 och inte 50-väg som jag trodde.
Jag ska ringa till transportstyrelsen i slutet av veckan och höra vad domen blir, tänkte trycka hårt på att jag blev lite "rädd" av bilen som kom ifatt bakom och inte ville stoppa upp den bilen eller alt. bli påkörd.
Sen så är jag även i behov av körkortet inom arbetet, så ska fixa så chefen skriver ut ett papper på det så kanske man kan få lite förmildrande också.
Vad tror du/ni händer?