3662
Sök

Kört 75 på 30 sträcka vad händer nu

474 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
Tjenare!
Ska förklara kort vad som hände:
Jag åkte inne i västerås och kom fram till ett rödlyse. Blev stående där säkert 2 minuter (överdrivet lång tid mot vad det borde vara vid en helt tom korsning) Sen när det började slå om mot grönt så kommer det en bil snabbt bakifrån och för att inte vara helt i vägen så drar jag iväg ganska hårt på ettan.

När jag lägger i 2an och släpper gasen så ser jag 2 poliser springer ut i vägen och vevar in mig.
Jag hade alltså släppt gasen redan innan jag såg dom. Men dom sköt precis när det gick som snabbast (typsikt min tur......) Detta har jag vittne på då en kompis satt bredvid.

Jag trodde helt seriöst att det var 50-sträcka desutom.
Den uppmätta hastigheten blev 75 km/h......
Detta skedde ikväll runt 22-tiden. Var inte en bil framför mig, inge cyklister ute eller gående efter vägen. Så på det viset så var det ju inte oansvarigt att dra iväg snabbt på ettan. Var mer bara att jag inte reagerade på hur snabbt den gick på 1ans växel och att det var 30 och inte 50-väg som jag trodde.

Jag ska ringa till transportstyrelsen i slutet av veckan och höra vad domen blir, tänkte trycka hårt på att jag blev lite "rädd" av bilen som kom ifatt bakom och inte ville stoppa upp den bilen eller alt. bli påkörd.

Sen så är jag även i behov av körkortet inom arbetet, så ska fixa så chefen skriver ut ett papper på det så kanske man kan få lite förmildrande också.

Vad tror du/ni händer?
Senast redigerat av wallingstam (26 april 2011)

Kommentera & Rösta ! ©

723 Inlägg
26 april 2011
Haha oj oj, ja körkortet lär du ju inte få behålla hur mycket papper din chef än skriver ut.

Du körde alltså 45km/h för snabbt vilket är väldigt grovt. Lär ju bli saftiga böter också..

Kolla gärna in mitt projekt: V70 T5 98

723 Inlägg
26 april 2011
Felplacerad skrev:
wallingstam skrev:
Tjenare!
Ska förklara kort vad som hände:
Jag åkte inne i västerås och kom fram till ett rödlyse. Blev stående där säkert 2 minuter (överdrivet lång tid mot vad det borde vara vid en helt tom korsning) Sen när det började slå om mot grönt så kommer det en bil snabbt bakifrån och för att inte vara helt i vägen så drar jag iväg ganska hårt på ettan.

När jag lägger i 2an och släpper gasen så ser jag 2 poliser springer ut i vägen och vevar in mig.
Jag hade alltså släppt gasen redan innan jag såg dom. Men dom sköt precis när det gick som snabbast (typsikt min tur......) Detta har jag vittne på då en kompis satt bredvid.

Jag trodde helt seriöst att det var 50-sträcka desutom.
Den uppmätta hastigheten blev 75 km/h......
Detta skedde ikväll runt 22-tiden. Var inte en bil framför mig, inge cyklister ute eller gående efter vägen. Så på det viset så var det ju inte oansvarigt att dra iväg snabbt på ettan. Var mer bara att jag inte reagerade på hur snabbt den gick på 1ans växel och att det var 30 och inte 50-väg som jag trodde.

Jag ska ringa till transportstyrelsen i slutet av veckan och höra vad domen blir, tänkte trycka hårt på att jag blev lite "rädd" av bilen som kom ifatt bakom och inte ville stoppa upp den bilen eller alt. bli påkörd.

Sen så är jag även i behov av körkortet inom arbetet, så ska fixa så chefen skriver ut ett papper på det så kanske man kan få lite förmildrande också.

Vad tror du/ni händer?

Hur länge har du haft körkort?
Några förseelser sedan innan?

Det mildaste skulle jag tippa på är 3 månader och 4000:- detta då om du är felfri sedan innan och har en jävla tur smile 30 sträckorna är ju alltid värst.

Jag fick 4000:- i böter när jag körde 28+ på 50km/h väg. Så du kan nog räkna med mer.

Men då vart ju inte ditt körkort i farozonen eftersom du vart under 30km/h gränsen.

723 Inlägg
26 april 2011
wallingstam skrev:
Har 2 mindre fortkörningar sedan innan.
Haft körkortet i snart 4 år, då räknar jag in mitt A1 kort.

Jag körde ju för fort max 200 meter eftersom att dom lasrade på 120m håll, och rödljuset max är 300 meter bort. Om ens så långt....

Hoppas man klarar sig med max 3 månader, bötessumman är väl mindre viktig så länge dom inte ska ha en mille!

Spelar nog inte så stor roll.

Om man har prövotid utan att räkna med A1, alltså din riktiga prövotid om du nu har det, så blir man av med körkortet och måste ta om det.

Om man haft körkortet 2 år och kör 30km/h över gränsen så brukar man få tillbaka det efter 3 månader men du har kört 45km/h över gränsen spelar ingen roll hur länge eller hur många meter du körde det är det som gäller ändå så var inte förvånad om du får 6 månader...

4 005 Inlägg
26 april 2011
Då du körde över 41 km/h på sträcka under 50km/h så åker det till åklagare och klassas som vårdslös körning vilket innebär dagsböter. Alltså betydligt mer än 4000 kr.

Sen så är det väl bara bra att de tar ditt körkort, om du inte kan se skillnad på 75km/h eller 30 km/h.
Du lär ju inte ha gasat försiktigt om du gasade 0-75km/h på 120 meter.

Sluta mygla och stå för din handling.

4 Inlägg
26 april 2011
Inte för att man kan lite så mycket på wikipedia precis.
Men indraget körkort några månader och dagsböter verkar inte omöjligt tyvärr hmm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fortk%C3%B6rning

OUTLAW1
26 april 2011
inns inget försvar som håller "att du blev skrämd av bilen bakom""klockslaget--efter22 och ingen ute"
sådana saker tycker åklagren pekar på hur omogen du är att framföra motorfordon..ta ditt straff pojk!!

Du kommer bli av med kortet utan tvekan o sedan x antal dagsböter som baseras på 1% av din deklarerade inkomst så hoppas du deklarerar lågt:-)

Själv har man blåst 3 körkort o gett staten rejält med bötespengar genom åren..

TYPEXEMPEL:
KÖRDE I 180KM/H PÅ 70 STRÄCK:-)
kortet av i 12månader samt 17500:- i böter
Körde 103km/h på 70 sträcka..
Kortet borta i 5 månader och 12000:- i böter

Ja räkna på det så kommer du inse att ditt brott är av grov karraktär och jag TROR du kommer få indragning på kortet inst 6 månader ...böter i massor..(runt 20 000 om du inte är en soffliggare)

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 april 2011
Glimbrink skrev:
wallingstam skrev:

Jag körde ju för fort max 200 meter eftersom att dom lasrade på 120m håll, och rödljuset max är 300 meter bort. Om ens så långt....

Hoppas man klarar sig med max 3 månader, bötessumman är väl mindre viktig så länge dom inte ska ha en mille!

Om man har prövotid utan att räkna med A1, alltså din riktiga prövotid om du nu har det, så blir man av med körkortet och måste ta om det.

Om man haft körkortet 2 år och kör 30km/h över gränsen så brukar man få tillbaka det efter 3 månader men du har kört 45km/h över gränsen spelar ingen roll hur länge eller hur många meter du körde det är det som gäller ändå så var inte förvånad om du får 6 månader...

Du får prövotid ifrån det första körkortet du tagit, i detta fall A1-körkort. Trådskaparen har haft körkort i 4 år vilket betyder att prövotiden har gått ut för 2 år sedan. Det finns ingen falsk eller riktig prövotid, de enda körkorten i nuläget man inte får prövotid på är traktorkort och mopedkörkort (AM).
Senast redigerat av Slash (26 april 2011)

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

723 Inlägg
26 april 2011
Slash skrev:
Glimbrink skrev:
wallingstam skrev:

Du får prövotid ifrån det första körkortet du tagit, i detta fall A1-körkort. Trådskaparen har haft körkort i 4 år vilket betyder att prövotiden har gått ut för 2 år sedan. Det finns ingen falsk eller riktig prövotid, de enda körkorten i nuläget man inte får prövotid på är traktorkort och mopedkörkort (AM).

Okej fel av mig, i vilket fall så kommer han bli av med körkortet en bra tid fördelen är väll att han slipper ta om det ? Rätta mig om jag har fel.

Saabifierad
2 031 Inlägg
26 april 2011
Glimbrink skrev:
Slash skrev:
Glimbrink skrev:

Okej fel av mig, i vilket fall så kommer han bli av med körkortet en bra tid fördelen är väll att han slipper ta om det ? Rätta mig om jag har fel.

Det stämmer bra.

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
26 april 2011
Men alltså, du säger flera ggr att du inte visste att det var 30 där?! Är det som ett försvar att det borde vara mer ok att köra för fort då? Är det mer ok att mörda/våldta om man inte vet om att det är förbjudet? Knappast, snarare tvärtom.
Kommer låta som en moraltant nu, men det är din förbannade skyldighet att veta hur fort du får köra där du kör, annars får du låta bli att köra där...

/Mattias

OUTLAW1
26 april 2011
nu HAR DU DIN CHANS...SE TILL ATT DENNA TRÅDEN RADERS FORT SOM FAN.
HÄVDA SEDAN ATT POLISEN MÅSTE SKRIVIT FEL REGNUMMER OCH ATT DU HAR VARIT HEMMA...

hoppas du inte sa till tanten som ringde att du visste om denna händellsen....utan bara sa va!!nej vaddå!!jag vet inget!!måste tagit fel nummer...

och inte erkännde......för då är du .....****t förklarad:-)

Om polisen gör en tabbe...så blåneka allt vad du kan......för du har ju inte gjort det än ju...

Forummoderator
18 092 Inlägg
26 april 2011
Oavsett vad som händer (Jo, kortet lär du vara utan ett tag) så kan det faktiskt vara en ide att låta chefen meddela att du behöver kortet i arbetet. Vet folk som fått 6 mån men kortat till 3-4 mån tack vare det. Inte kul men du har ju kortet igen när det börjar bli kallt ute...

När du blir utan kort: Ha inte bilen hemma! Det är så lätt att "Ja, vaffan det regnar, ska ju bara handla" osv...

Mvh
Alexander
Senast redigerat av Dieselsmurfen (26 april 2011)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

474 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
Tråden kan raderas.....!

Kommentera & Rösta ! ©

8 883 Inlägg
26 april 2011
wallingstam skrev:
Tråden kan raderas.....!

Absolut inte, vi raderar inga trådar bara för att trådskaparen vill det.
Är det inga regelbrott i tråden så ligger den kvar.
Och att förstöra trådar genom att radera rubriker och inlägg kan leda till varning, kan du inte stå för det du postar så skriv då inget!

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
28 april 2011
Hamilton skrev:
wallingstam skrev:
Tråden kan raderas.....!

Absolut inte, vi raderar inga trådar bara för att trådskaparen vill det.
Är det inga regelbrott i tråden så ligger den kvar.
Och att förstöra trådar genom att radera rubriker och inlägg kan leda till varning, kan du inte stå för det du postar så skriv då inget!

Mvh
Hamilton

får man vara nyfiken och fråga vart i reglerna du finner stöd för detta? läste precis igenom reglerna och kunde inte finna någon regel som säger att man inte får "ångra" ett inlägg genom att radera det. smile

MVH

Certifierad besserwisser
308 Inlägg
28 april 2011
Du kör en BMW M3, drar hårt iväg i första växeln och lägger i tvåan och är oförstående över att du färdas i en hög hastighet?

Att färdas i 75 på 30-väg sent på kvällen är grovt oansvarigt. Jag är normalt sett ingen moralkärring, men vill du köra fort så är 30-vägar och 50-vägar uteslutet, det är sunt förnuft.

Hur kan en bakomvarande bil stressa dig så mycket att du är tvungen att snabbt accelerera upp till 75 km/h i ettan på en väg som du tror det är 50-gräns på? Det hela låter konstigt. Jag tror snarare att det kom en bil bakom, du ville leka eller tävla med honom, accelererar fort och polisen ser dig. Trist, men det är risken man tar. Varje gång jag kör som en idiot så vet jag att risken finns att kortet ryker, då får jag acceptera om det händer också.

Att hävda att du inte visste att det var 30 är inte heller något som kommer att hjälpa ditt case. Det visar bara på dålig uppmärksamhet och det är ditt ansvar att veta vad hastigheten är på vägen du färdas på. Alltid.
Senast redigerat av Sheba (28 april 2011)

Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.

1 863 Inlägg
28 april 2011
Varför ska alla skriva in här och beklaga sig för att dom förlorat körkortet? Väx upp och acceptera att du har gjort fel!
Och sen det här med att man ska be chefen om intyg att man behöver körkortet, om man nu behöver det så mycket tänk på det INNAN du gör nåt dumt i trafiken.
Vore du min anställda skulle jag aldrig skriva nåt sånt, vill inte ha nån bakom ratten som bevisligen inte är mogen att framföra fordon.
Du skrev att du blev stressad av en bil bakom, vad gör det om du blir omkörd eller den bakom får bromsa in?

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

474 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
666_beast: vore kul att se hur du reagerade om du satt i min sits.....!

Kommentera & Rösta ! ©

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
29 april 2011
wallingstam skrev:
666_beast: vore kul att se hur du reagerade om du satt i min sits.....!

Han verkar ha förnuft för att inte hamna i samma sits.

Sök