2892
Sök

Bra tips på 400hk+ Motorspec till Volvo 855R

Volvo galen R freak ;D
334 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#1
Hej alla ni som trimmar, som ni kanske vet så finns det olika trimspecar folk kör med men är ute efter äkta hk runt 400-450hk.

Det finns ju 3 Versioner av M56H vxl men fundera på att ta M56H från Volvo  S40T4 längre utväxling??

Men vill ha tips på vilken turbo jag ska köra med KKK24? samma gäller grenrör Japangrenrör??...Bränslesystemet...Har ju hört att man ska köra med V70 -02 topp ( fasta tryckare ) Vilka H-profilsstakar ska jag ha?? När det gäller kolvar har ju hört att S60R kolvar är bra och klara över 400hk+ vill helst slippa köpa smidda kolvar blir så dyrt men det får man räkna med men vill komma undan så billigt som det går men är tacksam för tips å råd.


MVH Krille

8 250 Inlägg
26 april 2011
#2
Vad det gäller växellåda beror det lite på vad man är ute efter..? Dessutom lär man ju ha koll på att S40-lådan inte är bolt-on. Ett annat alternativ om maninte har en sån låda redan är en M56H med 4,25 i slutväxel istället.

K24 är bara att glömma, du lär ha nåt större, till exempel en K26/27-hybrid. Vad gäller grenrör beror det på vem man lyssnar på då skullnadena mellan 921 och 688 som är dem vanligaste ligger mer på teoretisk nivå än vad som kanske märks i bromsbänken.

Vad gäller bränslesystemet så lär du ju åtminståne skaffa en bättre bränslepump.

Topp med mekaniska lyftare är ju bra om man tänkt varva mycket, men det är enklare och antagligen bättre att behålla den topp du har nu.

Vilka stakar man köper spelar inte så stor roll egentligen. Handlar mest om vad man vill betala och vilken logga man vill ha på fakturan. Men alla stakar oavsett vart dem komemr ifrån ska ovillkorligen mätas upp innan montering. Fusk med detta kan resultera i tråkiga ras och pengarna man raset kostar överstiger uppmätningen mångfaldigt, men vill man snåla in så chansar man att mn fått bra grejjer.

Problemet är att S60R-kolvarna är 83mm och dina cylinderlopp är 81mm och att borra upp till 83mm är lite riskabelt sett till hållbarheten. Bättre att borra om blocket går att rädda och köra med vanliga överdimensionskolvar.


Volvo galen R freak ;D
334 Inlägg
26 april 2011
Trådstartare
#3
Men org kolvar som jag har, har jag hört att dom ska klara 500hk+ men vill bara ha bättre ös i bilen ska använda bilen vid race osv men oxså stilren ska den hållas men alltid kul med lite extra power under huven men får väl ta ett snack med TM Racing wink

Volvo 4 life
347 Inlägg
26 april 2011
#4
Proppa i  2st walbropumpar  så  vet iaf att du  får soppa. En wb pump klara 255l/h  godför 500hk  så  2st   ca 900hk

8 250 Inlägg
26 april 2011
#5
volvocola skrev:
Proppa i  2st walbropumpar  så  vet iaf att du  får soppa. En wb pump klara 255l/h  godför 500hk  så  2st   ca 900hk

Nackdelen är att man då pumpar runt en massa bränsle i onödan, vilket dels kräver en hel del ombyggnationer av bränslesystemet och dels så blir bränslet bara varmt om det pumpas runt i onödan med effektförlust för följd.


1 587 Inlägg
27 april 2011
#6
vänta nu, lånar tråden lite.. 3 versioner på M56H.. Ja har en nu i min fast de står 4.00 utväxling. Från vilken bil kommer den då :S?
Senast redigerat av Severin (27 april 2011)


8 250 Inlägg
27 april 2011
#7
Severin skrev:
vänta nu, lånar tråden lite.. 3 versioner på M56H.. Ja har en nu i min fast de står 4.00 utväxling. Från vilken bil kommer den då :S?

Det finns 3 olika slutväxlar: 4.00, 4.25 och 4.45. 4 och 4.25 sitter på bilar med femmor och där har volvo blandat lite mellan årsmodellerna och motorerna.

EDIT: finns flera varianter också om man ska börja blanda in att det finns 3 olika ingående axlar, 2 varianter på slavcylinder, 3 varianter på fästen och säkert nåt mer jag glömt.
Senast redigerat av Marlboroman (27 april 2011)


Volvo galen R freak ;D
334 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#8
Snackat med Thomas på TM Racing har fått en bra motorspec nu men man ska köra med M56H från -96 med 4.00 utväxling wink

8 250 Inlägg
27 april 2011
#9
Turbo_Krille87 skrev:
man ska köra med M56H från -96 med 4.00 utväxling

Jo, lådorna förändrades ju då. Synd bara att man bara förstärkte ingående axeln och inte någon av dem svaga delarna, framförallt diffen. Skillnaden i hållbarhet mot en 94 eller 95-låda är inte så stor om ens alls. Skicket på lådan och hur glapp den är betyder mer för hållbarheten.


Volvo galen R freak ;D
334 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#10
Jag litar på Thomas på TM Racing M56H från -96 är att rek dom är med 4.00 utväxling glappar inte som dom äldre lätt gör.

8 250 Inlägg
27 april 2011
#11
Turbo_Krille87 skrev:
Jag litar på Thomas på TM Racing M56H från -96 är att rek dom är med 4.00 utväxling glappar inte som dom äldre lätt gör.

Att bottenstockarna glappar upp har inget med årsmodellen att göra. Det har mer med huruvida lådan har gått långt och eventuellt fått lite stryk att göra. Miltal är viktigare än årsmodellen på låda.


1 587 Inlägg
27 april 2011
#12
Marlboroman skrev:
Severin skrev:
vänta nu, lånar tråden lite.. 3 versioner på M56H.. Ja har en nu i min fast de står 4.00 utväxling. Från vilken bil kommer den då :S?

Det finns 3 olika slutväxlar: 4.00, 4.25 och 4.45. 4 och 4.25 sitter på bilar med femmor och där har volvo blandat lite mellan årsmodellerna och motorerna.

EDIT: finns flera varianter också om man ska börja blanda in att det finns 3 olika ingående axlar, 2 varianter på slavcylinder, 3 varianter på fästen och säkert nåt mer jag glömt.

Jaha.. Okej, men min kom från en S70 glt tror ja stod på internet innan ja åkte till skroten för att köpa den o den hade gått 13.900 mil stod det.. Om det nu stämmer ens.. tack för lånet av tråden smile



Sök