3228
Sök

Saab 900 Talladega - Några problem jag vill ha hjälp med

36 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#1
Tja.


Skulle bara vilja försöka komma fram till lite saker angående min saab.

Det är så att jag har börjat märka av lite fel på bilen och det är följande.


* Bilen skakar i ratt när jag kör samt svänger åt höger. Från början svängde den åt vänster. (?)

* När jag bromsar in så känns det som det vobblar / skakar. Har precis bytt bromsklossar men inte skivor i brist på pengar, det var nödläge.

* Handbromsen har slutat att ta överhuvudtaget. När jag var inne på mekonomen för byte av klossarna så anmärkte dem på detta också och sa något i stil med att vajern är ju fördelad ut till bakdäcken och fördelningen eller " hållaren " för vajern hade fått stryk. Han sa också att den hängde slappt 3/4.


Jag är helt grön på bil då jag precis köpt min första för att kunna ta mig till jobbet. Älskar bilen som fan och vill snart gifta mig med den. Men innan det så måste vi kunna komma överrens.

Så jag ber er om lite förhållande-råd angående våra problem.

Tack på förhand!


EDIT:

Allt jag skrivit är konstateranden som jag vill ha hjälp med. Förlåt för otydligheten, glömde fylla i vissa saker.
Senast redigerat av Eavo (27 april 2011)

1 915 Inlägg
27 april 2011
#2
Förstår inte riktigt vad det är du vill säga med denna tråd..
Finns inga frågor ?
Vill du bara skriva av dig så passar bloggen bättre.
Om du undrar vad som kan vara fel, så gissar jag på följande.
1. Fixa en bättre rubrik och inlägg.
2. Obalans i däck/fälgar.
3. Dåliga bromsskivor.
4. Defekt vajer eller hållare. Kan även vara handsbromsarmen på oken.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 april 2011
#3
Nu har jag jävligt dålig koll på Saab men en av de saker jag vet är att handbromsen på Ng900 är defekt från fabrik, helt jävla hopplös att få riktigt bra. Men som föregående sa, vad är det du undrar över egentligen?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

36 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#4
Sådär! Ber så mycket om ursäkt glömde skriva vissa saker men har nu rättat till det. Det jag vill är alltså att få lite hjälp med vad det kan vara för fel.

Återigen ber jag om ursäkt för misstaget.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
27 april 2011
#5
Jag skulle tro att ett par nya skivor fram skulle vara en bra ide. Handbromsen är inte diekt svårt, alla grejor finns på biltema och det är bara att sätta dit dom som det gamla.  Skivor kan nästan vilken mupp som helst byta för övrigt. smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

36 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#6
Ja men det blir väl inge bra nu när jag redan fixat nya klossar som jag kört in med dem gamla skivorna va?

Elektriker
718 Inlägg
27 april 2011
#7
Hur långt har du kört med dem då?
Nu har jag inte hundra koll, men det som lär hända mest är väl att framförallt klossarna lär väl nötas lite fortare tills den är inkörda med skivorna, om du fattar mitt tänk.
Inte optimalt, men har du brist på pengar så är det nog inte hela världen att du på nya skivor, om du inte kört typ 3000mil på klossarna redan.

Och angående att den svänger åt höger, menar du att den drar åt höger då eller? Du får nog göra en framvagnsinställning.

Som att kasta vatten i sjön.

36 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#8
Ja nej den kan väl ha åkt circus 20 mil med nya klossarna. Han sa på mekonomen att det är ju inte bra att byta klossarna och sen byta skivorna. Vet inte men jag känner mig så jävla påtryckt när jag måste fixa saker jag inte riktigt kan. Riktigt negativ när det kommer till verkstad, då jag inte har samma koll som dem har så tror jag dem enbart försöker lura på en saker.

Iaf... Bilen har gått 13.8xx och
Bilen svänger alltså inte som jag kanske på dåligt sätt framförde det utan den drar, ja.
Har fixat luften i sommardäcken så det är lika också.
Grejen är den att den har skakat och hållt på likadant hela tiden, även med vinter däck.

Att fixa handbromsen hos mekonomen skulle gå på 2000 kr. Tyckte det lät mycket för vad jobbet verkade vara.

Elektriker
718 Inlägg
27 april 2011
#9
På 20mil är ju knappt klossarna du monterat inkörda. Så köp nya skivor du och montera dem.
Det är inge större svårigheter, förutsatt att inte skivrona fastna lika jävligt som på min bil.. Dock så "brukar" de lossna lätt, när du ska byta skivor äre ju ba dompa på dom nå smällar. Men vem vet att sitta uta helvette kanske är nå saab syndrom?tongue
Tänk på dra åt oken ordentligt när du lossat dem bara om du nu gör det själv.

Har inge bra svar på dina andra frågor, men kan ju va så jävligt att skivorna är så dålig att de vibrerar av dem, men då borde de vibrerar uta h-vete när du bromsar?


Att bilen drar åt nå håll har nog å göra med framvagnsinställningen, går på ca 700-1000kr skulle ja tro.


Om du nu byter skivorna, eller bara allmänt så hissa upp bilen å känn på allt att det sitter ordentligt, vicka hjulet (uppåt å neråt, annars svängar du ju) och känn om det glappar. Kan ju va nå hjullager som håller på ge upp. Men de brukar kunna höras om inte annat.

Som att kasta vatten i sjön.

1 915 Inlägg
27 april 2011
#10
Ett tips till dig är att köpa en Haynes repbok för din bil.
I den finns det beskrivningar osv hur du gör för att göra si och så....
Kan vara bra att ha tillhands, om du är osäker på hur du ska göra när du mekar bil.

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

36 Inlägg
27 april 2011
Trådstartare
#11
Du jag har faktiskt originalboken med. "Göra själv-"boken. smile Får ta en titt i den.

36 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#12
Hej tänkte bara fortsätta tråden lite nu när jag kommit lite längre.
Var nämligen och lämnade in bilen imorse hos mekonomen.
Sa vad som var fel med bilen. Mekanikern körde slutsatsen att det var bromsarna som var problemet.
Han höftade på en summa efter att bytt bromsarna på 6000 kr och ca 8000 kr med arbetet.

Är det bara jag som tycker detta är väldigt mycket pengar för att fixa bromsarna eller överhuvudtaget för att reparera en saab 900 talladega?

Det jag tänker på är att jag antingen kör bilen och försöker kränga den i befintligt skick eller fixar detta så jag antingen kan sälja av den för bättre pengar eller ha den kvar.

Jag har lite svårt att avgöra för tillfället.
Bilen köptes för 24 000 kr.
Den har gått knappt 14 k mil.
Vad tror / tycker ni?

Elektriker
718 Inlägg
11 maj 2011
#13
8k för att byta bromsskivor fram?!?! Tar det verkligen 2 timmar att göra? Sen lär ju mekonomen inte ta 1000kr timmen, men vad vet jag.

Om man kollar pris på delarna på mekonomen hemsida (dock i ö-vik, vet inte vart nyköping ligger:P men borde inte skilja mkt) så ska jag se om jag hittar vad han kan tänkas byta. Vet inte exakt modell du har heller men? Års mod å så? Borde inte skilja mycket de heller.

Detta är iaf för en 900turbo 97-98:

Bromsskivor fram: snik=848kr. dyr öres = 1782kr, för paret på båda ska tilläggas.
Belägg fram(som du ju redan hade): 694kr för dyröres, monteringsats dyröres 324kr, vanlig=138
Han kanske pajjar abs givaren a, vem vet liksom?tongue : 828kr
Han tycker kanske att oken måste bytas när han ändå håller på: 1259kr st, så 2518kr paret.
Fixeringskruv för bromsskiva, han lär ju slarva bort båda=) : 32kr st. 64kr tot.

Sen kommer jag inte på så mycket mer om han inte finner att han måste byta slangar å rör m.m. men vi bortser från det så länge.

Med allt detta skulle materialet då gå på (om man använder dyröres sakerna): 6210Kr smile

Men menar du att han bytt bromsarna dina redan å sen sa ett pris eller vadå?

Som du ser så är 6k ett vettigt pris om han byter ALLT+ Abs givaren, men nu snackar vi att det är ju endast skivorna han ska byta, eventuellt beläggen. Så typ 1000kr för material å 1000kr arbetstid tycker då jag låter mycket lämpligare. Nu är jag inte mekaniker, men tar väl inte nå mer än en timme å byta skivor fram för ett proffs?
Senast redigerat av monno (11 maj 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

36 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#14
Årsmodell är -97.

Ja jag har alltså varit inne och bytt belägg över hela bilen redan.
Okej men så hans summa stämmer iaf det var ju bra.
Känns underligt varför oken måste bytas dock? Förstår bromskivor och ev. nya belägg. Dem nya beläggen har ju dock inte gått så långt med gamla skivorna. Så att det också måste bytas känns lite njaa..

Väntar på att dem ska höra av sig efter "testrundan" och se vad dem säger. Är det bromsbyte som gäller funtar jag fan på att göra det själv och då kanske enbart köra nya skivor.

Elektriker
718 Inlägg
11 maj 2011
#15
Nej nej, nu missuppfattar du mig helt:Phaha

Hade en hel del ironi i mitt inlägg:P Varken oken eller abs givare eller ja nån annan skit än skivorna lär ju ska bytas, i alla fall inte till att börja med.

Som jag skrev på slutet, 1000kr material å 1000kr jobbet är kanske ett vettigt pris för att byta skivor.
Och belägg så behöver du inte byta, men det är nog bäst du verkligen säger till om det, ananrs åker dom med av bara farten skulle jag tro!
Senast redigerat av monno (11 maj 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

36 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#16
Fått mitt besked om hur det blir och det var som jag trodde att det är framvagns inställning som gäller samt svarvning av skivorna och också bromsbackar.

det hela gick på 3122 kr så det var fan inte farligt för att bilen ska bli helt bra.

Sen hade jag småfel som t.ex att sprutan i bak inte funka. Dem trodde det var att slangen ev. var klämd eller något. Han sa att det är ofta så och egentligen inget att göra något åt. Det skulle bli en dyr historia för dem att leta upp var problemet ligger och det skulle kosta mig massa onödiga pengar för att bara få igång sprutan.

Det är kanske något man kan titta själv när man har tid. Ingen större grej egentligen.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
11 maj 2011
#17
För 6k så ska fan skivorna vara i guld, jag har en känsla av att 2000inkl allt ska räcka. Att byta skivor fram själv är ju knappast ett problem, rustas domkraft för 99:- & en verktygslåda så klarar ju vilket halvpucko som helst av det på några timmar.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Elektriker
718 Inlägg
11 maj 2011
#18
Är det verkligen värt att svarva skivorna?smile Är dom såpass nya? Och är de billigt att svarva? Eftersom nya skivor kostar typ 900kr. Så förutsatt att dina skivor inte är väldigt nya, och det typ kostar under 500kr att svarva så känns de inte värt det?

Som att kasta vatten i sjön.

Elektriker
718 Inlägg
11 maj 2011
#19
RD_87 skrev:
För 6k så ska fan skivorna vara i guld, jag har en känsla av att 2000inkl allt ska räcka. Att byta skivor fram själv är ju knappast ett problem, rustas domkraft för 99:- & en verktygslåda så klarar ju vilket halvpucko som helst av det på några timmar.

Det jobbiga är ju om dom gör som för mig, sitter fast, uta bara h-vete! Då man inte har lämplig avdragare så blev det slägga, våld, värme och till slut is i navet, men trägen vinner som det heter=)


Ska man svarva dem så äre ju rätt korkat och slå lös dom med slägghammare dock...tongue
Senast redigerat av monno (11 maj 2011)

Som att kasta vatten i sjön.

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
12 maj 2011
#20
monno skrev:
RD_87 skrev:
För 6k så ska fan skivorna vara i guld, jag har en känsla av att 2000inkl allt ska räcka. Att byta skivor fram själv är ju knappast ett problem, rustas domkraft för 99:- & en verktygslåda så klarar ju vilket halvpucko som helst av det på några timmar.

Det jobbiga är ju om dom gör som för mig, sitter fast, uta bara h-vete! Då man inte har lämplig avdragare så blev det slägga, våld, värme och till slut is i navet, men trägen vinner som det heter=)


Ska man svarva dem så äre ju rätt korkat och slå lös dom med slägghammare dock...tongue

Storsläggan, kobenet & vinkelslipen brukar lösa det mesta. Jaså fastnar skivorna på Saab? Det har jag fan aldrig råkat ut för på någon bil, man brukar ju få dom i handen är man lossar oket nästan.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...


Sök