Skickade ett nytt svar till Fredrik;
Hej igen!
Förstår hur du resonerar men min syn är ju att marginalen i budgeten för privatpersoner är just problematiserat utav bensinpriset.
Skulle jag pendla 12 mil fram och tillbaka idag så skulle jag ha en kostnad på ca 3700 kr per månad i endast bensinkostnad med dagens pris och då har jag en bil som drar lite. Jag skulle endast tjäna in 1 timme om dagen vilket såvitt jag förstått inte rättvisar för reseersättning då jag måste tjäna 2 timmar om dagen med bil för att jag ska få göra avdrag eller är det en mindre ersättning jag får?
Lite statistik från preem.se
Bensinpris per liter (1 januari, 2011)
5,51 (grundpris inkl inköp, raffinering och hanteringskostnader)
+2,91 energiskatt (fast skatt)
+2,32 koldioxidskatt (CO2) (fast skatt)
10,74 kr/liter
+2,68 (25% moms)
_______________________________
13,43 kr/liter, vid pumpen (1 januari, 2011).
Summa skatter i ovanstående blir därmed (2,91+2,32+2,68
7,91 kr/ liter.
Den som tjänar mest på bensin och drivmedel är staten som oavsett världsmarknadspriser och dollarkurser alltid tar ut skatt, för närvarande 7,91 kronor på varje liter bensin (1jan, 2011).
Totalt drar staten in ca 70 miljarder kronor i skatter per år på drivmedel som bensin och diesel.
En genomsnittsbilist kör cirka 1500 mil per år. Med en genomsnittsförbrukning på ca 0,8 liter 95-oktanig bensin per mil och ett genomsnitsspris på 13,43 betalar bilisten 16 116 kronor för bensinen varav 9492 är skatt (beräkning utifrån pris 1 jan, 2011). I detta exempel är alltså skatteandelen ca 58 % av det totala bensinpriset på 13,43 (95 oktan).
Nu idag är de ju värre än det var 1a januari och lovorden är ju stora att vi ska få betala 16 kronor litern till sommaren.
Det partiet som väljer att sänka bensinskatten markant vid nästa val kommer att vinna så blir kul att se vilka som kommer att lova/införa det.
Hur kan man ta moms på skatt förresten? Hur rationaliseras det? om ni nu skulle betala moms på endast bensinen om vi följer ovan statistik så skulle vi få ett bensinpris på 12.1 liter istället för 13.43 liter. Detta är vansinne!
Jag säger inte att vi inte ska värna om miljön men det är fel väg att gå att straffbeskatta oss för att det inte finns en bättre teknik. Att köpa sig en bil som drar 0.35l milen och med ett utsläpp på 119g/km kostar mer än vad majoriteten har råd med. Se till att värna om regnskogarna Skövlingen av regnskogen har en direkt påverkan på växthuseffekten. Dels ökar utsläppen av koldioxid i atmosfären på grund av skövlingen av regnskogen, dels tar ju regnskogen upp koldioxid (precis som alla växter – fast extra mycket) och omvandlar den till syre.
Det spelar ju dock, mindre roll vad jag skriver för det gör ingen skillnad.