4306
Sök

Saab 9-5 2,0t, uppgradera spridare. Vilka?

36 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#1
Just nu sitter det gröna spridare i.

Vilka behöver jag? (till ca 270-280kh)

Pedal To The Metal
750 Inlägg
29 april 2011
#2
Tror inte du behöver byta dem för den "låga" effekten. Ta annars ett par från en 9-5 2.3 T. Om det överhuvudtaget är några andra än i din.

Men om du kommer trimma mer efter det så kan du ju göra ett par vassare direkt. Du måste ju dock mappa om bilen när du byter spridare. även till de från 2.3 om de skiljer sig från din.

Klarar du dig inte på typ Avgas, kalluftsintag och chip till 270 -280?

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
29 april 2011
#3
årsmodell?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

36 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#4
Okej! Min tanke är ju Aero turbon TD04HL-15t, 3 tums, Större spridare och sportluftfilter. Efter
att jag har satt in allt mappar jag om den. Har allt utom spridare. Tror själv att spridare skulle öka effekten en del. Eller vad har du för funderingar?

36 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#5
Årsmodell -99

Pedal To The Metal
750 Inlägg
29 april 2011
#6
Lägg pengarna för spridarna på att få insugsluften så kall som möjligt istället. Ifall du nöjer dig med den effekten du skrivit.

Skulle rösta för större sugrör / Tryckrör och ett Riktigt kalluftsintag ist för sportluftfilter.

Typ ett sånt här.. http://www.chrima.se/?page_id=29
Sänker insugs tempen något enormt. Filtret är monterat i en isolerad kolfiber box. Sen går det en slang fram direkt i fronten! KALLT !

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

36 Inlägg
29 april 2011
Trådstartare
#7
Hör dig! Låter riktigt nice. Men för min smak är det lite väl dyrt!

Pedal To The Metal
750 Inlägg
Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
29 april 2011
#9
okej! -99 om du ska byta till några vettiga spridare. så åker du på och byta insug oxå. OM inte de röda "192hk-trimspridarna" orkar med effekten.
Dina spridare är luftomspolade och besvärar det lite, finns 2st olika spridare och välja på.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

36 Inlägg
30 april 2011
Trådstartare
#10
Vilka är dom två du menar?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
30 april 2011
#11
Dem gröna som du har nu eller dem som sitter på 9-5 2,0t 192hk...röda luftomspolade, de röda bör klara 270hk...dem ska ha samma flöde som dem tegelbruna som sitter i tex 9-5 aeron.

dessa kan du ha: http://www.laga.se/delinfo.aspx?delindx=43707841

eller så byter du hela insuget smile
Senast redigerat av kwansa (30 april 2011)

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

36 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#12
Är det bara att byta rakt av? Behöver jag göra något annat än att plocka bort och sätta in?

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
1 maj 2011
#13
Charlie33 skrev:
Är det bara att byta rakt av? Behöver jag göra något annat än att plocka bort och sätta in?

troligtvis behöver du byta program vara, annars lär den gå välldigt fett.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
1 maj 2011
#14
Plus att injector timingen blir fel p.g.a fel injector constant för de större spridarna i mappen.

Måste mappas om!

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

5 710 Inlägg
2 maj 2011
#15
Revotech skrev:
Lägg pengarna för spridarna på att få insugsluften så kall som möjligt istället. Ifall du nöjer dig med den effekten du skrivit.

Skulle rösta för större sugrör / Tryckrör och ett Riktigt kalluftsintag ist för sportluftfilter.

Typ ett sånt här.. http://www.chrima.se/?page_id=29
Sänker insugs tempen något enormt. Filtret är monterat i en isolerad kolfiber box. Sen går det en slang fram direkt i fronten! KALLT !

Så du menar att en låda med filter och en slang för 5K skulle vara mer prisvärt än ett par spridare?
Veckans bull skulle jag säga....

Sååå dåligt är inte 9-5:ans originalprylar och vill man förbättra så är en dieselsnok och en kungskobra vettiga uppgraderingar. Sedan kan man köpa originalfilter eller sport i bilens livslängd för resten av slantarna.

>>Charlie33, inte funderat på etanol?
Om du ändå skall  byta spridare och mappa kan du lika gärna ta i med ett par regält större och mappa för etanol o kanske få lite mer ös i grejjerna?

MVH Jonas
..............

36 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#16
Jooo har faktist gjort det! får ju huvudvärk varje gång man tankar. Jag kommer sätta in en TD04HL-15t snart och efter det mappa om den. Etanol eller bensin. Vill ju få ut ca 260-280 hk.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
2 maj 2011
#17
Charlie33 skrev:
Jooo har faktist gjort det! får ju huvudvärk varje gång man tankar. Jag kommer sätta in en TD04HL-15t snart och efter det mappa om den. Etanol eller bensin. Vill ju få ut ca 260-280 hk.

med etanol lär du behöver ännu större spridare då behöver du oxå byta insug.

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
3 maj 2011
#18
jonTe skrev:
Revotech skrev:
Lägg pengarna för spridarna på att få insugsluften så kall som möjligt istället. Ifall du nöjer dig med den effekten du skrivit.

Skulle rösta för större sugrör / Tryckrör och ett Riktigt kalluftsintag ist för sportluftfilter.

Typ ett sånt här.. http://www.chrima.se/?page_id=29
Sänker insugs tempen något enormt. Filtret är monterat i en isolerad kolfiber box. Sen går det en slang fram direkt i fronten! KALLT !

Så du menar att en låda med filter och en slang för 5K skulle vara mer prisvärt än ett par spridare?
Veckans bull skulle jag säga....

Sååå dåligt är inte 9-5:ans originalprylar och vill man förbättra så är en dieselsnok och en kungskobra vettiga uppgraderingar. Sedan kan man köpa originalfilter eller sport i bilens livslängd för resten av slantarna.

Så du menar att om du skulle trimma din 9-5 till 280 hk så skulle du byta spridare innan insugs delar? Det tjänar ju inget till att byta till as stora spridare om du inte har luft att blanda soppan med haha (givetvis förutsatt att man Inte ska åka på etanol. )    tongue smile
Då kan du ju lika gärna prioritera att trimma EGR ventilen lite xD tongue


Kungskobra och tryckrör är ju betydligt mer prisvärt än spridarna. Om man dessutom mappar om grejorna efter så duger orginal spridare gott.

Förövrigt en låda med slang för 5k sänkte min 9-5 insugstemp med 17 Grader jämfört med dieselsnok.
Det betyder vääldigt mycket mer syre per 1 cm/3. ( Här ska vi inte ens ta upp 9-3 hahaha )


Mvh
// Martin

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
3 maj 2011
#19
En fråga? vad gör tryckröret för effektökningen? roll

280hk med orginalsnok, orginalfilter och insugsdelar är inget konstigt?

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
3 maj 2011
#20
kwansa skrev:
En fråga? vad gör tryckröret för effektökningen? roll

280hk med orginalsnok, orginalfilter och insugsdelar är inget konstigt?

Nää Absolut inte konstigt. Tycker du att det är konstigt med 280 hk och originalspridare?

Känns bara som många har lite märkliga prioriteringar för att få ut så lite som 280 hk. Ska ni inte byta till extraktorrör för att få 280 hk då också.

Frågade du precis vad ett grövre tryckrör gör för effektökningen?
Spring uppför en trappa med ett sugrör i munnen att andas genom. Sen springer du upp för samma trappa utan. Bättre flöde ger ju bättre effekt. Du får ju högre Syremättnad i luften..

Martin Karlsson -Plötsligt händer det


Sök