3147
Sök

BTR i Förgasarmotor??

612 Inlägg
5 maj 2011
#21
Beror på vilken typ av Weber, det finns åtskilliga. Men två Weber DCOE 45 i folkraceskick (vilket kan betyda att dom bara funkar på fullgas, om lågfartssystemet är kasst) brukar ligga på runt 4500kr i de annonser jag sett. Länge sedan jag såg nypris, men paret går väl på nånstans mellan 10 och 15 000 skulle jag tro - plus insug etc.

Sedan ska dom ställas in också. Finns ett antal munstycken till varje förgasarhals, med två förgasare får du alltså fyra halsar som kanske ska ha 3 nya munstycken vardera, för typ 200kr styck... plus att man måste ha ett hyfsat sortiment munstycken så man kan prova sig fram till rätt inställning.

Ser du tusenlapparna flyga iväg nu? wink

Arbetsnarkoman...
1 098 Inlägg
5 maj 2011
#22
Kænns inte riktigt som du har jærnkoll på hur en førgasare funkar, så enklast før dej ær nog om du helt enkelt biter i det sura æpplet och tankar vanlig bensin istællet smile Men visst, det ær vært ett førsøk att konvertera, men førsøk då før guds skull att få tag på en till originalførgasare som någon øver mej næmnde, weber, dellorto eller liknande ær ingen ide om du inte ska trimma...

Så länge det retar dej är ja nöjd ;)

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
5 maj 2011
#23
franssonJr skrev:
om jag skulle ha dubbla weber elr liknande, hur blir det då?

vad kan dessa förgasare kosta??

Webrar kostar mer än en 740. Om du vill åka fort så köp en turbo istället.
BTR i förgasarbilar används för att sänka trycket, när du kör med tex race-pump och vissa skumma förgasare. Knappast något du behöver till din bil.
Senast redigerat av RD_87 (5 maj 2011)

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
5 maj 2011
#24
Jag ställde på min förgasare i min b230a utan att byta nålar eller slipa munstycken, du har en blandningskruv under (8mm) och en tomgångsskruv på ovansidan, jag gjorde så att jag såg till bilen var varm, öste på med etanol (se till att ha lite bensin i tanken), väntade på att bränslet blandades i tanken, väntade tills bilen började gå som en kratta, justerade in allting så att den gick rent, tog några provvarv, justerade igen osv, tills den gick som den skulle.

Sen kompenserade jag rikligt med choken vid kallstart och försökte använda motorvärmare så mycket jag kunde, även på sommaren.

Rekomenderar dig även att byta bränslefilter efter 50-100 mil, annars så tar det ofta stopp.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

214 Inlägg
13 maj 2011
Trådstartare
#25
discokapten skrev:
Jag ställde på min förgasare i min b230a utan att byta nålar eller slipa munstycken, du har en blandningskruv under (8mm) och en tomgångsskruv på ovansidan, jag gjorde så att jag såg till bilen var varm, öste på med etanol (se till att ha lite bensin i tanken), väntade på att bränslet blandades i tanken, väntade tills bilen började gå som en kratta, justerade in allting så att den gick rent, tog några provvarv, justerade igen osv, tills den gick som den skulle.

Sen kompenserade jag rikligt med choken vid kallstart och försökte använda motorvärmare så mycket jag kunde, även på sommaren.

Rekomenderar dig även att byta bränslefilter efter 50-100 mil, annars så tar det ofta stopp.

tack så mycket smile detta blir det att köra på smile

Bakhjulsdrift o kjolar på volvo ska de va ;)


Sök