Toyota Starlet -83 käkar säkringar till bakljusen

MostWanted93
2 maj 2011 · 143 Inlägg

Har fått enorma problem med att säkringen far hela tiden.
De sitter strömtjuvar lite varstans i dendär bilen, bl a en hel drös vid bakljusen till släpvagnkontakten, trodde direkt att de va dom som de berodde på, så jag tog lös alla dom och felet kvarstod.
De har funkat som de ska förut, men efter jag kopplade in stereon och slutsteg och baslåda och sånt så började problemet. Har självklart provat att koppla ut stereon igen, även slutsteget och allting, men med en 20A säkring(ska egentligen sitta 15A), så flyger säkringen i samma sekund som jag slår på lysena.
Nån som har nått tips om vad jag kan kolla efter?

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 maj 2011 · 6 170 Inlägg

Låter ju som att det blivit kortis i baken efter att du kopplat stereo.

Du har inte dragit några skruvar genom kabelhärvor eller liknande ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MostWanted93
2 maj 2011 · 143 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Låter ju som att det blivit kortis i baken efter att du kopplat stereo.

Du har inte dragit några skruvar genom kabelhärvor eller liknande ??

har inte skruvat in några skruvar alls =/ Baslådan står bara löst där bak tills vidare. Ända skruven jag skruvat i är när jag satte fast jordkabeln, och den satte jag först i låset till luckan, sen flyttade jag den till en jordskruv till typ bakljusen.
men säkringsproblemet kom nästan direkt efter jag kopplat in de.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 maj 2011 · 6 170 Inlägg

Det där säger ju en hel del, du har varit på bakljusens jord och pillat.

Har du kollat så att jordkabeln sitter som den ska och jordar lysena ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MostWanted93
2 maj 2011 · 143 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Det där säger ju en hel del, du har varit på bakljusens jord och pillat.

Har du kollat så att jordkabeln sitter som den ska och jordar lysena ?

Elfelet kom FÖRE jag rörde den skruven, satte den ju i låset först, och de va då de började. Flyttade bara kabeln för att den hamnade bättre till där.
Men, ja, den jordar ordentligt

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 maj 2011 · 6 170 Inlägg

MostWanted93 skrev:

TBOC_Razor skrev:
Det där säger ju en hel del, du har varit på bakljusens jord och pillat.

Har du kollat så att jordkabeln sitter som den ska och jordar lysena ?

Elfelet kom FÖRE jag rörde den skruven, satte den ju i låset först, och de va då de började. Flyttade bara kabeln för att den hamnade bättre till där.
Men, ja, den jordar ordentligt

Tänkte bara eftersom du skrev att "säkringsproblemet kom nästan direkt efter jag kopplat in de." så förstod jag det som att problemet kom efter att du skruvat jorden i bakljusenas jord...

Men hur går pluskabeln då ??

Den är inte skavd eller skalad någonstans så att den matar plus ut i karossen eller nå ??


Jag är ju ingen höjdare på el men att kolla upp allting du gjort till stereoinstallationen är ju det första du ska göra om du inte redan gjort det eftersom det var då problemet uppstod. Kolla alltså alla kablar och inte bara ändarna utan kolla så dom är hela med...

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MostWanted93
2 maj 2011 · 143 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

MostWanted93 skrev:

TBOC_Razor skrev:
Det där säger ju en hel del, du har varit på bakljusens jord och pillat.

Har du kollat så att jordkabeln sitter som den ska och jordar lysena ?

Elfelet kom FÖRE jag rörde den skruven, satte den ju i låset först, och de va då de började. Flyttade bara kabeln för att den hamnade bättre till där.
Men, ja, den jordar ordentligt

Tänkte bara eftersom du skrev att "säkringsproblemet kom nästan direkt efter jag kopplat in de." så förstod jag det som att problemet kom efter att du skruvat jorden i bakljusenas jord...

Men hur går pluskabeln då ??

Den är inte skavd eller skalad någonstans så att den matar plus ut i karossen eller nå ??


Jag är ju ingen höjdare på el men att kolla upp allting du gjort till stereoinstallationen är ju det första du ska göra om du inte redan gjort det eftersom det var då problemet uppstod. Kolla alltså alla kablar och inte bara ändarna utan kolla så dom är hela med...

jaha, nä, så vare inte ^^
Nä, kabeln är helt ny, och de är ju ganska tjock plast på den, så den ska inte ha kunnat bli skadat nånstans.
Sen har jag provat koppla ur allt ljud också, men fortfarande samma sak sad

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
2 maj 2011 · 6 170 Inlägg

Har du kopplat loss pluskabeln vid batteriet ??

För annars vet du ju inte om det är den som kortsluter någonstans för den leder ju fortfarande ström även om du kopplat ur billjudet wink

Kollat lågnivåkablar osv ??


Som sagt, jag är ingen höjdare på el men jag skulle ju kollat varenda kabel jag satt i..

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
MostWanted93
2 maj 2011 · 143 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Har du kopplat loss pluskabeln vid batteriet ??

För annars vet du ju inte om det är den som kortsluter någonstans för den leder ju fortfarande ström även om du kopplat ur billjudet wink

Kollat lågnivåkablar osv ??


Som sagt, jag är ingen höjdare på el men jag skulle ju kollat varenda kabel jag satt i..

Kopplade isär den vid säkringen, och den sitter ca 30 cm från batteriet ^^
Ska till å börja med kolla upp alla relän som sitter i den, har/haft problem med andra relästyrda saker i den, så får kolla dom tror jag ^^

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang