2907
Sök

MB E420 ventiltick !?:(

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjena.

Har en mb e420 -97a som har börjat ticka, har hällt i 2 st wyns som är till ventilerna men det hjälper inte
har bytat olja 2 gånger dem senaste månaderna men det hjälper inte, senaste gången var det mobil one helsyntetisk 0-40W olja, sista gången jag bytade så plockade jag av ena ventilkåpan och kollade lite osv mätte spelet mellan ventilen och kammen och det var 0,5 funderar på att byta till 5-40 eller 10-40 olja, någon som vet vad man kan göra annars? eller vet vad felet kan vara?


629 Inlägg
2 maj 2011
#2
skroten..... eller biltemas 20w50 olja tongue


Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
2 maj 2011
Trådstartare
#3
koka skrev:
skroten..... eller biltemas 20w50 olja tongue

jo funderar på de:O


6 Inlägg
2 maj 2011
#5
Eller så fixar du ventilerna? Att ta hand om en motor är mer än att bara byta olja...
Senast redigerat av WeXio (2 maj 2011)

Chevrolet Caprice SS -94
Police Interceptor

...has left the building...
4 474 Inlägg
2 maj 2011
#6
Är det verkligen mekaniska ventillyftare på en -97a? Jag hade gissat på hydrauliska helt klart...
0.5mm i ventilspel låter galet mycket...På BMW så brukar ventilspelet på de motorer detta justeras ligga mellan 0.2 - 0.33, MB bör väl även de ligga nånstans där i kring, har svårt att tänka mig att rek ventilspel är mer än max 0.3...
Senast redigerat av dawwe (2 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#7
WeXio skrev:
Eller så fixar du ventilerna? Att ta hand om en motor är mer än att bara byta olja...

motorn rasade för 3 000 mil sedan då förrförra ägaren hade bilen, kamkedjan small å small alla ventiler osv så där sitter nya kammar och 32 nya ventiler


Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#8
dawwe skrev:
Är det verkligen mekaniska ventillyftare på en -97a? Jag hade gissat på hydrauliska helt klart...
0.5mm i ventilspel låter galet mycket...På BMW så brukar ventilspelet på de motorer detta justeras ligga mellan 0.2 - 0.33, MB bör väl även de ligga nånstans där i kring, har svårt att tänka mig att rek ventilspel är mer än max 0.3...

för mej det var 0,5 mm är inte helt hundra nu i efterhand, men iallfall så folket på mercedes sa att det skulle vara 0,5 också men som sagt vi alla kan höra fel å skriva fel smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 maj 2011
#9
Om man får tro denna länk så är det hydrauliska lyftare: http://www.benzworld.org/forums/w210-e- … -e420.html

Edit: I samma länk står det att tickandet KAN bero på att smörjrören blivit igensatta, rådet är att montera nya...
Senast redigerat av dawwe (3 maj 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#10
dawwe skrev:
Om man får tro denna länk så är det hydrauliska lyftare: http://www.benzworld.org/forums/w210-e- … -e420.html

Edit: I samma länk står det att tickandet KAN bero på att smörjrören blivit igensatta, rådet är att montera nya...

det stämmer,  ventilerna ska fyllas med olja men under tiden och om du kör med dålig olja så kan gummit i ventilerna bli "hårda" och då läcker dem ut oljan där av oljudet, men sen kan det finnas flera tusen andra saker bakom som gör att det tickar, ex skit i filtret nere i oljetråget, dåligt oljetryck, sprucken oljekanal så att säga..


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 maj 2011
#11
Inte ventilerna utan "ventillyftarna" som skall fyllas med olja (o även hålla "trycket"), är ju därför de kallas för hydrauliska...Om du nu vet om det här med smörjrören så är ju första åtgärden att byta dessa. Hjälper inte det skulle jag köra en "Bilstein invändig motortvätt" kostar ca 1500. Tickar det fortfarande kan det vara för lågt oljetryck, mät trycket. Är det OK så återstår egentligen bara att byta tryckarna eller möjligen trixa med olika olje-viskositeter... Om tickande är "snällt" o låter mest på tomgång o tystnar nästan helt "på varv" så skulle jag rulla vidare utan åtgärd då jag antar att bilen gått runt de 30000 milen eller mer...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#12
dawwe skrev:
Inte ventilerna utan "ventillyftarna" som skall fyllas med olja (o även hålla "trycket"), är ju därför de kallas för hydrauliska...Om du nu vet om det här med smörjrören så är ju första åtgärden att byta dessa. Hjälper inte det skulle jag köra en "Bilstein invändig motortvätt" kostar ca 1500. Tickar det fortfarande kan det vara för lågt oljetryck, mät trycket. Är det OK så återstår egentligen bara att byta tryckarna eller möjligen trixa med olika olje-viskositeter... Om tickande är "snällt" o låter mest på tomgång o tystnar nästan helt "på varv" så skulle jag rulla vidare utan åtgärd då jag antar att bilen gått runt de 30000 milen eller mer...

tyvär, bilen har bara rullat 20 000 =/ kollade smörjrören när jag plocka av ventilkåpan och alla såg och kändes hela annars brukar dem vara ett vanligt fel på dessa bilarna... vart kan man göra "bilstein invändig motortvätt"?


...has left the building...
4 474 Inlägg
3 maj 2011
#13

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
629 Inlägg
4 maj 2011
#15
Lee, en polare jobbar på Ulrix som har sådant motortvätt


Wiee Trimma för att köra fort? nä brett..
384 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#16
koka skrev:
Lee, en polare jobbar på Ulrix som har sådant motortvätt

maila dem igår och fråga dem, kan du höra med han om man kan få litt rabatt?;D


629 Inlägg
5 maj 2011
#17
Han sa 1000kr till mig kostar det! + pengar då för ny olja som behövs!



Sök