3343
Sök

Vad heter slangen?

66 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej, jag behöver lite hjälp med vad denna slangen heter och vart man hittar en sådan till ett ganska lågt pris och hur man smidigast byter den big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159742/159742-95836502766cd6c412d901e2a2bf61b9.jpg

157 Inlägg
10 maj 2011
#2
https://www1.garaget.org/gallery/images/160/159742/159742-f78d001cd6a2633eb216f68ef594331e.jpg

7 275 Inlägg
10 maj 2011
#3
Ser ut att vara ett styrservorör tror jag.
Kolla vart det leder...
Förslagsvis så finns det nya inne på saab, annars kanske någon skrot råkar ha en.


66 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#4
Ser inte vad du skrivit... skriv igen. tack big_smile

66 Inlägg
10 maj 2011
Trådstartare
#5
Såg nu, det funkade inte riktigt för mig big_smile nu gör det det big_smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
10 maj 2011
#6
Tryckledning för styrservo, mellan pumpen och styrväxeln!

Har för mig den går så på 900 smile

Edit: För visst fan är det en Saab 900 94-97 eller en 9-3 -98-99?
Senast redigerat av bumpe (10 maj 2011)


66 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
#7
Tack, det är en 9-3 från 99 big_smile

426 Inlägg
11 maj 2011
#8
Tryckslang till styrservo smile
läcker den? det gör den för mig i alla fall, dyrt som as att reparera tyvärr smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

5 710 Inlägg
11 maj 2011
#9
Även min läcker....någon som har priset sådär "rakt-upp-å-ner" ?

MVH Jonas
..............

426 Inlägg
11 maj 2011
#10
jonTe skrev:
Även min läcker....någon som har priset sådär "rakt-upp-å-ner" ?

Var och frågade här på saab i Skövde, och de ville ha cirka 2000:- det dyra var tydligen att skiten skulle hydraulpressas på plats eller något sådant...
Rena rånet enligt mig, kan köpa biltema olja och fylla på i 350 år innan det lönar sig att byta slang tyvärr smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
11 maj 2011
#11
Åk till er lokala hydraulikfirma, en slang med 2 anslutningar någon meter lång kostar ca 500 på sin höjd smile


66 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
#12
Fy fan! ja det är ju rena rånet, ja blit nog att ta bumpes tips big_smile låter billigast:D

426 Inlägg
12 maj 2011
#13
bumpe skrev:
Åk till er lokala hydraulikfirma, en slang med 2 anslutningar någon meter lång kostar ca 500 på sin höjd smile

Bra idé ska kolla detta! smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

426 Inlägg
29 maj 2011
#14
Kan uppdatera läget lite här då jag ska lämna in bilen på reparationen med trasig/läckande tryckslang styrservo. Totalt går det på (hos saab) 3429:- och ja dom byter bara slängjäveln, bara slangen ligger på 1800:- och sedan tillkommer arbetet som jag iofs kan förstå tar lite tid så nu vet alla vad det kostar smile hade inte alls planer på att lämna in den för detta men fick anmärkning på bes smile alltid lika kul

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

66 Inlägg
29 maj 2011
Trådstartare
#15
Fy fasen så jäkla dyrt!! jag ska plocka bort den och åka till en hydralfirma.. och trycka en ny:D blir förhoppningsvis billigare wink

426 Inlägg
29 maj 2011
#16
Knutten92 skrev:
Fy fasen så jäkla dyrt!! jag ska plocka bort den och åka till en hydralfirma.. och trycka en ny:D blir förhoppningsvis billigare wink

Först och främst är det ett helvete att plocka bort slangen, försökte men gav upp rätt snabbt smile sedan är det knepiga med denna slang att den är pressad med olika moment i pressningen vilket min lokala hydralfirma inte kunde fixa men förhoppningsvis kan din det smile skriv gärna hur det gick smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 maj 2011
#17
Men va fan, vanlig 300bar slang och ett par kopplingar lär lätt stå pall! Är ju bara 60-70 bar i slangen så det kan omöjligt vara så avancerat?


426 Inlägg
29 maj 2011
#18
bumpe skrev:
Men va fan, vanlig 300bar slang och ett par kopplingar lär lätt stå pall! Är ju bara 60-70 bar i slangen så det kan omöjligt vara så avancerat?

Enligt saab verkstaden så är pressningen pressad så att innerdiametern på slangen är varierande för att få rätt mängd/tryck. Om detta stämmer eller ej kan jag inte uttala mig om men det är vad jag fick höra och sedan om han står och hittar på vet jag inte...

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
29 maj 2011
#19
Det ligger säkert något i det dom säger, sen är det bara frågan om de e värt 4000 istället för 400 för att få rätt "feeling" i servon? smile


426 Inlägg
29 maj 2011
#20
bumpe skrev:
Det ligger säkert något i det dom säger, sen är det bara frågan om de e värt 4000 istället för 400 för att få rätt "feeling" i servon? smile

Det är inte bara feelingen som påverkas, pumpen kan rentav gå sönder om det är fel tryck i systemet smile annars håller jag med helt och hållet, hade man vetat att det skulle funka utan att pumpen kunde paja så skulle jag givitvis gjort på det billiga sättet smile

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567


Sök