2986
Sök

S70 Avgas system

Humör
5 Inlägg
11 maj 2011
Trådstartare
Hejsan!

Har kollat runt lite med vänner och bekanta och förstår inte riktigt än vad jag behöver eller hur jag ska gå till väga ännu. Vill inte börja något jag inte kan avsluta och stå där med halv dant jobb..

Ska nämnligen kapa av ljuddämparen på min S70.
Och sätta ditt en Japsdämpare och dra rör vid kapningen.

Tänkte om det finns någon här som gjort samma sak eller gjort detta jobb på ett annat sätt..
Hur gick du tillväga?

Har en plan i huvudet men vill bara säkerställa att det blir bra innan jag börjar kapa av dämparn och byta delarna.

Tack på förhand!

63 Inlägg
12 maj 2011
Mahrs skrev:
Hejsan!

Har kollat runt lite med vänner och bekanta och förstår inte riktigt än vad jag behöver eller hur jag ska gå till väga ännu. Vill inte börja något jag inte kan avsluta och stå där med halv dant jobb..

Ska nämnligen kapa av ljuddämparen på min S70.
Och sätta ditt en Japsdämpare och dra rör vid kapningen.

Tänkte om det finns någon här som gjort samma sak eller gjort detta jobb på ett annat sätt..
Hur gick du tillväga?

Har en plan i huvudet men vill bara säkerställa att det blir bra innan jag börjar kapa av dämparn och byta delarna.

Tack på förhand!

Köp ett färdigt sportsystem istället som passar bolt on så slipper du slänga ur dig 1000 svordomar!
Byggde ett eget system på min BMW 325 en gång (förvisso 2 rör från downpipe och bakåt) och av det lärde jag mig att det blir både bättre, billigare och mer harmoniskt att köpa färdigt system! Min japs var i rostfritt så den ville inte riktigt klamra sig över röret så jag fick köpa en skarvmuff i stål och trä över rören, alternativt en stegmuff för jag tror det är 2,25" på ditt originalsystem eller? Kan ha fel? Om det är det, så ha med i beräkningen att stegmuffen bygger på dämparen på längden
Senast redigerat av stoneman (12 maj 2011)

Humör
5 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Okej! Kanske borde köpa ett färdigt system som du nämnde!
Fast har redan köpt dämparen och har fästena.
Så som jag förstod allt via mina vänner så behöver jag endast kapa av den stora ljuddämparen under bilen och skaffa en krök.

Sen kapa vid ändröret. och ditt med den nya dämparen

63 Inlägg
12 maj 2011
Mahrs skrev:
Okej! Kanske borde köpa ett färdigt system som du nämnde!
Fast har redan köpt dämparen och har fästena.
Så som jag förstod allt via mina vänner så behöver jag endast kapa av den stora ljuddämparen under bilen och skaffa en krök.

Sen kapa vid ändröret. och ditt med den nya dämparen

Är det samma mått på ditt original som på inloppet på ljuddämparen så är det bara att kapa och svetsa/klamra dit som jag nämnde, annars får du ha med i beräkningen att du behöver en stegmuff som bygger på!
Senast redigerat av stoneman (12 maj 2011)

Humör
5 Inlägg
12 maj 2011
Trådstartare
Okej det är någon " större än orginalets.

En stegmuff vet du vart man kan få tag på sånt?
Och vad ligger dom på i pris?

Antar det finns på min lokala Mekonomen eller annan bildels butik.

Tack för dina svar! big_smile

63 Inlägg
12 maj 2011
Mahrs skrev:
Okej det är någon " större än orginalets.

En stegmuff vet du vart man kan få tag på sånt?
Och vad ligger dom på i pris?

Antar det finns på min lokala Mekonomen eller annan bildels butik.

Tack för dina svar! big_smile

Korrekt! Stegmuffen har ofta 3 olika steg där du kan kapa efter önskat mått. Jag gjorde en slits i båda ändar för att klamra dom. Men det bästa är att svetsa! Kostar typ 50-100kr har jag för mig

Sök