4528
Sök

V8 i Volvo 240

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
14 maj 2011
#61
G-sson skrev:
Det har du förvisso rätt i. Å andra sidan har man storebror M60B40 att tillgå då, 286hk original.

Visserligen lite mer effekt i den, men då kommer det ner till att man oftast vill ha mer, och då tar det i princip stopp med BMW motorerna tyvärr.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#62
Rinnegan skrev:
JolliW skrev:
Gamla jänke åttor har sitt eget muller smile

Går det inte annars att ta en liten v8 inom ramarna för 240:in ex. nån rover snurra eller ja vad som helst och sen när den är reggad så sätter man in en 350? Skulle det fungera även fast dom har olika utseenden?

Skulle tyvärr inte funka då utseendet är på tok för annorlunda. Kan dock gå om du hittar en antingen 264, 300, 322, 340 eller 364 Buick Nailhead motor.

Dock så är vi tillbaka på att de är riktigt ovanliga maskiner, och kommer att kosta därefter, samt att det finns i princip inget trim till dem överhuvudtaget.

Okej, men 305 ska ju fungera då. Den ligger ju under 220 hk.
Så när inte nämnde något om vridet så bör det nog fungera, teknikern där bör ju veta vad som gäller:)

Audi A4 Quattro

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#63
JolliW skrev:
Rinnegan skrev:
Danne_1977 skrev:
Nej ang effekten så var det ju en 262 eller 265 som ägaren av denna tråden ville ha.. för att det ska gå att regga bilen.... och en 400 låda är ju bra om man ska bygga en muskelbil.. i alla andra fall så är nog en 700 låda hur bra som helst.. eller kanske rent av en volvolåda..

Nu är ju dock problemet att 265'an har mer effekt än en 305'a från tidigt 80-tal som jag påpekade i mitt förra inlägg. Och då 262'an faller inom ramarna för effekt med sina 110hk och 264nm, så är den OTROLIGT svår att hitta. Jag som dessutom håller på med amerikanska bilar på heltid, har hittills aldrig sett en sådan.

Då är det lättare att gå efter en 305'a som sitter i nästan varje 80-tals jänk och regga med den motorn, då det både går, och den är fysikaliskt oskiljbar från en 350.


Angående Volvo lådan så kommer det kanske att hålla ett tag om man preppar den. Vridmomentet tar dock död på lådan tämligen snabbt.

Så de kanske går med 305 om den är lite krasslig?

Igår pratade jag med bilprovningens tekniker som man kan ringa.
De enda kraven han hade på 240:in var:

* Max 162 kW - 220 hk
* Ventilerade frambromsar
* 1031 bakaxel

Dom tre kraven hade han att ge, han sa ingeting om vridet!

Hur vida motorn är krasslig eller inte spelar ingen roll.. är motorn av modell som inte är tillåten så räcker det inte med att säga att den är lite krasslig och saknar 45 hästar och det har försvunnit 20Nm... jag tror heller inte du slipper undan att deklarera vilken motor du har och uppge hästar och Nm.. även om det så felar på 10-30Nm så brukar dom inte godkänna det.. man vet ju aldrig.. men varför chansa om risken är stor att du får åka hem och bygga om och byta motor..

Bäst och säkrast är; Skaffa tex en Volvo 760, köp en utrostad cheva van med 305tbi (borde bara kostar några tusen om du har tur, oftast är dom enda felen på dom att dom är totalt utrostad), lasta i motor och låda och sen regga och tuta och kör tills du vill lägga i nåt annat... enkelt, smidigt, förhållandevis billigt och kan inte vara lättare.

Bästa tipset jag kan ge.

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#64
Danne_1977 skrev:
JolliW skrev:
Rinnegan skrev:

Nu är ju dock problemet att 265'an har mer effekt än en 305'a från tidigt 80-tal som jag påpekade i mitt förra inlägg. Och då 262'an faller inom ramarna för effekt med sina 110hk och 264nm, så är den OTROLIGT svår att hitta. Jag som dessutom håller på med amerikanska bilar på heltid, har hittills aldrig sett en sådan.

Då är det lättare att gå efter en 305'a som sitter i nästan varje 80-tals jänk och regga med den motorn, då det både går, och den är fysikaliskt oskiljbar från en 350.


Angående Volvo lådan så kommer det kanske att hålla ett tag om man preppar den. Vridmomentet tar dock död på lådan tämligen snabbt.

Så de kanske går med 305 om den är lite krasslig?

Igår pratade jag med bilprovningens tekniker som man kan ringa.
De enda kraven han hade på 240:in var:

* Max 162 kW - 220 hk
* Ventilerade frambromsar
* 1031 bakaxel

Dom tre kraven hade han att ge, han sa ingeting om vridet!

Hur vida motorn är krasslig eller inte spelar ingen roll.. är motorn av modell som inte är tillåten så räcker det inte med att säga att den är lite krasslig och saknar 45 hästar och det har försvunnit 20Nm... jag tror heller inte du slipper undan att deklarera vilken motor du har och uppge hästar och Nm.. även om det så felar på 10-30Nm så brukar dom inte godkänna det.. man vet ju aldrig.. men varför chansa om risken är stor att du får åka hem och bygga om och byta motor..

Bäst och säkrast är; Skaffa tex en Volvo 760, köp en utrostad cheva van med 305tbi (borde bara kostar några tusen om du har tur, oftast är dom enda felen på dom att dom är totalt utrostad), lasta i motor och låda och sen regga och tuta och kör tills du vill lägga i nåt annat... enkelt, smidigt, förhållandevis billigt och kan inte vara lättare.

Bästa tipset jag kan ge.

Men tänkte också på när han inte sa något om vridmoment på bilprovningen.
Måste ringa igen och fråga om vridet.

Jag frågade om det "bara" de kraven som han gav. Och så var det, han hade inge mer och säga mer än ett lycka till smile

Audi A4 Quattro

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#65
Rinnegan skrev:
G-sson skrev:
Det har du förvisso rätt i. Å andra sidan har man storebror M60B40 att tillgå då, 286hk original.

Visserligen lite mer effekt i den, men då kommer det ner till att man oftast vill ha mer, och då tar det i princip stopp med BMW motorerna tyvärr.

Nog blir det en hederlig jänkare:)
Drömmen är att ha den reggad med v8, så att jag sen kan köra med en 350 i den.

Audi A4 Quattro

255 Inlägg
14 maj 2011
Trådstartare
#66
Som det verkar med 262:an, att den är så gott som omöjlig att får tag på.
Undra hur dom andra har gjort som kör med 350 i deras 240?
finns en hel del här på garaget som har 350 i en volvo 240

Audi A4 Quattro

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#67
JolliW skrev:
Som det verkar med 262:an, att den är så gott som omöjlig att får tag på.
Undra hur dom andra har gjort som kör med 350 i deras 240?
finns en hel del här på garaget som har 350 i en volvo 240

Jag svarade på den frågan tidigare idag..

Många köper sina bilar som är reggade för länge länge sen.. och dom är förmodligen reggade med lilla motorn och sen uppgrraderad med tex 305 eller 350..

Dom som reggar idag reggar med små motorer.. 262 tex.. dom är skitsvåra att få tag på ,, men det enda sättet att regga på om du ska ha 240... dom som väljer volvo 7 serien istället blir det ju mycket mycket lättare och smidigare för då 305 finns i stor uppsjö av..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

456 Inlägg
14 maj 2011
#68
Sen kan det ju faktiskt vara så att många av dom är reggade med en 350 i fast "nån" knackat in 262:ans motorkod på den....
Är ju som sagt omöjliga att se skillnad på....

growing old is mandatory growing up is optional

3 292 Inlägg
14 maj 2011
#69
Oves_Bror skrev:
Sen kan det ju faktiskt vara så att många av dom är reggade med en 350 i fast "nån" knackat in 262:ans motorkod på den....
Är ju som sagt omöjliga att se skillnad på....

Sant.. så kan det åxå vara.. dom är identiska och går inte se nån skillnad.. bara motornummret som skiljer.. och det kan man ändra på om man vet vad man pysslar med..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

255 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#70
Oves_Bror skrev:
Sen kan det ju faktiskt vara så att många av dom är reggade med en 350 i fast "nån" knackat in 262:ans motorkod på den....
Är ju som sagt omöjliga att se skillnad på....

Är din 242 reggad ? Hur gjorde du isåfall? smile

Audi A4 Quattro

255 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#71
Danne_1977 skrev:
JolliW skrev:
Som det verkar med 262:an, att den är så gott som omöjlig att får tag på.
Undra hur dom andra har gjort som kör med 350 i deras 240?
finns en hel del här på garaget som har 350 i en volvo 240

Jag svarade på den frågan tidigare idag..

Många köper sina bilar som är reggade för länge länge sen.. och dom är förmodligen reggade med lilla motorn och sen uppgrraderad med tex 305 eller 350..

Dom som reggar idag reggar med små motorer.. 262 tex.. dom är skitsvåra att få tag på ,, men det enda sättet att regga på om du ska ha 240... dom som väljer volvo 7 serien istället blir det ju mycket mycket lättare och smidigare för då 305 finns i stor uppsjö av..

Okej, men jag ger mig inte direkt:)
Vill helst inte börja handla bil när jag redan har en 240 tillgänglig

Audi A4 Quattro

3 292 Inlägg
15 maj 2011
#72
Tyvärr blir det då nog ganska svårt för dig.. då dom små motorerna är mycket sällsynta.. många har väntat många många år innan dom hittat det som är lämpligt.. andra lessnar på att vänta och kör på Volvo 7 serie istället..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

255 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#73
Danne_1977 skrev:
Tyvärr blir det då nog ganska svårt för dig.. då dom små motorerna är mycket sällsynta.. många har väntat många många år innan dom hittat det som är lämpligt.. andra lessnar på att vänta och kör på Volvo 7 serie istället..

Nå, men jag ser vart det landar.
Ska prata på måndag med SFRO och se vad dom säger och även kolla tydligare med SBP

Audi A4 Quattro

255 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#74

Audi A4 Quattro

3 292 Inlägg
15 maj 2011
#75
JolliW skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_240_v8_motor_32946255.htm?ca=1_10&w=3&last=1

Vad säger ni om denna då? smile

Helt perfekt.. big_smile 

MEN.. då kan du inte byta till tex Cheva 350 eller nåt annat.. men i och för sig V8 som V8..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

255 Inlägg
15 maj 2011
Trådstartare
#76
Danne_1977 skrev:
JolliW skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_240_v8_motor_32946255.htm?ca=1_10&w=3&last=1

Vad säger ni om denna då? smile

Helt perfekt.. big_smile 

MEN.. då kan du inte byta till tex Cheva 350 eller nåt annat.. men i och för sig V8 som V8..

Ah just de ja! Det har du rätt i smile

Audi A4 Quattro

3 292 Inlägg
15 maj 2011
#77
Precis.. ska du inte byta till nån annan motor så funkar den hur bra som helst. Jag skulle inte tveka ens.. skulle köpa direkt och verkligen inte tänka på att byta till nåt större direkt efter den är reggad.. då vill man nog åka lite åxå.. innan man börjar riva skiten igen..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

612 Inlägg
15 maj 2011
#78
Något man (åtminstone i teorin) kan göra på bilar från 1975 eller tidigare är att bygga en motor själv, eller plocka ihop en av lämpliga original/trimdelar. Det är fullt möjligt att ta ett litet CSB-block, nån vev med lagom kort slaglängd, några tråkiga lågeffektstoppar, en originalförgasare från en 45-hästars Fiat Uno och köra den motorn i en bromsbänk för att få papper på den (löjligt låga) effekt & vrid den har.

Men sedan kvarstår förvisso den detaljen att få besiktningsmannen att godta att en V8 går så pissigt, och att uppgifterna verkligen stämmer. wink Dom brukar tydligen inte vara så glada åt att godkänna motorer med mindre effekt än dom hade från början, så man lär nog få pussla rätt friskt så det inte går säga att det har varit det ena eller det andra från grunden...

3 292 Inlägg
15 maj 2011
#79
Ja men det är ju så att oavsett vilken motor du har så går man på vad papperna från tillverkaren säger.. spelar ingen roll hur mycket man bygger om motorn... iaf vad jag har hört.. :S  klart jag kan ju ha helt fel.. men låter logiskt tycker jag..

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **

612 Inlägg
15 maj 2011
#80
Har hört något liknande, men vet inte hur strikt det tillämpas - någonstans borde det ju finnas en gräns för vad som betraktas som en helt annan motor. Bygger man på ett fabriksnytt block från någon tillbehörsfirma så finns det ju inte ens tillverkaruppgifter att gå efter! Men det blir givetvis en dyyyr motor...
Senast redigerat av G-sson (15 maj 2011)


Sök