Har nyligen startat denna projekttråd på pv-forumet, nu lägger jag upp den här på g.org så att ni också kan hänga med i vad som händer med bilen..
postat sön 27 mar 2011, 10:25
Har precis vart o handlat mig en till 544, även denna med 1 tidigare ägare, lågt miltal och i princip helt rostfri. Har sedan tidigare en 544A (renoveringsobjekt) som visade sig innebära mer jobb och pengar än det var tänkt från början, så därför kommer den nyinhandlade 64:an nu gå före i kön för att kunna brukas som finbil i sommar.
Lite info om bilen; 544E 1964, B18A+4vxl, den har rullat endast 8500mil, grafitgrå lack med röd inredning allt i mycket fint och välvårdat org.skick. Finns nån liten rostfläck på karossen (ytrost, inge kex), samt ett dåligt kofångarhörn.
Bilen har endast haft ett äldre par som ägare sedan ny, ALL dokumentation finns med såsom reg.papper, bes.papper, smörj-scheman, servicebok, instruktionsbok, gamla skattekvitton, gamla reg.skyltar m.m.
Komplett med allt såsom sommar och vinterdäck i dubbla uppsättningar, plåtfälgar lackerade i bilens färg med kromringar, även original navkapslar finns bevarade.
Bilen har stått avställd de senaste 20 åren, nu har jag fått fingrarna på den och tanken är att den ska besiktigas och åkas lite med till sommaren.
Innan dess behövs dock lite pyssel;
* renovera hela bromssystemet
* service och rundsmörjning
* montera ett nytt batteri
* bättra i ett par rostfläckar
* byta det dåliga kofångarhörnet
* besiktiga
Sen ska det bara vara till att tuta och köra!
Här kommer det en bild på skönheten, smutsig men tyvärr den enda bild jag har tillgänglig för tillfället..
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/14832/1046083_8k7uxi.jpg]()
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
postat lör 02 apr 2011, 20:02
Här försöker man så ett frö för att säkra hobbyn i framtiden..
Grabben provkör och kontrollerar nyförvärvet, helnöjd - det blev tummen upp o godkänt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-4856093521ba17662c81b73bb857ad8d.jpg]()
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
postat mån 25 apr 2011, 22:24
Nu har jag hämtat hem min PV och hunnit undersöka den lite närmre.
Bilen har visat sig vara upplagad och omlackad, utfört på firma 1985 och det är riktigt bra gjort därför var det inte alldeles uppenbart förräns jag hittade arbetsordern och kvittot på detta när jag grävde djupt i alla papper som var med.
1 tröskellåda, 1 sidostycke och alla 4 skärmar är utbytta mot nya delar, sedan finns det ett par små lagningar under baksätet samt en lagning i reservhjulsbaljan, efter detta lackades hela bilen.. Kvittot säger 19.800kr, borde varit en rejäl slant 1985, minst det dubbla i dagens penningvärde väl?
I påskhelgen har jag ägnat mig lite åt min pv, började med att stoppa i ett batteri. Överentusiastisk som man är så ville man ju höra på lite b18-sång, men ICKE - det blev endast test av all elektronik., allt funkade dock - t.o.m tillbehörs-backlampan.
Visst gick motorn ett par sekunder om jag snapsade lite i förgasaren, detta var ju såklart redan uträknat men ivrig som man är så måste man ju prova om det startar. Ajaj..
Ur bränslepumpen kom det bara lite småskvättar av mörkgrön grumlig antik bensin från tidiga 90-talet,så efter diverse undersökning av tanken så återstod det bara att montera ur den för rengöring, i den fanns det gott om gucka som; rost, vatten, klet och diverse andra icke identifierbara partiklar som troligen fällts ur den gamla bensinen. Även bränslepumpen fick sig en rengöring av bara farten.
Efter återmontering så startade maskinen utan problem, så idag har jag varit ute och provkört lite, dock HELT UTAN bromsar - men det kändes underbart iallafall. Solen sken, fåglarna kvittrade och jag o grabben bara njöt i den underbara PVn..
Näst på tapeten är att renovera bromsarna som är helt ur funktion, allt ska rivas ner och undersökas hur mycket som behöver bytas.
Sedan inom snar framtid har jag tänkt att försöka besiktiga så att jag kan åka lite med den i sommar.
Jag får nog kolla över bilen ordentligt så att det blir blanka papper hos SBP, vore synd med ett ombesiktningspapper då jag har ALLA bes.papper på bilen och den fått ombes. endast 1 gång fram till 1990 som var sista besiktningen innan den ställdes undan på logen där jag hämtade den. Det var för en så enkel sak som; Lös konsol/hållare - bromsslang fram.. haha
Jag bjuder på några bilder ifrån påskhelgen som inleddes med hemtransport på långfredagen.
Hämtning av juvelen, på denna logen har den vilat sig i ca.20 års tid. Junior hjälper till att lastsäkra såklart
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310190.jpg]()
Här har jag precis tvättat den
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310155.jpg]()
Fångad i action när jag skiftar till dom rätta hjulen.
Kan inte hjälpa att jag flinar så fånigt - blir sån varje gång jag går nära bilen..
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310180.jpg]()
Ja, såhär blev det då; Nytvättad, uppstartad och provkörd med dom rätta hjulen på plats.
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310174.jpg]()
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310170.jpg]()
Detta är min blivande chaufför, om 15 år så sitter han här o skjutsar sin gamle far till dansen i folkparken, fast det vet han inte ännu.
Han vet inte heller att han bara får vänta i bilen på parkeringen och äta varmkorv o dricka pucko 8)
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310205.jpg]()
Ett litet videoklipp klämmer jag in här också, inte så märkvärdigt - smyger bara iväg lite fint..![smile](img/smilies/smile.png)
Det var allt från den gångna helgen, kommentera gärna om ni tycker något!
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
postat tor 28 apr 2011, 21:02
Eftersom jag ska igång o riva bromsarna runtom på bilen så behöver jag ha fatt i en avdragare till bromstrummorna som tydligen kan sitta fast rejält. Men aldrig att jag tänker hosta upp nästan 800kr för en sån simpel men dock nödvändig detalj.
Biltema hade visst en liknande för 300kr nånting, men jag läste nånstans att man får borra/fila upp i bultmönstret för det inte stämmer helt överens med pv:s, och så tycker jag den ser lite klen ut i utförandet.
Dessutom har jag långt att åka till biltema och så är jag kanske lite snål - återstår bara att bygga en egen.
Här kommer lite bilder på dagens produktion.
En gammal uttjänt avdragare
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-d8b5c4ebcb867253405c5e86b5daecc5.jpg]()
Bort med armarna
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-74dfcebd2b7b33bca5d913b178cac2e3.jpg]()
Vad man behöver: Ett slaktat fälgcentrum från en kass fälg, en rörstump som distans diam: 3" och avdragaren
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-da27bbdbbddd18cfc58d9b080c2db47b.jpg]()
Bränn ihop allt med svetsen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-911728deea6e858c626ca3843148104b.jpg]()
Avsluta med ett ordentligt plattjärn så man kan dynga på´n ordentligt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-3dc0861e271fcc9b7615fbdf17060aac.jpg]()
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
postat sön 01 maj 2011, 09:27
Jaha, en liten rapport igen då..
Har rivit ner bromsarna helt på bilen nu, det såg bättre ut än jag hade väntat mig.
Allt var i bra skick förutom hjulcylindrarna, rör o slangar var inte så fräscha heller såklart.
Glad överraskning för min del var att huvudcylindern såg ganska fräsch ut, jag rengjorde och honade till den litegrann så nu satsar jag på en renoveringsats istället. Hade kallt räknat med att köpa en ny huvudcylinder.![smile](img/smilies/smile.png)
Har lagt en beställning på allt jag behöver ifrån klubb-shopen, hoppas det inte tar allt för många veckor till leverans.
Demonteringsarbetet gick ganska smärtfritt, det var inte nånting som satt hopplöst fastrostat.
Och den hemgjorda avdragaren till trummorna bak fungerade perfekt!
Nåja, jag fyller på med lite bilder, alla härinne har säkert sett hur bromsarna ser ut, men en tråd blir så mkt. roligare om den innehåller lite bilder och inte bara text..![smile](img/smilies/smile.png)
Bakbroms
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-099a11ca05a53e1d0ce8292d2191d60f.jpg]()
Frambroms
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-92530c10c45125bceeb97a92902e51ae.jpg]()
Trummor och sköldar med allt innehåll
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-055cee56cc24cfc273a4dd4c64c1d1ea.jpg]()
Skabbiga hjulcylindrar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-402c283462863c7d93f56aea84a8e228.jpg]()
Huvudcylindern, troligen räddningsbar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-05078b656a6a9dfbbac91676f014845c.jpg]()
postat sön 27 mar 2011, 10:25
Har precis vart o handlat mig en till 544, även denna med 1 tidigare ägare, lågt miltal och i princip helt rostfri. Har sedan tidigare en 544A (renoveringsobjekt) som visade sig innebära mer jobb och pengar än det var tänkt från början, så därför kommer den nyinhandlade 64:an nu gå före i kön för att kunna brukas som finbil i sommar.
Lite info om bilen; 544E 1964, B18A+4vxl, den har rullat endast 8500mil, grafitgrå lack med röd inredning allt i mycket fint och välvårdat org.skick. Finns nån liten rostfläck på karossen (ytrost, inge kex), samt ett dåligt kofångarhörn.
Bilen har endast haft ett äldre par som ägare sedan ny, ALL dokumentation finns med såsom reg.papper, bes.papper, smörj-scheman, servicebok, instruktionsbok, gamla skattekvitton, gamla reg.skyltar m.m.
Komplett med allt såsom sommar och vinterdäck i dubbla uppsättningar, plåtfälgar lackerade i bilens färg med kromringar, även original navkapslar finns bevarade.
Bilen har stått avställd de senaste 20 åren, nu har jag fått fingrarna på den och tanken är att den ska besiktigas och åkas lite med till sommaren.
Innan dess behövs dock lite pyssel;
* renovera hela bromssystemet
* service och rundsmörjning
* montera ett nytt batteri
* bättra i ett par rostfläckar
* byta det dåliga kofångarhörnet
* besiktiga
Sen ska det bara vara till att tuta och köra!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Här kommer det en bild på skönheten, smutsig men tyvärr den enda bild jag har tillgänglig för tillfället..
![https://www1.garaget.org/gallery/archive/14832/1046083_8k7uxi.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/archive/14832/1046083_8k7uxi.jpg)
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
postat lör 02 apr 2011, 20:02
Här försöker man så ett frö för att säkra hobbyn i framtiden..
Grabben provkör och kontrollerar nyförvärvet, helnöjd - det blev tummen upp o godkänt!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-4856093521ba17662c81b73bb857ad8d.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-4856093521ba17662c81b73bb857ad8d.jpg)
/////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
postat mån 25 apr 2011, 22:24
Nu har jag hämtat hem min PV och hunnit undersöka den lite närmre.
Bilen har visat sig vara upplagad och omlackad, utfört på firma 1985 och det är riktigt bra gjort därför var det inte alldeles uppenbart förräns jag hittade arbetsordern och kvittot på detta när jag grävde djupt i alla papper som var med.
1 tröskellåda, 1 sidostycke och alla 4 skärmar är utbytta mot nya delar, sedan finns det ett par små lagningar under baksätet samt en lagning i reservhjulsbaljan, efter detta lackades hela bilen.. Kvittot säger 19.800kr, borde varit en rejäl slant 1985, minst det dubbla i dagens penningvärde väl?
I påskhelgen har jag ägnat mig lite åt min pv, började med att stoppa i ett batteri. Överentusiastisk som man är så ville man ju höra på lite b18-sång, men ICKE - det blev endast test av all elektronik., allt funkade dock - t.o.m tillbehörs-backlampan.
Visst gick motorn ett par sekunder om jag snapsade lite i förgasaren, detta var ju såklart redan uträknat men ivrig som man är så måste man ju prova om det startar. Ajaj..
Ur bränslepumpen kom det bara lite småskvättar av mörkgrön grumlig antik bensin från tidiga 90-talet,så efter diverse undersökning av tanken så återstod det bara att montera ur den för rengöring, i den fanns det gott om gucka som; rost, vatten, klet och diverse andra icke identifierbara partiklar som troligen fällts ur den gamla bensinen. Även bränslepumpen fick sig en rengöring av bara farten.
Efter återmontering så startade maskinen utan problem, så idag har jag varit ute och provkört lite, dock HELT UTAN bromsar - men det kändes underbart iallafall. Solen sken, fåglarna kvittrade och jag o grabben bara njöt i den underbara PVn..
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Näst på tapeten är att renovera bromsarna som är helt ur funktion, allt ska rivas ner och undersökas hur mycket som behöver bytas.
Sedan inom snar framtid har jag tänkt att försöka besiktiga så att jag kan åka lite med den i sommar.
Jag får nog kolla över bilen ordentligt så att det blir blanka papper hos SBP, vore synd med ett ombesiktningspapper då jag har ALLA bes.papper på bilen och den fått ombes. endast 1 gång fram till 1990 som var sista besiktningen innan den ställdes undan på logen där jag hämtade den. Det var för en så enkel sak som; Lös konsol/hållare - bromsslang fram.. haha
Jag bjuder på några bilder ifrån påskhelgen som inleddes med hemtransport på långfredagen.
Hämtning av juvelen, på denna logen har den vilat sig i ca.20 års tid. Junior hjälper till att lastsäkra såklart
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310190.jpg](https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310190.jpg)
Här har jag precis tvättat den
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310155.jpg](https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310155.jpg)
Fångad i action när jag skiftar till dom rätta hjulen.
Kan inte hjälpa att jag flinar så fånigt - blir sån varje gång jag går nära bilen..
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310180.jpg](https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310180.jpg)
Ja, såhär blev det då; Nytvättad, uppstartad och provkörd med dom rätta hjulen på plats.
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310174.jpg](https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310174.jpg)
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310170.jpg](https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310170.jpg)
Detta är min blivande chaufför, om 15 år så sitter han här o skjutsar sin gamle far till dansen i folkparken, fast det vet han inte ännu.
Han vet inte heller att han bara får vänta i bilen på parkeringen och äta varmkorv o dricka pucko 8)
![lol](img/smilies/lol.png)
![https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310205.jpg](https://www1.garaget.org/archive/15/14832/246125/246125-2310205.jpg)
Ett litet videoklipp klämmer jag in här också, inte så märkvärdigt - smyger bara iväg lite fint..
![smile](img/smilies/smile.png)
Det var allt från den gångna helgen, kommentera gärna om ni tycker något!
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
postat tor 28 apr 2011, 21:02
Eftersom jag ska igång o riva bromsarna runtom på bilen så behöver jag ha fatt i en avdragare till bromstrummorna som tydligen kan sitta fast rejält. Men aldrig att jag tänker hosta upp nästan 800kr för en sån simpel men dock nödvändig detalj.
Biltema hade visst en liknande för 300kr nånting, men jag läste nånstans att man får borra/fila upp i bultmönstret för det inte stämmer helt överens med pv:s, och så tycker jag den ser lite klen ut i utförandet.
Dessutom har jag långt att åka till biltema och så är jag kanske lite snål - återstår bara att bygga en egen.
Här kommer lite bilder på dagens produktion.
En gammal uttjänt avdragare
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-d8b5c4ebcb867253405c5e86b5daecc5.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-d8b5c4ebcb867253405c5e86b5daecc5.jpg)
Bort med armarna
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-74dfcebd2b7b33bca5d913b178cac2e3.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-74dfcebd2b7b33bca5d913b178cac2e3.jpg)
Vad man behöver: Ett slaktat fälgcentrum från en kass fälg, en rörstump som distans diam: 3" och avdragaren
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-da27bbdbbddd18cfc58d9b080c2db47b.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-da27bbdbbddd18cfc58d9b080c2db47b.jpg)
Bränn ihop allt med svetsen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-911728deea6e858c626ca3843148104b.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-911728deea6e858c626ca3843148104b.jpg)
Avsluta med ett ordentligt plattjärn så man kan dynga på´n ordentligt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-3dc0861e271fcc9b7615fbdf17060aac.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-3dc0861e271fcc9b7615fbdf17060aac.jpg)
//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////
postat sön 01 maj 2011, 09:27
Jaha, en liten rapport igen då..
Har rivit ner bromsarna helt på bilen nu, det såg bättre ut än jag hade väntat mig.
Allt var i bra skick förutom hjulcylindrarna, rör o slangar var inte så fräscha heller såklart.
Glad överraskning för min del var att huvudcylindern såg ganska fräsch ut, jag rengjorde och honade till den litegrann så nu satsar jag på en renoveringsats istället. Hade kallt räknat med att köpa en ny huvudcylinder.
![smile](img/smilies/smile.png)
Har lagt en beställning på allt jag behöver ifrån klubb-shopen, hoppas det inte tar allt för många veckor till leverans.
Demonteringsarbetet gick ganska smärtfritt, det var inte nånting som satt hopplöst fastrostat.
Och den hemgjorda avdragaren till trummorna bak fungerade perfekt!
Nåja, jag fyller på med lite bilder, alla härinne har säkert sett hur bromsarna ser ut, men en tråd blir så mkt. roligare om den innehåller lite bilder och inte bara text..
![smile](img/smilies/smile.png)
Bakbroms
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-099a11ca05a53e1d0ce8292d2191d60f.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-099a11ca05a53e1d0ce8292d2191d60f.jpg)
Frambroms
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-92530c10c45125bceeb97a92902e51ae.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-92530c10c45125bceeb97a92902e51ae.jpg)
Trummor och sköldar med allt innehåll
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-055cee56cc24cfc273a4dd4c64c1d1ea.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-055cee56cc24cfc273a4dd4c64c1d1ea.jpg)
Skabbiga hjulcylindrar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-402c283462863c7d93f56aea84a8e228.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-402c283462863c7d93f56aea84a8e228.jpg)
Huvudcylindern, troligen räddningsbar
![https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-05078b656a6a9dfbbac91676f014845c.jpg](https://www1.garaget.org/gallery/images/15/14832/14832-05078b656a6a9dfbbac91676f014845c.jpg)
Senast redigerat av turbotompa (22 juni 2011)
0
0
0
0