Rquired skrev:
Miltalet är det sista du behöver oroa dig över då BMW definitivt hör till den kategorin bilar som går längst om de bara underhålls korrekt. När det gäller just E46 kör min far långt och han har haft två stycken, en 325i som hade rullat 40.000mil när den såldes och en 330i som rullat 20.000mil när den nu nyligen såldes. Ingen av dem krånglade eller stannade, 3.0an behövde dock en ny bensinpump lite väl tidigt men annars byttes enbart slitdelar vid de miltal man kan förvänta sig att sådant tjänat klart. Rostade gjorde de inte heller, men många E46 kan ha lite rost å andra sidan är det gamla bilar numera...
Okey, det låter ju bra iaf, har förstått att de är rätt soft med kamkedja också jämfört med t.ex audi som har rem..
320i är samma sexa som i en 323i, en urtrevlig motor som räcker till. Saken är den med BMW´s sexor att de starkare motorerna dricker inte mer eller är inte dyrare i drift, kort och gott kan man lika gärna köpa den största sexan direkt om det inte skiljer för mycket i försäkring. Men "trist mellanmodell" är väl överdrivet, trivseln finns där det är bara det att de flesta kan få samma trivsel och mer effekt till samma driftkostnader.
Jaså det är det! Men de 320i jag har tittat på har ca 150 pållar och 323i har 170? sen finns det nyare 320i som också har 170 har jag sett.
.
Till bilen du tittade på, knepig tomgång kan bero på lite vad som helst men ofta beror det på tjuvluft. Bälgen efter lmm eller slangen bort till tomgångsmotorn spricker på grund av ålder, det är både billigt och lätt att åtgärda. Det är dock svårt att se sprickorna med bälgen på plats, men å andra sidan är den enkel att ta av. Är det inte denna bälg kan det vara någon givare, oavsett så varför ta chansen? Låt säljaren kolla bälgen och om det inte löser problemet så kolla efter felkoder!
jag är inte så bra på motorljud så jag kan inte riktigt avgöra om det var ojämn tomgång eller missljud det rörde sig om... kan ha varit något som vibrerade också. Det försvann dock efter provkörningen då lät den jämt och fint.
Positionsljus är dock en barnlek att byta, och lampan är ju i sammanhanget gratis. Länkarmslagringen kan däremot bli problem, på tidiga E46 var dessa byggda i en del så man tvingas byta hela länkarmen istället för enbart den uttjänta delen: Vilket förstås blir dyrare än det behövt bli!
Enligt besiktingsmannen var det någon typ av "gummibussning" som var sliten och behövde bytas, men det är denna del som skrämmer mig mest.. länkarmslagringen alltså, inte lampan
Att bromsar blir slitna är inte så konstigt, om det är bytesdags eller inte vet jag dock inte. Oljelampan är dock enbart en givare som du säger, byt denna för en tusenlapp nästa gång du byter olja eller låt den vara: Det finns fler givare i systemet så det finns ingen egentlig anledning till att byta mer än att man stör sig på det.
Nä det där är inget jag oroar mig så mycket för efter lite läsning
Jag tycker det låter som rätt simpla saker, vad går gränsen mellan "gör det själv" och begagnad bil?
Det var inte särskilt konstiga fel på en 12år gammal bil och den var inte särskilt dyr heller, han har förmodligen satt priset efter felen, men det blir ändå över budget tyvärr om säljaren är ovillig till att pruta. Men det utrymmet kanske finns?
Med min kompetensnivå är det svårt att dra den gränsen, men jag tror den löper någonstans runt länkarmen där, vad kostar sånt på verkstad månne? Har ingen bilhiss nämligen, och vad jag förstått kan det vara ett helvete att få på bussningen så att åka på OK:s gör det själv hall verkar riskfyllt :o
Det fanns lite att göra på priset enligt säljaren, så att komma under budget om man trycker på ovan nämnda brister är nog ingen omöjlighet, men frågan är då hur högt prislappen stiger för att åtgärda allt (utom nivågivaren då)..
Tack för svaret!