3267
Sök

Stjäla Passat utan nyckel? HJÄLP!

16 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Sedan bad jag inte om en massa blaj....

16 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
.. med blaj menar jag ni som skriver att nu skall ni ut och stjäla bilar.. jag har väl inte fått någon information som noggrannt visar hur man stjäl den, eller??

Jag var mer ute efter att någon som jobbar på verkstad kanske skulle skriva.. vi har fått in 5 bilar med detta förfarandet... eller någon som vet att typ 100 passater stals förra året.. (då skulle jag inte känna mig så ensam), eller någon annan som varit med om samma fall men lyckats överklaga mot försäkringsbolaget, eller någon gammal polis som vet att.... ni vet!

Lite bra info har jag fått och tackar för det!

huh?
10 427 Inlägg
17 maj 2011
SVT Plus tog upp ett liknande fall för några år sen där IF påstod att det in överhuvudtaget inte gick
att stjäla en bil med immobilizer även om den blivit stulen. Polisen medverkade i inslaget och menade
att det var fullt möjligt. Men inte enligt IF. lol

16 Inlägg
17 maj 2011
Trådstartare
Vet ni att detta står på Volkswagens hemsida:

"Observera: -”Inget system kan garantera ett 100-procentigt skydd mot stöld. Tjuvar med tillräcklig skicklighet och beslutsamhet kan i enstaka undantagsfall även överlista den elektroniska startspärren.”

Jag har sett filmen från Polen (eller vad det nu var) när de tar bilar så jag vet att det är fullt möjligt!!frågan är väl varför de skulle ta passaten som inte har något direkt värde. Det borde ju ha varit för att frakta något eller någon? Annars borde de ju ha tagit delar???

Well, får inse att jag inte kommer att få svar på den frågan!

16 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
En fråga.. om de skulle ha startat bilen med sådan utrustning som de har för att programmera och starta bilen utan nyckel...  Bryter de då sönder låset som det är gjort på vår bil?

Fri fart för ett fritt folk!
14 129 Inlägg
18 maj 2011
Solrosen skrev:
En fråga.. om de skulle ha startat bilen med sådan utrustning som de har för att programmera och starta bilen utan nyckel...  Bryter de då sönder låset som det är gjort på vår bil?

ja! av den enkla anledningen att dom inte har den fysiska nyckeln som passar i själva låset

Kör fort så hinner inget hända...

1 581 Inlägg
18 maj 2011
Bilen kan väl ha används i syfte att begå brott och därmed byter man box, kör iväg och byter tillbaka när man är klar för att röja undan bevis?

Dock så bränner man väl oftast bilar då för att undanröja hårrester och annat
Senast redigerat av Fellow (18 maj 2011)

fälg fantast
1 086 Inlägg
18 maj 2011
eller så kanske han gjorde det klassiska, glömde extranyckeln i handsfacket eller solskyddet

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Serviceledare Bravida Ventilation
191 Inlägg
18 maj 2011
Men om dörrlåset är knäckt och tändningslåset likaså men bilen inte är startbar, Är rattlåset knäckt är det ju VÄLDIGT troligt att den är bogserad. Hur kan bolaget bedöma att det inte är troligt:rolleyes:

14 129 Inlägg
18 maj 2011
Orangebullit skrev:
Men om dörrlåset är knäckt och tändningslåset likaså men bilen inte är startbar, Är rattlåset knäckt är det ju VÄLDIGT troligt att den är bogserad. Hur kan bolaget bedöma att det inte är troligt:rolleyes:

för att bilen är komplett..kan helt enklet vara så att personen som stal bilen fick kalla fötter och vågade inte ha kvar bilen i garaget och hade inte hunnit börja slakta bilen ännu

det finns många orsaker men fösäkringsbolaget hittar på lika många orsaker att neka ersättning

förstår inte riktigt syftet med att göra fb på bilen och inte ta något inte ha sönder något..förutom dörrlås och tändingslås
finns inget vinst syfte då bilen aldrig skulle bli inlöst för dessa små saker som max kostar ett par tusen att laga

något som man bör framföra tiill försäkringsbolaget dessutom

1 482 Inlägg
18 maj 2011
Det går att starta nästan alla bilar utan nyckel. Finns utrustning för att koppla förbi tex EWS III och 4 på Bmw bilar.

Det finns utrustning som säljs över nätet som du kan ta random mercedes/bmw/audi upp till årsmodell 11 och pilla med sen 30 min åka därifrån.... utan nyckel.

Denna utrustning är dock extremt dyr och kan tänkas att endas stora ligor har råd med sådan utrustning. Du behöver ju trots allt knycka minst 1 bil för att gå +-0 på inköpet wink

BLT Service
Theracords Music Label

Japanese Engineering
690 Inlägg
18 maj 2011
sirmiro skrev:
Felplacerad skrev:
sirmiro skrev:
Om vi förutsätter att tjuven kopplar bort enheten som du föreslår - tror du då att tjuven som väljer att dumpa bilen skulle ta tiden att koppla in samma enhet igen?

För utan enheten har bilen ingen startspärr - och i det första inlägget står det att försäkringsbolaget säger att startspärren fungerar.

Med andra ord är det något som inte stämmer och sladdarna är med största sannolikhet korrekta då allt fungerar som det ska hos försäkringsbolaget. (Och jag tror att TS kan få testa starta bilen med en skruvmejsel i försäkringsbolagets översyn om han ber snällt.)

Nej jag tänkte mer om man kunde slå ut den tillfälligt för att få igång bilen. Som sagt vet jag inte, bara tankar.

Och kan man nu göra det så säger jag att tillvägagångssättet INTE bör ligga här i ett publikt forum med över 200.000 unika besökare per vecka - då troligen minst en av dem kan ha tendenser till att inte vara ärlig.
Jag tycker det är fel när en 15åring kan gå in här och se hur han/hon tar en skruvmejsel och startar grannens bil snabbare än grannen klarar med nyckeln...

Jag förstår försäkringsbolagets skepsis - men man ska givetvis överklaga försäkringsbolagets beslut när det inte är korrekt.

Hahaha lol

Har för mig att ENDAST VW kan avaktivera startspärren utan att ta isär något, finns även ett sätt som troligen funkar vill dock inte skriva det här pga det sirmiro säger
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (18 maj 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

14 129 Inlägg
18 maj 2011
1EVOXIN1 skrev:
sirmiro skrev:
Felplacerad skrev:

Nej jag tänkte mer om man kunde slå ut den tillfälligt för att få igång bilen. Som sagt vet jag inte, bara tankar.

Och kan man nu göra det så säger jag att tillvägagångssättet INTE bör ligga här i ett publikt forum med över 200.000 unika besökare per vecka - då troligen minst en av dem kan ha tendenser till att inte vara ärlig.
Jag tycker det är fel när en 15åring kan gå in här och se hur han/hon tar en skruvmejsel och startar grannens bil snabbare än grannen klarar med nyckeln...

Jag förstår försäkringsbolagets skepsis - men man ska givetvis överklaga försäkringsbolagets beslut när det inte är korrekt.

Hahaha lol

Har för mig att ENDAST VW kan avaktivera startspärren utan att ta isär något, finns även ett sätt som troligen funkar vill dock inte skriva det här pga det sirmiro säger

att avaktivera startspärren är inte ett problem på så gammal bil
problemet är att den bevisligen inte är avaktiverad för då hade bilen gått
vilken den inte gör

111 Inlägg
18 maj 2011
För det första: Internet fullkomligt svämmar över av tips och guider avseende hur man begår brott / snor bilar  både i form av video och text / manualer, så att posta en lösning här på gorg skulle knappast göra att fler bilar stals.

För det andra: ingen som hört talas om PM eller mail om man nu inte vill posta offentligt?!

För det tredje: tror någon på allvar att det rör sig om fjortisar ute på bus som snor bilar med imo? Lutar nog lite mer år organiserad brottslighet, nån som snor bilar för att sälja utomlands eller för att använda som flyktbil och dessa element behöver nog inte en guide för att plocka den bil de vill ha.

Time is never wasted when you’re wasted all the time.

Japanese Engineering
690 Inlägg
18 maj 2011
Growe skrev:
1EVOXIN1 skrev:
sirmiro skrev:

Hahaha lol

vilken den inte gör

Jag tror att tjuven har varit jävligt smart och han hade säkert erfarenhet!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

14 129 Inlägg
18 maj 2011
1EVOXIN1 skrev:
Growe skrev:
1EVOXIN1 skrev:

Hahaha lol

vilken den inte gör

Jag tror att tjuven har varit jävligt smart och han hade säkert erfarenhet!

troligen använde han bilen till något speciellt...min teori som jag även pm trådskaparen så finns det troligen sätt att bevisa hur dom gått tillväga

speciellt smart behöver man inte vara är man en duktig dator användare så är problemet lätt löst

1 878 Inlägg
18 maj 2011
finns säkert någon som har utvecklat ett Immobolizer chip just för din modell utav bil så har dem använt sig utav den.
Sen är juh frågan om dem kan ha fulkopplat in sig i ODB uttaget med en laptop och inaktiverat Immobilzern i bilen.

Allt är möjligt, en Immobolizer bara drar ut på tiden innan tjuven får det han vill.

16 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Du kan väl svara mig på meddelande istället!

1EVOXIN1 skrev:
sirmiro skrev:
Felplacerad skrev:

Hahaha lol

16 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Lowenhart skrev:
eller så kanske han gjorde det klassiska, glömde extranyckeln i handsfacket eller solskyddet

Nej- och då skulle väl inte låskistan vara trasig?

16 Inlägg
18 maj 2011
Trådstartare
Orangebullit skrev:

Enl. protokollet:

Förardörrens lås bär skador- sådana att man för tanken till att man stukit in ett verktyg och med hjälp av detta tvingar runt låscylindern. Allt i avsikt att öppna dörren.

Tändningslåset har varit utsatt för våld- låscylindern låg på golvet. Cylinderns mynningsbleck på sätet. Antennen som finns runt låscylindern, och som tillhör bilens startspärrsystem anträffades på askfatsluckan.

Vid kontroll av rattlåsets funktion visar det sig att detta fungerade felfritt.

Startförsök: Genom att sticka in en skruvmejsel i hålet för låscylindern gick det att slå på tändningen. Kontrollampan som varnar för startspärrsanordningen har trätt i kraft började lysa.

När skruvmejseln vreds ytterligare ett läge började startmotorn arbeta och motorn startade för att omedelbart stanna.

-Det sjuka är att jag ringde verkstaden och de sade att den går 5-10 minuter och stannar sedan.

Ang. extranycklar, vad vi kommer ihåg har vi bara haft 2 nycklar- det brukar väl inte finnas fler? En bror har haft bilen tidigare och innan dess en kollega på min sambos gamla företag. Detta var i Sthlm och typ 7 år sedan. Vi har haft bilen i 4 år och bara med 2 nycklar vad vi kan minnas. Var kollar man det-antal  nycklar? Ringde VW i GTB de säger att det inte finns ett samordnat register över nycklar? Jaha- så jag skall ringa varenda verkstad i hela sverige då?

Jag är en hon- och kan, som ni säkert kan utläsa, väldigt lite om bilar! De är ett transportmedel för mig:-)och nu tar jag mig inte till mitt jobb som är väldigt viktigt + att jag inte kan hämta vår son på dagis.

Fattar inte att försäkringsbolaget inte ser att jag/vi inte har någon vinning i detta :-) Få tillbaks bilen hel förrutom trasiga lås + en repa.. vad tjänar vi på det????? Jo- Obehag, sömnlöshet, en nervös liten son, 9000:- fattigare, en bil på verkstaden 3 mil bort med dubbdäck som måste ställas på + att den måste besiktigas (för vi hade en tid för någon vecka sedan) och det är tydligen omöjligt att få en tid för besiktning- KUL? NOT!

Jo- vi skall överklaga men som jag tidigare skrev så MÅSTE vi tydligen ha bevis på hur den stals!

Sök