2277
Sök

Övertryck/kokande i kylsystemet Golf 3 1,8 -92

34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#1
Tjenare, som rubriken lyder så får bilen ett ganska bra tryck i alla kylarslangar samt att den kokar ganska snabbt, jag har bytt termostat och provtryckt kylsystemet, sen vattenpumpen ny ut. allt sitter som det ska och problemet uppkom av sig själv på vägen till elmia ! annars går bilen klockrent.!

Någon som har någon idé om vad det kan vara ? big_smile

7 274 Inlägg
19 maj 2011
#2
Om du inte har stopp i systemet eller att termostaten inte öppnar så kan din topplockspackning ha gett sig.


552 Inlägg
19 maj 2011
#3
Går tempen upp ganska snabbt till max? Kan vara elfläkten som ej funkar...

34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#4
Kibil skrev:
Går tempen upp ganska snabbt till max? Kan vara elfläkten som ej funkar...
El fläkten funkar fint, och tempmätaren har jag lite små problem med så den funkar inte för tillfället men den kokar när den har varit igång ett litet tag och alla kylarslangar blir det ett sjukt tryck i, precis som den vill spy ut allt vatten. hmm

552 Inlägg
19 maj 2011
#5
Verkar vara som topplockspackningen/toppen som givit sig, då du säger att temp. mätaren inte fungerar som den ska + att bilen kokar= inte bra att köra med, alls.

Gamla motorer tål inte så hög värme, direkt.

16 197 Inlägg
19 maj 2011
#6
testa å byt lock till expationskärlet.  de sitter en övertrycksventil där i.. inte helt ovanligt att dom "pajjar" å då kokar den skit fort.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#7
Brains skrev:
Om du inte har stopp i systemet eller att termostaten inte öppnar så kan din topplockspackning ha gett sig.
Ja, det var min första tanke men då skulle väl inte kylsystemet kunna hålla tryck? jag provtryckte som sagt och det höll sig perfekt, väntade väl i 5 min och den tappa inte tycket någonting, sen går den ju bra och rycker inget så packningen vet jag inte om det är hmm

34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#9
evilaudio skrev:
testa å byt lock till expationskärlet.  de sitter en övertrycksventil där i.. inte helt ovanligt att dom "pajjar" å då kokar den skit fort.
Aaa, det var en tanke som jag hade, får testa det imorgon big_smile

7 274 Inlägg
19 maj 2011
#10
En bil behöver varken rycka, ryka eller gå konstigt bara för att packningen har gått heller tyvärr.


34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#11
crilee_ko skrev:
ryker bilen mycket/konstigt?
Ingenting

Tvättar med diesel
146 Inlägg
19 maj 2011
#12
Kibil skrev:
Verkar vara som topplockspackningen/toppen som givit sig, då du säger att temp. mätaren inte fungerar som den ska + att bilen kokar= inte bra att köra med, alls.

Gamla motorer tål inte så hög värme, direkt.
inte för att vara fisförnäm men jag skulle säga att äldre motorer är dom som klarar värmen bäst wink


34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#13
Brains skrev:
En bil behöver varken rycka, ryka eller gå konstigt bara för att packningen har gått heller tyvärr.
Nej, stämmer säkert, jag får hålla tummarna att det inte är det felet smile

552 Inlägg
19 maj 2011
#14
crilee_ko skrev:
Kibil skrev:
Verkar vara som topplockspackningen/toppen som givit sig, då du säger att temp. mätaren inte fungerar som den ska + att bilen kokar= inte bra att köra med, alls.

Gamla motorer tål inte så hög värme, direkt.
inte för att vara fisförnäm men jag skulle säga att äldre motorer är dom som klarar värmen bäst wink
Jag tror inte en äldre motor med en gammal och sliten topplockspackning håller bättre än en modernare motor med kanske snäppet bättre kvalité i materia både när det gäller packningen och locket. Men jag förstår vad du menar tongue

Tvättar med diesel
146 Inlägg
19 maj 2011
#15
Kibil skrev:
crilee_ko skrev:
Kibil skrev:
Verkar vara som topplockspackningen/toppen som givit sig, då du säger att temp. mätaren inte fungerar som den ska + att bilen kokar= inte bra att köra med, alls.

Gamla motorer tål inte så hög värme, direkt.
inte för att vara fisförnäm men jag skulle säga att äldre motorer är dom som klarar värmen bäst wink
Jag tror inte en äldre motor med en gammal och sliten topplockspackning håller bättre än en modernare motor med kanske snäppet bättre kvalité i materia både när det gäller packningen och locket. Men jag förstår vad du menar tongue
Jag med när du lägger fram det på det sättet;)


34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#16
evilaudio skrev:
testa å byt lock till expationskärlet.  de sitter en övertrycksventil där i.. inte helt ovanligt att dom "pajjar" å då kokar den skit fort.
Jag kom ju på att jag tog bort locket en liten stund när den stog på tomgång, då försvann trycket men den kodade och spottade ur sig vattnet. hmm då kanske det inte är locket?

16 197 Inlägg
19 maj 2011
#17
de kan ju vara så att du har luft i systemet efter du bytt termostat..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 397 Inlägg
19 maj 2011
#18
Om du gör såhär då tongue  Du låter bilen kallna helt, fyll på vatten och sedan startar du bilen. Öppna locket direkt och om vattnet stiger/bubblar så river du toppen och köper en sotningssats på biltema (166kr till audi iaf)


34 Inlägg
19 maj 2011
Trådstartare
#19
evilaudio skrev:
de kan ju vara så att du har luft i systemet efter du bytt termostat..
Det är sant, hur får man ut det smidigast?! har kämpat i en timma och efter 100liter vatten och 300 mygg i ansiktet börjar det bli lite små jobbigt hmm

552 Inlägg
19 maj 2011
#20
GoldSpeeed skrev:
evilaudio skrev:
de kan ju vara så att du har luft i systemet efter du bytt termostat..
Det är sant, hur får man ut det smidigast?! har kämpat i en timma och efter 100liter vatten och 300 mygg i ansiktet börjar det bli lite små jobbigt hmm
Då expansions behållaren är den högsta punkten på kylsystemet på den bilen är det själv avluftande system.


Sök