Tjenare, som rubriken lyder så får bilen ett ganska bra tryck i alla kylarslangar samt att den kokar ganska snabbt, jag har bytt termostat och provtryckt kylsystemet, sen vattenpumpen ny ut. allt sitter som det ska och problemet uppkom av sig själv på vägen till elmia ! annars går bilen klockrent.!
Går tempen upp ganska snabbt till max? Kan vara elfläkten som ej funkar...
El fläkten funkar fint, och tempmätaren har jag lite små problem med så den funkar inte för tillfället men den kokar när den har varit igång ett litet tag och alla kylarslangar blir det ett sjukt tryck i, precis som den vill spy ut allt vatten.
Verkar vara som topplockspackningen/toppen som givit sig, då du säger att temp. mätaren inte fungerar som den ska + att bilen kokar= inte bra att köra med, alls.
Om du inte har stopp i systemet eller att termostaten inte öppnar så kan din topplockspackning ha gett sig.
Ja, det var min första tanke men då skulle väl inte kylsystemet kunna hålla tryck? jag provtryckte som sagt och det höll sig perfekt, väntade väl i 5 min och den tappa inte tycket någonting, sen går den ju bra och rycker inget så packningen vet jag inte om det är
Verkar vara som topplockspackningen/toppen som givit sig, då du säger att temp. mätaren inte fungerar som den ska + att bilen kokar= inte bra att köra med, alls.
Gamla motorer tål inte så hög värme, direkt.
inte för att vara fisförnäm men jag skulle säga att äldre motorer är dom som klarar värmen bäst
Verkar vara som topplockspackningen/toppen som givit sig, då du säger att temp. mätaren inte fungerar som den ska + att bilen kokar= inte bra att köra med, alls.
Gamla motorer tål inte så hög värme, direkt.
inte för att vara fisförnäm men jag skulle säga att äldre motorer är dom som klarar värmen bäst
Jag tror inte en äldre motor med en gammal och sliten topplockspackning håller bättre än en modernare motor med kanske snäppet bättre kvalité i materia både när det gäller packningen och locket. Men jag förstår vad du menar
Verkar vara som topplockspackningen/toppen som givit sig, då du säger att temp. mätaren inte fungerar som den ska + att bilen kokar= inte bra att köra med, alls.
Gamla motorer tål inte så hög värme, direkt.
inte för att vara fisförnäm men jag skulle säga att äldre motorer är dom som klarar värmen bäst
Jag tror inte en äldre motor med en gammal och sliten topplockspackning håller bättre än en modernare motor med kanske snäppet bättre kvalité i materia både när det gäller packningen och locket. Men jag förstår vad du menar
testa å byt lock till expationskärlet. de sitter en övertrycksventil där i.. inte helt ovanligt att dom "pajjar" å då kokar den skit fort.
Jag kom ju på att jag tog bort locket en liten stund när den stog på tomgång, då försvann trycket men den kodade och spottade ur sig vattnet. då kanske det inte är locket?
Om du gör såhär då Du låter bilen kallna helt, fyll på vatten och sedan startar du bilen. Öppna locket direkt och om vattnet stiger/bubblar så river du toppen och köper en sotningssats på biltema (166kr till audi iaf)