3569
Sök

Camaro 5,7 vs Camaro SS?

12 086 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#1
Vad är skillnaden i motorn?

Motorn heter ju Ls1 även i vanliga 5.7L men har bara 288hk medans SS modellen har 323hk.

Jag vill ju helst ha en SS men de kostar ca 50% mer.
Senast redigerat av JapMax (21 maj 2011)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 maj 2011
#2
JapMax skrev:
Vad är skillnaden i motorn?

Motorn heter ju Ls1 även i vanliga 5.7L men har bara 288hk medans SS modellen har 323hk.

Jag vill ju helst ha en SS men de kostar ca 50% mer.

Tror du kollar på andra årsmodeller. Alla Camaro modeller efter 1998 utrustades med LS1. Den nerskrivna effekten varierade mellan 305hk när den just introducerades till Camaro 1998, till 315hk under 2001, respektive 325hk i Z28 utförandet.

Dock så är detta endast i skrift. Alla LS1'or ligger mellan 340 - 370hk, förutom då Pontiac Trans Am WS6 som får en marginell effektökning tack vare scoopet på huven som dessutom är funktionell.


Den tidigare motorn gick under namnet LT1, och hade 275hk.
Senast redigerat av Rinnegan (21 maj 2011)

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

12 086 Inlägg
21 maj 2011
Trådstartare
#3
Jag kollar bara på Camaro mellan från 1998 till 2001. De flesta Ls1 jag såg (förutom SS) står det 288hk. Medans de flesta SS har 323hk?

Om dom nu har mellan 340-370, vad skiljer dom åt?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
21 maj 2011
#4
JapMax skrev:
Jag kollar bara på Camaro mellan från 1998 till 2001. De flesta Ls1 jag såg (förutom SS) står det 288hk. Medans de flesta SS har 323hk?

Om dom nu har mellan 340-370, vad skiljer dom åt?

Då har ägarna skrivit fel, eller blocket/vars du nu kollar som har fel. Finns ingen Camaro i historien som har haft 288hk eller 323hk.


Det är vad dem naturligt varierar. Pontiac Trans Am WS6 och Corvette C5 brukar ligga mellan 360 - 370hk när man dyno testar dem pga insuget som ger flöde.

Camaro brukar ligga mellan 340 - 350hk, så det är absolut ingen stor skillnad. Dock om det är en frisk Camaro så kan skillnaden vara t.om mindre.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
22 maj 2011
#6

Ja, utan tvekan. Det finns ingen LS1 motor i världen som har en registrerad effekt under 305hk.

Angående ditt dilemma, sålänge bilen du köper har en LS1, så kan du få ut bra mycket effekt för lite pengar, så det spelar ingen roll om du skaffar en SS eller Z28 eller basmodellen, effekten är densamma. Orsaken till varför LS1 motorerna är registrerad med mindre effekt än Corvette C5, är just för att GM ville att Corvetten skulle vara deras prestanda-flaggskepp. Då kunde de ju inte ge samma effektsiffror åt en bil som var rejält mycket billigare, eller hur? smile

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

12 086 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#7
Okej. Jag säger inte att jag misstror dig men jag vill samtidigt va källkritisk, har du något underlag till dina uppgifter jag kan läsa om? Andra forums-diskussioner eller liknande?

2 182 Inlägg
22 maj 2011
#8
Inte första gången GM har gjort detta att mixtra lite med effekt siffrorna wink Om jag inte minns fel så var det lika dant med äldre Camaro modeller.

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

12 086 Inlägg
22 maj 2011
Trådstartare
#9
Jag läste lite om GM's motorer på wikipedia, och mixtra med siffrorna verkar inte va hela sanningen.
Det står där att motorn förändrades hela tiden för att tillfredsställa olika användningsområden.

Om jag fattade rätt så sitter LS6 insug på LS1 motorer från 2001?

Om jag får utvecka mig i samma tråd,

Vad kan effekten hamna på om man modifierar sin LS1 med LS6-insug/spjäll, moderat kamaxel, headers+avgssystem och en bra mapp på det?

Om man lägger till ett strokerkit 383 ci, är det "värt" det? Kan man snudda 450hk?

61 Inlägg
22 maj 2011
#10
Rinnegan skrev:
JapMax skrev:
Jag kollar bara på Camaro mellan från 1998 till 2001. De flesta Ls1 jag såg (förutom SS) står det 288hk. Medans de flesta SS har 323hk?

Om dom nu har mellan 340-370, vad skiljer dom åt?

Då har ägarna skrivit fel, eller blocket/vars du nu kollar som har fel. Finns ingen Camaro i historien som har haft 288hk eller 323hk.


Det är vad dem naturligt varierar. Pontiac Trans Am WS6 och Corvette C5 brukar ligga mellan 360 - 370hk när man dyno testar dem pga insuget som ger flöde.

Camaro brukar ligga mellan 340 - 350hk, så det är absolut ingen stor skillnad. Dock om det är en frisk Camaro så kan skillnaden vara t.om mindre.

Hmm, En C5'a ger ungefär 300 rwhp... 345hp i motorn enl. GM... knappast några 360 - 370hk...
En C5 Z06 med LS6 motorn däremot har 385hp enligt GM... insug, kam, mm skiljer mot "std" LS1

61 Inlägg
22 maj 2011
#11
Niklas1987 skrev:
Inte första gången GM har gjort detta att mixtra lite med effekt siffrorna wink Om jag inte minns fel så var det lika dant med äldre Camaro modeller.

Hmm2, jag hade en Camaro.. samma motor som i Corvetten!!!... fast med gjutjärnstoppar osv...

12 086 Inlägg
23 maj 2011
Trådstartare
#12
Gjutjärnstoppar? Knappast i en LS1 tongue

Det finns förövrigt en Camaro SS på blocket med headers och LS6 insug, står att den är bromsad till 348hk på hjulen.
Senast redigerat av JapMax (23 maj 2011)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
23 maj 2011
#13
Mikke_I skrev:
Hmm, En C5'a ger ungefär 300 rwhp... 345hp i motorn enl. GM... knappast några 360 - 370hk...
En C5 Z06 med LS6 motorn däremot har 385hp enligt GM... insug, kam, mm skiljer mot "std" LS1

Jag snackade inte om RWHP.

Dessutom så ligger LS6'an på 405hk från fabrik, dock "underskattad".


JapMax skrev:
Om jag fattade rätt så sitter LS6 insug på LS1 motorer från 2001?

Om jag får utvecka mig i samma tråd,

Vad kan effekten hamna på om man modifierar sin LS1 med LS6-insug/spjäll, moderat kamaxel, headers+avgssystem och en bra mapp på det?

Om man lägger till ett strokerkit 383 ci, är det "värt" det? Kan man snudda 450hk?

Med portade toppar, cam, headers och en mapp så har jag sett folk lägga ner 450RWHP på dyno. Med LS6 insug, alternativt ett GoFast eftermarknad så ökar det ytterligare. Behöver inte strokerkit om du inte tänker trycka ut över 700hk på en gång. Dock så kan du ju gärna slänga ut lite pengar på lyftare.


JapMax skrev:
Okej. Jag säger inte att jag misstror dig men jag vill samtidigt va källkritisk, har du något underlag till dina uppgifter jag kan läsa om? Andra forums-diskussioner eller liknande?

Går efter GM's effektuppgifter, ingen av deras bilar hade 288hk som effekt, definitivt ingen LS1 bil. Sen om du vill ha ett rätt bra forum att kolla omkring lite på, så tycker jag att du borde kolla in ls1tech.com. Finns en del riktiga guru folk där.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

61 Inlägg
25 maj 2011
#14
Mikke_I skrev:
Niklas1987 skrev:
Inte första gången GM har gjort detta att mixtra lite med effekt siffrorna wink Om jag inte minns fel så var det lika dant med äldre Camaro modeller.

Hmm2, jag hade en Camaro.. samma motor som i Corvetten!!!... fast med gjutjärnstoppar osv...

JapMax skrev:
Gjutjärnstoppar? Knappast i en LS1 tongue

LS1? Det står "ÄLDRE Camaro modeller"

61 Inlägg
25 maj 2011
#15
Rinnegan skrev:
Mikke_I skrev:
Hmm, En C5'a ger ungefär 300 rwhp... 345hp i motorn enl. GM... knappast några 360 - 370hk...
En C5 Z06 med LS6 motorn däremot har 385hp enligt GM... insug, kam, mm skiljer mot "std" LS1

Jag snackade inte om RWHP.

Dessutom så ligger LS6'an på 405hk från fabrik, dock "underskattad".

Såå, du menar att en "std" C5'a med "360 - 370hk" har drygt 20% effektförlust på väg ut till hjulen?????

LS6 på 405hk kom först 2002...
(http://www.corvetteactioncenter.com/spe … 02ls6.html)

LS1 vs LS6: http://www.corvetteactioncenter.com/spe … s1ls6.html

underskattade motorer??? kolla på en riktig dyno... (fantasisiffror på ett forum, är just bara fantasisiffror)

12 086 Inlägg
25 maj 2011
Trådstartare
#16
Men den där sidan bevisade ju bara att LS6 har en annan kamaxel, något högre kompförhållande och andra prestanda. Finns det ingenstans man kan se exakt vad som skiljer dom åt? Insuget är ju en av förändringarna vad jag förstått.

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
25 maj 2011
#17
Mikke_I skrev:
Såå, du menar att en "std" C5'a med "360 - 370hk" har drygt 20% effektförlust på väg ut till hjulen?????

LS6 på 405hk kom först 2002...
(http://www.corvetteactioncenter.com/spe … 02ls6.html)

LS1 vs LS6: http://www.corvetteactioncenter.com/spe … s1ls6.html

underskattade motorer??? kolla på en riktig dyno... (fantasisiffror på ett forum, är just bara fantasisiffror)

WS6 och C5 har utvecklat mellan 320 - 330hk på drivhjulen, det översätter till cirka 360 - 370hk på veven. Detta är helt original med Tremec T-56.
Camaro och standard låg marginellt lägre pga att WS6 och C5's placering av luftfilter gav ett ganska rejält luftflöde tack vare fronten.

Det är knappast fantasi siffror när vi personligen har dyno testat ett bra antal LS1 motorer, tack vare att vi arbetar med V8 dagligen. Ingen av Cheva's motorer har realistiska effektsiffror, de har alltid skrivit ner effekten bra mycket på de flesta av motorerna. Ett exempel är väl ZL1 427'an som fanns att beställa 1969. Den var registrerad för 450hk, dock så finns det dynopapper på 530hk på drivhjulen med endast headers på. Det är över 600hk på veven, beräknat med 12% drivlineförlust genom M21 Muncie lådan.

Både LS6 framtill och över 2002 har blivit dynotestad till att ha mellan 415 - 430hk på veven. Så även om effektantalet i registret ändrades, så innebar det endast en marginell ändring i överlag.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.


Sök