Elektrisk kompressor kommer aldrig att ersätta turbon, frågan är ens om det är lönt att sätta dit en sådan till att börja med. Turbo är otroligt effektivt för att bilda laddtryck och kan på en vanlig bensinbil snurra ca 100-200k varv i minuten och pressa igenom ca 15-20 kg luft i minuten(grovt räknat), dessutom genom att ta nytta av avgaserna som motorn trycker ut. Atmosfärisk luft väger 1,3 kilo per kubikmeter, så det motsvarar ca 12-15 kubikmeter luft i minuten. Idén är genial, egentligen. Visst sänker behovet av IC lufttrycket, men det är marginellt i sammanhanget.
Att du skulle kunna sätta en elmotor i motorutrymmet på en bil som skulle komma upp i samma siffror har jag svårt att tänka mig. Det behövs ganska mycket ström för att dra upp en elmotor i 200k varv som dessutom ska vara så stark att den "tvingar in" luften och komprimerar den.
Jag reserverar mig för ett och annat beräkningsfel, men det är svårt att slå effektiviteten hos en turbo.
Senast redigerat av Sheba (1 juni 2011)
Tänk vad tråkig bilvärlden hade varit om alla gillade samma bilar.