3486
Sök

Vw polo 91 54hk slö?

230 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Hejsan! ja har börjat kolla lite på vw polo den gammle karossen. det jag undrar är om en 54hk är för slöt för att ha som pendlar bil och ligga i 110-120km/h med bra bränsleförbrukning?

MVH Nils

6 642 Inlägg
1 juni 2011
Tycken den är jäävligt rapp, polaren hade en förut.. motorn gör ca~ 145 som högts, förbrukningen är helt okej vid 110, dock inte den ljudlösaste bilen/motorn

De/Dem

230 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
Malheus skrev:
Tycken den är jäävligt rapp, polaren hade en förut.. motorn gör ca~ 145 som högts, förbrukningen är helt okej vid 110, dock inte den ljudlösaste bilen/motorn

Okej! nej motorn skiter ja i lyssnar ändå på hög musik smile

Of World
3 371 Inlägg
1 juni 2011
Har en corsa på 60hk å den är faktiskt ganska pigg! låg på 160 , polo ska vara piggare än corsa har jag för mig :p billigt går det ochså , å de som fan! brukar tanka typ 1 gång i månaden stadskörning nästan hela dagen näst in till varje dag :p

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

2 924 Inlägg
1 juni 2011
Det där är ju ganska inviduellt... och kanske beroende på hur långt man pendlar...
Jag hade inte stått ut att pendla i en sån bil men det är jag det.
Visst ganska pigga är dom men bara upp till ca 70 km/h...

Sen tycker jag nog de är lite små på motorvägen och de har ju inte några säkerhetsfunktioner mer än kanske ABS och nån Airbag.

~ Life is short, have FUN! ~

230 Inlägg
1 juni 2011
Trådstartare
peegee skrev:
Det där är ju ganska inviduellt... och kanske beroende på hur långt man pendlar...
Jag hade inte stått ut att pendla i en sån bil men det är jag det.
Visst ganska pigga är dom men bara upp till ca 70 km/h...

Sen tycker jag nog de är lite små på motorvägen och de har ju inte några säkerhetsfunktioner mer än kanske ABS och nån Airbag.

10mil tur och retur pendlar jag, ligger i 110 120!

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
1 juni 2011
Alla bilar från 80-talet o frammåt går att ligga och åka 110 med utan problem. Även små ryggsäckar som polo. Syrran hade dock en med runt 60hk och det gick hur bra som helst.

Åka billigt och bekvämt är nästan omöjligt. Men det är mycket gnäll och bullshit också. Folk vill gärna försvara sina stora bensimonster med att småbilarna är skit att köra men det går bra att köra till från ystad till boden med en sån bil.

Säkerhet är en påhittad sak, antingen dör du(polo) eller blir förlamad(säker bil, typ v70) jag hade tagit det första valet 7 dagar i veckan.

Eller så ger du fan i att krocka helt enkelt det funkar skitbra det också big_smile

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

2 924 Inlägg
2 juni 2011
AcesHigh666 skrev:
Säkerhet är en påhittad sak, antingen dör du(polo) eller blir förlamad(säker bil, typ v70) jag hade tagit det första valet 7 dagar i veckan.

Eller så ger du fan i att krocka helt enkelt det funkar skitbra det också big_smile

Hmm då syftar då på högfart-krockar som de flesta olyckor inte är... Kolla på personskador i småbilar jämfört med större bilar i de vanliga olyckorna som sker, så ser du snart en stor skillnad och inte längre påhitt...

563 Inlägg
2 juni 2011
Polon är en bra bil, den känns större än vad den är i chassit.
Har haft ett gäng sådana biler och dom är bra.
Lätt mekat och kända fel.

thomas
Senast redigerat av polo_td (2 juni 2011)

Evildan
2 juni 2011
0-100 15,5s
toppfart 154km/h
enligt volkswagen.
Jag satt och dagpendlade motorväg Nyk till Norrköping i två veckor innan jag ledsnade med en polo -75 1100cc 4vxl, inte snällt mot bilen då det varvade rätt mycket och därmed inte blev särskilt snålt ,runt 0,8 motorvägsfart med en gammal förgasarmotor.
Blev istället Citroen CX 2400 pallas automat som jag bytt växellåda i till en 5vxl och den var något snålare och betydligt bekvämare.
Vet inte hur utväxlingen är på dom 4växlade med 1.3l, tror att även den kan bli högvarvig= mera motorslitage och bränsleförbrukning, du kan tjäna soppapengar på att köpa en bil med en 5e växel typ Nissan Micra K10 eller K11 dom är ganska lågvarviga för biltypen likaså Corsa som nämndes tidigare är inte så surriga med 5vxl.
Finns större säkrare billiga mellanklassbilar såsom Mondeo, 626, passat (om du är VW-man), som inte är så törstiga men betydligt bekvämare och säkrare.
Senast redigerat av Evildan (2 juni 2011)

2 656 Inlägg
2 juni 2011
nilserik skrev:
Hejsan! ja har börjat kolla lite på vw polo den gammle karossen. det jag undrar är om en 54hk är för slöt för att ha som pendlar bil och ligga i 110-120km/h med bra bränsleförbrukning?

MVH Nils

jag personligen skulle aldrig pendla i ensån bil smile dom är så bullriga att man har huvudvärk när man kommit fram sen när man ska tillbaka e de ännu värre smile men helt upp till dig

230 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
Evildan skrev:
0-100 15,5s
toppfart 154km/h
enligt volkswagen.
Jag satt och dagpendlade motorväg Nyk till Norrköping i två veckor innan jag ledsnade med en polo -75 1100cc 4vxl, inte snällt mot bilen då det varvade rätt mycket och därmed inte blev särskilt snålt ,runt 0,8 motorvägsfart med en gammal förgasarmotor.
Blev istället Citroen CX 2400 pallas automat som jag bytt växellåda i till en 5vxl och den var något snålare och betydligt bekvämare.
Vet inte hur utväxlingen är på dom 4växlade med 1.3l, tror att även den kan bli högvarvig= mera motorslitage och bränsleförbrukning, du kan tjäna soppapengar på att köpa en bil med en 5e växel typ Nissan Micra K10 eller K11 dom är ganska lågvarviga för biltypen likaså Corsa som nämndes tidigare är inte så surriga med 5vxl.
Finns större säkrare billiga mellanklassbilar såsom Mondeo, 626, passat (om du är VW-man), som inte är så törstiga men betydligt bekvämare och säkrare.

okej ja vw är en varmt om hjärtat haft ett par golf 2or några passater men vill testa någon annan vw bil som man kan pendla med och som dricker runt 05-06 milen!

230 Inlägg
2 juni 2011
Trådstartare
ekelund88 skrev:
nilserik skrev:

MVH Nils

jag personligen skulle aldrig pendla i ensån bil smile dom är så bullriga att man har huvudvärk när man kommit fram sen när man ska tillbaka e de ännu värre smile men helt upp till dig

okej ja men man måste ju ha en hyfsat snål bil om man ska köra 50mil i veckan!

2 656 Inlägg
2 juni 2011
nilserik skrev:
ekelund88 skrev:
nilserik skrev:

MVH Nils

vad har du för budget ?? smile kolla istället på en diesel kanske en golf 4 tdi alltfrån 20-40 k kan du få en för grymt mycket skönare o bättre kvallite än en polo ev en lastbilsreggad golf 3 tdi smile men lite obekvämare och bullrigare än en 4a

230 Inlägg
3 juni 2011
Trådstartare
ekelund88 skrev:
nilserik skrev:
ekelund88 skrev:

vad har du för budget ?? smile kolla istället på en diesel kanske en golf 4 tdi alltfrån 20-40 k kan du få en för grymt mycket skönare o bättre kvallite än en polo ev en lastbilsreggad golf 3 tdi smile men lite obekvämare och bullrigare än en 4a

15k har jag så en så dyr bil ligger långt iväg tyvärr hmm

2 924 Inlägg
4 juni 2011
50mil/vecka i en 15k-bil kommer kräva många återkommande reparationer och jag förmodar det blir besvärligt för dig den dagen bilen går sönder, då du behöver den dagen efter igen... behövs ju inte mycket eller ngt allvarligt fel, för att en bil ska bli okörbar och man kanske måste beställa delar med några dagar lev.tid...

Man behöver tyvärr komma upp i bil för 30k-50k för att uppnå driftsäkerhet med så mkt återkommande körning.
Men visst man kan alltid göra regelbunden service med något överdrivet framförhållning för att uppnå någorlunda driftsäkerhet i en sådan bil men jag tror inte man står ut med det i längden... men alla är vi olika smile

Smålänning
7 887 Inlägg
5 juni 2011
Jag har gjort 70 mil i veckan i en 1000-kr bil, helt utan haverier.

Fungerar säkert att pendla med smile

om en bil känns Pigg är ju en subjektiv sak.. Farsans Skoda Felicia känns pigg, och min gamla 740 kändes slö, men körde man brevid varann med fullgas gick dom lika...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök