3123
Sök

Hur är en amerikansk 2-dörrars coupe?

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 juni 2011
#61
Thunderbird88 skrev:
Och det är nu man frågar, hur "snabba" var japsarna på kvartmilen? lol
Gamla jänk är inget att leka med, det kan gå fort, ordentligt fort!
Och det behövs knappast en big block för det heller! En 350 SB kommer man långt med också.

Som vi gjorde igår då, körde Sverigerekord i C/Altered med en "gammal hederlig" 358 smallblock. smile
Allting behöver inte ha dubbla överliggande kamaxlar eller apextätningar för att vara effektiv och gå fort.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 171 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#62
Thunderbird88 skrev:
Ta en titt på runt 1968 Firebird! Det är snuskigt fina bilar som defintivt inte kommer tappa värde!
Men vill du ha saker som bara går uppåt hela tiden så är det Mustang, Chevelle och Camaro du ska ha. Vad för budget har du om man säger så?

Budget ej bestämd men tanken är nog inte att köpa en utställningsskicksrenoverad bil utan detta är en bil att ha kul med, är hyffsat fin och som kanske behöver tas hand om lite men utan att det är en massa rost, motor som är slut och annat hopplöst. Budgeten är nog iaf under 100tusen, helst betydligt mindre. Går det att få en bil som inte minskar i värde med den budgeten?

Och den ska inte användas till att klocka några tider med, det är annat jag värderar. Känslan av att köra bilen osv. Det kommer inte festas något i bilen utan det är för utflykter, åka och bada, äta glass, käka mat på något kul fik, hälsa på kompisar och familj, köra ner på stan och hyra en film eller så.
Senast redigerat av zoopåse (6 juni 2011)


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 juni 2011
#63
zoopåse skrev:
Thunderbird88 skrev:
Ta en titt på runt 1968 Firebird! Det är snuskigt fina bilar som defintivt inte kommer tappa värde!
Men vill du ha saker som bara går uppåt hela tiden så är det Mustang, Chevelle och Camaro du ska ha. Vad för budget har du om man säger så?

Budget ej bestämd men tanken är nog inte att köpa en utställningsskicksrenoverad bil utan detta är en bil att ha kul med, är hyffsat fin och som kanske behöver tas hand om lite men utan att det är en massa rost, motor som är slut och annat hopplöst. Budgeten är nog iaf under 100tusen, helst betydligt mindre. Går det att få en bil som inte minskar i värde med den budgeten?

Upp mot hundratusen är en hyffsad budget. Kolla på blocket lite grann vad de kostar och du kan iaf. se ett ung. skick på bilderna men innan köp måsta man kolla noggrannare givetvis.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 juni 2011
#64
zoopåse skrev:
Thunderbird88 skrev:
Ta en titt på runt 1968 Firebird! Det är snuskigt fina bilar som defintivt inte kommer tappa värde!
Men vill du ha saker som bara går uppåt hela tiden så är det Mustang, Chevelle och Camaro du ska ha. Vad för budget har du om man säger så?

Budget ej bestämd men tanken är nog inte att köpa en utställningsskicksrenoverad bil utan detta är en bil att ha kul med, är hyffsat fin och som kanske behöver tas hand om lite men utan att det är en massa rost, motor som är slut och annat hopplöst. Budgeten är nog iaf under 100tusen, helst betydligt mindre. Går det att få en bil som inte minskar i värde med den budgeten?

Och den ska inte användas till att klocka några tider med, det är annat jag värderar. Känslan av att köra bilen osv. Det kommer inte festas något i bilen utan det är för utflykter, åka och bada, äta glass, käka mat på något kul fik, hälsa på kompisar och familj, köra ner på stan och hyra en film eller så.

Mustanger med 302 motorn i hyffsat skick går att få för den budgeten! Roliga bilar, fina bilar och dom ökar bara i värde.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

529 Inlägg
6 juni 2011
#65
Niklas1987 skrev:
Vettemannen skrev:
Niklas1987 skrev:
Eller om du vill ha en med still å rå kraft så är Oldsmobile Cutlass du ska ha smile

Men som Rinnegan skrev så är det en helt otrolig känsla som måste upplevas big_smile

En Cutlass, Camaro, Trans Am eller en Corvette måste man köra för att förstå hur det känns. Det går inte bara att höra nån kompis säga att det var så och så.

/Benny

Precis smile Hade en snik Cutlass som orginal har 114hk, inte så upphetsande men ändå så hade man ett smile på läpparna när man drog på lite cool

Är nu på jakt efter en 442a smile

Väldigt bra val! smile

Jag tror ju personligen att det spelar nog ingen större roll vilken amerikanare man köper, dom kommer nog inte sjunka i värde i alla fall inte inom en snar framtid oavsett bensinpriset.

"'Cause tramps like us, baby we were born to run" - Springsteen

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
6 juni 2011
#66
Hur ny får den vara som max? Om det får vara lite nyare bilar så kanske en Camaro Gen3 lr 4 (gen 4 fram till facelift ((93-97)) en sån får du för under 100k och de e riktigt bra bilar) kan vara nått för dig smile

Gen.3orna har ju visseligen smog motorer så dom levererar ju inte så mkt effekt men dom mullrar ju iaf smile

hur stor familj har du? Fru å 3 barn kanske? Isf gär går både camaro å firebird bort då dom e 4 sitsiga.. men kanske en Impala lr en Chevelle från 60-talet kan va nått för dig smile

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

1 171 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#67
Det jag tänker om de nyare modellerna är att värdeminskningen kanske blir högre och försäkring och skatt?

Ingen familj, bara sambo, har ju en vanlig bil om man ska åka flera också.

Vad innebär smogmotorer?hmm


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 juni 2011
#68
zoopåse skrev:
Det jag tänker om de nyare modellerna är att värdeminskningen kanske blir högre och försäkring och skatt?

Ingen familj, bara sambo, har ju en vanlig bil om man ska åka flera också.

Vad innebär smogmotorer?hmm

Smogmotorer kom till när det skulle avgasrenas. I vissa stater ex. Carlifornien tror jag det började precis i början av 70-talet. Jag tror att det var lågkompade motorer med små stift. Nån annan kan väl fylla på.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juni 2011
#69
zoopåse skrev:
Det jag tänker om de nyare modellerna är att värdeminskningen kanske blir högre och försäkring och skatt?

Ingen familj, bara sambo, har ju en vanlig bil om man ska åka flera också.

Vad innebär smogmotorer?hmm

Smogmotor = ondskefullt påhitt som fick ner effekterna & utsläppen med början 1973. Nya avgaskrav & rejält höjda försäkringspremier kom vid årsskiftet -72-73. Undvik förgasarbilar efter -73 helt enkelt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 juni 2011
#70
RD_87 skrev:
zoopåse skrev:
Det jag tänker om de nyare modellerna är att värdeminskningen kanske blir högre och försäkring och skatt?

Ingen familj, bara sambo, har ju en vanlig bil om man ska åka flera också.

Vad innebär smogmotorer?hmm

Smogmotor = ondskefullt påhitt som fick ner effekterna & utsläppen med början 1973. Nya avgaskrav & rejält höjda försäkringspremier kom vid årsskiftet -72-73. Undvik förgasarbilar efter -73 helt enkelt.

Min 71:a Pontiac kom i från Carlifornien och hade Smogmotor och det hade suttit kat på den innan den kom till Sverige.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

220 pounds of crazy
1 418 Inlägg
6 juni 2011
#71
Smog motorerna leverarar inte mkt effekt alls, tror dom starkaste levererade just över 200hk. När Gm inte kunde konstruera en tillräckligt miljövänlig motor fort så tog dom existerande motorer och började strypa dom å försöka göra dom miljövanliga.

Chevrolet Racing
Camaro: a small vicious animal that eats mustangs
Citat av en grabb som såg en Lingenfelter LS1; -That thing pulls like a raped ape!

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
6 juni 2011
#72
Vettemannen skrev:
RD_87 skrev:
zoopåse skrev:
Det jag tänker om de nyare modellerna är att värdeminskningen kanske blir högre och försäkring och skatt?

Ingen familj, bara sambo, har ju en vanlig bil om man ska åka flera också.

Vad innebär smogmotorer?hmm

Smogmotor = ondskefullt påhitt som fick ner effekterna & utsläppen med början 1973. Nya avgaskrav & rejält höjda försäkringspremier kom vid årsskiftet -72-73. Undvik förgasarbilar efter -73 helt enkelt.

Min 71:a Pontiac kom i från Carlifornien och hade Smogmotor och det hade suttit kat på den innan den kom till Sverige.

/Benny

Men det var troligen tillval, eller så var Californien först ut med de nya kraven. En std -71 Charger har ju ingen smogspis tex. Det vanliga är iaf från -73, som vanligt så finns det ju undantag. Från -73 så räknar amerikanerna effekterna annorlunda för att få ner siffrorna & försäkringskostnaderna, så 220hk i en -73 kan vara samma spec som 300hk -72 smile

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 juni 2011
#73
_night_stalker_ skrev:
Smog motorerna leverarar inte mkt effekt alls, tror dom starkaste levererade just över 200hk. När Gm inte kunde konstruera en tillräckligt miljövänlig motor fort så tog dom existerande motorer och började strypa dom å försöka göra dom miljövanliga.

I min 71:a satt det en 455:a och enligt pappren så levererades den med 325 hkr. Den satt i en fullsizebil.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 juni 2011
#74
RD_87 skrev:
Vettemannen skrev:
RD_87 skrev:

Smogmotor = ondskefullt påhitt som fick ner effekterna & utsläppen med början 1973. Nya avgaskrav & rejält höjda försäkringspremier kom vid årsskiftet -72-73. Undvik förgasarbilar efter -73 helt enkelt.

Min 71:a Pontiac kom i från Carlifornien och hade Smogmotor och det hade suttit kat på den innan den kom till Sverige.

/Benny

Men det var troligen tillval, eller så var Californien först ut med de nya kraven. En std -71 Charger har ju ingen smogspis tex. Det vanliga är iaf från -73, som vanligt så finns det ju undantag. Från -73 så räknar amerikanerna effekterna annorlunda för att få ner siffrorna & försäkringskostnaderna, så 220hk i en -73 kan vara samma spec som 300hk -72 smile

Jag tror att Carlifornien var först ut med skärpta avgaskrav.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 juni 2011
#75
_night_stalker_ skrev:
Smog motorerna leverarar inte mkt effekt alls, tror dom starkaste levererade just över 200hk. När Gm inte kunde konstruera en tillräckligt miljövänlig motor fort så tog dom existerande motorer och började strypa dom å försöka göra dom miljövanliga.

Min gamla Buick hade en 76'as smog 455'a på cirka 265hk, så starkare fanns det.


Amerikanarna började använda SAE räknesätt för effekten vid början av 1972, smogmotorer kom efter 1973. Fanns inte som tillval före, utan var troligtvis SAE räkningen som fick det att se ut som en smogmotor.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

1 171 Inlägg
6 juni 2011
Trådstartare
#76
RD_87 skrev:
zoopåse skrev:
Det jag tänker om de nyare modellerna är att värdeminskningen kanske blir högre och försäkring och skatt?

Ingen familj, bara sambo, har ju en vanlig bil om man ska åka flera också.

Vad innebär smogmotorer?hmm

Smogmotor = ondskefullt påhitt som fick ner effekterna & utsläppen med början 1973. Nya avgaskrav & rejält höjda försäkringspremier kom vid årsskiftet -72-73. Undvik förgasarbilar efter -73 helt enkelt.

Ok, så när kom insprutet? Inget man kan göra åt en sådan motor då?


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 juni 2011
#77
zoopåse skrev:
Ok, så när kom insprutet? Inget man kan göra åt en sådan motor då?

Fanns insprutningsmotorer redan 1961, dock inget som kom med i produktion. Produktionsbilar med insprutning började väl dyka upp vid mitten/sent 70-tal.


Man kan göra mycket med smogmotorer. Det enda som skiljer dem ifrån andra motorer är att de har mycket mindre kompression. Byt kolvar och toppar så är det fixat och klart.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 juni 2011
#78
Rinnegan skrev:
zoopåse skrev:
Ok, så när kom insprutet? Inget man kan göra åt en sådan motor då?

Fanns insprutningsmotorer redan 1961, dock inget som kom med i produktion. Produktionsbilar med insprutning började väl dyka upp vid mitten/sent 70-tal.


Man kan göra mycket med smogmotorer. Det enda som skiljer dem ifrån andra motorer är att de har mycket mindre kompression. Byt kolvar och toppar så är det fixat och klart.

På min 71:a 455:a bytte jag bara till toppar med mindre förbränningsrum och det blev en jävla fart på den spisen......

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
6 juni 2011
#79
Vettemannen skrev:
På min 71:a 455:a bytte jag bara till toppar med mindre förbränningsrum och det blev en jävla fart på den spisen......

/Benny

Beror på motorn, en del tillverkare slängde ner flat-top kolvar, en del med dished kolvar, så det beror på motorn vad man behöver göra.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 243 Inlägg
6 juni 2011
#80
Rinnegan skrev:
Vettemannen skrev:
På min 71:a 455:a bytte jag bara till toppar med mindre förbränningsrum och det blev en jävla fart på den spisen......

/Benny

Beror på motorn, en del tillverkare slängde ner flat-top kolvar, en del med dished kolvar, så det beror på motorn vad man behöver göra.

Det funka rätt bra på min 2,5 tonare, den spann riktigt bra efter toppbytet. Det var lite si och så innan bytet.

Den såg ut så här: http://www.blocket.se/uppsala/Pontiac_g … 722323.htm

/Benny
Senast redigerat av Vettemannen (6 juni 2011)

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!


Sök