3420
Sök

Automatisk trygghetslåsning?

126 Inlägg
4 juni 2011
Trådstartare
#1
Som ämnet är så undrar jag vad automatisk trygghetslåsning är,vad det är bra för och hur funkar det?

Spännande män luktar diesel

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
4 juni 2011
#2
när du startar bilen och börjar köra så låser sig dörrarna och öppnar sig inte förens du tex lägger i handbromsen eller något liknande är inte så jätte insatt i vilka lägen det är låst och det är öppet

detta är för att förhindra att någon hoppar in i bilen och kidnappar föraren eller rånar till sig bilen vid stoppljus och liknande

Kör fort så hinner inget hända...

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 juni 2011
#3
Chefens ena fiat strada har en sån funktion. Låser dörrarna så fort man åker iväg, låsa upp får man sen göra själv när man väl vill ut. (fast på dom sitter låset inbyggt i öppningshandtaget på insidan, så det låser upp automatiskt när man drar i handtaget för att öppna dörren)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
18 044 Inlägg
5 juni 2011
#4
Samma på mina Chrysler. När farten passerar 24 km/h låser sig bilen. Alla dörrar låses upp när nån öppnar en dörr. Många modernare bilar har denna funktion "dold" och kan tas fram via färddator eller en omprogrammering.

Mvh
Alexander

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

595 Inlägg
5 juni 2011
#5
På XC60 är det valbart men om man vill ha det på, låses dörrarna när farten passerar 4 km/h.
Det låses automatiskt upp när man drar i handtaget.. Smidigt


killercow
5 juni 2011
#6
Och hur bra är detta ur säkerhets synpunkt?

Menar om man krockar eller kör av vägen, blir medvetslös å nån annan utifrån måste få ur dej ur bilen, kanske bilen till och med börjat brinna.

Inte alltid det finns tillhygge i närheten att slå sönder rutan och inte alla som slår sönder en ruta med enbart handen.

Finns det kanske nån funktion i systemet som låser upp när air-bags utlöses?

595 Inlägg
5 juni 2011
#7
Jadu, bra fråga. Men antagligen så har dem tänkt på det också. Volvo är ju kända för sina säkerhets grejjer haha.

Det är väl samma som en bil med lambodörrar, om man krachar o landar på taket så sprängs dörren av. Annars hade det ju inte varit så lätt att komma ut ur dem haha.


killercow
5 juni 2011
#8
eacan skrev:
Volvo är ju kända för sina säkerhets grejjer haha.

Inget illa om volvo nu wink men vi såg väl alla den fina uppvisningen av det automatiska bromssystemet lol

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
5 juni 2011
#9
killercow skrev:
eacan skrev:
Volvo är ju kända för sina säkerhets grejjer haha.

Inget illa om volvo nu wink men vi såg väl alla den fina uppvisningen av det automatiska bromssystemet lol

det var inte det smidigaste grejen..fast dom är långt ifrån ensama merca gjorde oxå en sån grej med sitt system


förstår inte hur man tänker när man inte testar systemet en sista gång utan att ens starta om bilen eller något imellan


kan jhu knappast vara svårt att göra ett test med ett mjukt föremål 5minuter före där ingen press finns

det dom kom fram till är att man inte får starta med batteribooster då pajar boxarna.
detta kan man tycka inte är något nytt dom mesta nya bilarna går sönder då

att detta är okänt för volvo är för mig en gåta då jag vet flera som dödat styrenheter i sina s60/v70n när dom tagit till starthjälp smile

Kör fort så hinner inget hända...

21 761 Inlägg
5 juni 2011
#10
Growe skrev:
då jag vet flera som dödat styrenheter i sina s60/v70n när dom tagit till starthjälp smile

Har starthjälpen varit med batteriladdare eller från en annan bil?

Använder man en batteriladdare med starthjälp så finns ju alltid risken att elektroniken pajjar. smile

Forummoderator
18 044 Inlägg
5 juni 2011
#11
killercow skrev:
Och hur bra är detta ur säkerhets synpunkt?

Menar om man krockar eller kör av vägen, blir medvetslös å nån annan utifrån måste få ur dej ur bilen, kanske bilen till och med börjat brinna.

Inte alltid det finns tillhygge i närheten att slå sönder rutan och inte alla som slår sönder en ruta med enbart handen.

Finns det kanske nån funktion i systemet som låser upp när air-bags utlöses?

Enligt inst.boken så låses dörrarna mycket riktigt upp och varningsblinkers tänds om bilen bedömer det som en olycka/volt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

killercow
5 juni 2011
#12
Dieselsmurfen skrev:
killercow skrev:
Och hur bra är detta ur säkerhets synpunkt?

Menar om man krockar eller kör av vägen, blir medvetslös å nån annan utifrån måste få ur dej ur bilen, kanske bilen till och med börjat brinna.

Inte alltid det finns tillhygge i närheten att slå sönder rutan och inte alla som slår sönder en ruta med enbart handen.

Finns det kanske nån funktion i systemet som låser upp när air-bags utlöses?

Enligt inst.boken så låses dörrarna mycket riktigt upp och varningsblinkers tänds om bilen bedömer det som en olycka/volt.

Frågan är bara om alla modeller har en sån funktion och hur pass tillförlitlig elektroniken som ska lösa ut detta är efter en krock

Elektriker
718 Inlägg
5 juni 2011
#13
Rape doors..

Känns ju som en rätt överflödig funktion här i Sverige då antalet motorväg/rödljus banditer lär vara begränsade. Fast vad vet jag i Stockholm kanske det är en å annan som blir ut ryckt ur bilen?

Säkerhetsmässigt så känns de som att man nog inte missat att det kan gå åt helvette och man då inte vill ha låsta dörrar. Däremot skulle jag inte va lika säker på att äldre jänkar bilar har tänkt på det?

Som att kasta vatten i sjön.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
5 juni 2011
#14
monno skrev:
Rape doors..

Känns ju som en rätt överflödig funktion här i Sverige då antalet motorväg/rödljus banditer lär vara begränsade. Fast vad vet jag i Stockholm kanske det är en å annan som blir ut ryckt ur bilen?

Säkerhetsmässigt så känns de som att man nog inte missat att det kan gå åt helvette och man då inte vill ha låsta dörrar. Däremot skulle jag inte va lika säker på att äldre jänkar bilar har tänkt på det?

Och äldre jänkebilar har vad jag vet ingen automatisk låsning alls...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Elektriker
718 Inlägg
5 juni 2011
#15
henke_99 skrev:
monno skrev:
Rape doors..

Känns ju som en rätt överflödig funktion här i Sverige då antalet motorväg/rödljus banditer lär vara begränsade. Fast vad vet jag i Stockholm kanske det är en å annan som blir ut ryckt ur bilen?

Säkerhetsmässigt så känns de som att man nog inte missat att det kan gå åt helvette och man då inte vill ha låsta dörrar. Däremot skulle jag inte va lika säker på att äldre jänkar bilar har tänkt på det?

Och äldre jänkebilar har vad jag vet ingen automatisk låsning alls...

Nu menar jag inte äldre jänke bilar som 60tal utan typ 98-03..

Som att kasta vatten i sjön.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
5 juni 2011
#16
killercow skrev:
Och hur bra är detta ur säkerhets synpunkt?

Menar om man krockar eller kör av vägen, blir medvetslös å nån annan utifrån måste få ur dej ur bilen, kanske bilen till och med börjat brinna.

Inte alltid det finns tillhygge i närheten att slå sönder rutan och inte alla som slår sönder en ruta med enbart handen.

Finns det kanske nån funktion i systemet som låser upp när air-bags utlöses?

Till TS detta e mycket praktiskt på ställen med hög brotslighet då det händer gansak ofta vis stoppljus å liknande att folk tex stjäl nått ur din baggage å om du då springer eftre han så står hans polare klar å snor din bil...

Låsen låses automatisk upp om du kroockar det löser SRS systemet

Jag har detta på mina bilar å det känns nice

Å volvos antikrasch system funkar faktiskt mkt bra jag har testat det flera ggr på kurs å det har funkat varje gång.. Dock vid uppvisingen så gjordes det diverse fel..

Sen skall man ju inte lförlita sig på sånna system givetvis så skall DU köra bilen men varje gång det funkar kan man ju se det som en bonus

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash


Sök